۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85542453
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۵۱ هزار هکتار شالی در گلستان کشت شد

۲۹ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۷
کد خبر: 85542453
۵۱ هزار هکتار شالی در گلستان کشت شد

گنبدکاووس - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان از کشت ۸۸ هزار و ۵۳۸ هکتار زراعت بهاره و تابستانه در این استان خبر داد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شالی (برنج) با ۵۰ هزار و ۹۷۴ هکتار است که علاقه برای کشت این محصول روند افزایشی دارد.

علی‌اکبر مهقانی‌نوده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیش‌بینی کرد، سطح زیرکشت شالی در گلستان به ۵۴ هزار هکتار افزایش یابد.

به گفته وی الگوی کشت شالی در این استان ۴۸ هزار هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان در ادامه بابیان اینکه زراعت شالی در گلستان توسط ۱۱ هزار و ۹۰۰ بهره‌بردار کشت شده است، اضافه کرد: «پنبه» با ۱۰ هزار و ۱۱۷ هکتار و دانه روغنی «سویا» با ۶ هزار و ۹۲۹ هکتار در رده‌ دوم و سوم بیشترین سطح زیرکشت زراعت بهاره و تابستانه در استان گلستان قرار دارند.

مهقانی ادامه داد: درسال زراعی جاری ۲ هزار و ۷۰۵ هکتار گوجه فرنگی با پیش بینی تولید ۹۵ هزار تُن در گلستان کشت شده که تاکنون ۲۰ درصد آن برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین گفت: کشت هزار و ۱۷۴ هکتار هندوانه خوراکی و چهار هزار و ۳۷۵ هکتار هندوانه آجیلی، ۱۹۹ هکتار خربزه، ۲۱۸ هکتار خیار، ۱۹۲ هکتار کدو، ۸۸۷ هکتار «سورگوم» و ۲ هزار و ۸۵۳ هکتار ذرت علوفه‌ای، ۵۳۱ هکتار کنجد، سه هزار و ۴۲۵ هکتار آفتابگردان روغنی و سه هزار و ۹۵۹ هکتار آفتابگردان آجیلی از دیگر زراعت‌های بهاره و تابستانه در استان گلستان است.

وی بابیان اینکه کشت برخی محصولات زراعی تابستانه در گلستان همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد: کشاورزان با رعایت اصول فنی و مهندسی، محصول خوبی در پایان فصل برداشت نمایند.

سطح زیرکشت شالی در گلستان روبه‌افزایش است

حدود ۲ میلیون تُن زراعت پاییزه در گلستان برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین از تولید و برداشت حدود ۲ میلیون تُن محصول زراعت پاییزه (سال زراعی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) شامل «گندم، دانه روغنی کلزا و کاملینا، جو و چغندرقند» در این استان خبر داد.

مهقانی افزود: بیشترین تولید و برداشت زراعت پاییزه گلستان محصول گندم با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن است که نسبت به سال زراعی قبل ۲ برابر افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: از گندم تولیدی گلستان تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تُن تحویل مراکز خرید تضمینی شده و ۴۴ درصد بهای محصول تحویلی کشاورزان این استان پرداخت گردید.

مهقانی از باقی ماندن ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم گلستان واقع در برخی مناطق کوهستانی آن خبر داد و گفت: کار برداشت باقی مانده مزارع گندم استان درحال انجام است ضمن اینکه امسال ۴۲ هزار تُن گندم بذری نیز از کشاورزان خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین از تولید و خرید ۱۰۴ هزار تُن دانه روغنی کلزا و ۳۵۰ تُن دانه روغنی کاملینا هم خبر داد و افزود: تاکنون ۳۰ درصد بهای کلزای خریداری شده براساس تاریخ تحویل این محصول و ۸۵ درصد بهای محصول کامیلنا پرداخت شده است.

وی ادامه داد: امسال ۱۶۸ هزار تُن محصول جو در گلستان تولید و برداشت شد که ۳۴ هزار تُن آن در قالب خرید حمایتی بوده و تاکنون ۲۰ درصد بهای محصول نیز پرداخت شده است.

مهقانی با اشاره به کشت سه هزار و ۷۰۰ هکتار چغندرقند در گلستان در سال زراعی (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) گفت: از این میزان سطح زیرکشت که تنها ۷۰ هکتار آن باقی مانده، ۲۰۳ هزار تُن محصول برداشت و به ۲ کارخانه قند شهرهای «شیروان و جوین» تحویل شده است.

به گفته وی، مسئولان گلستان پیگیر پرداخت باقی مانده بهای محصولات خریداری شده زراعت پاییزه این استان هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در پایان بیان کرد: در سال زراعی (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) تولید محصولات زراعت پاییزه این استان از ۲ تا سه برابر رشد داشت که در کنار الطاف الهی و بارش‌های مناسب، تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز بویژه بذرهای گواهی شده با توجه به چند سال خشکسالی و نیز انواع کود شیمیایی، ارائه نقطه نظرات فنی توسط کارشناسان جهادکشاورزی بالاخص در مبارزه با آفات و بیماری‌ها از عوامل اصلی رشد تولید بوده است.

گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت و حدود ۶۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، از استان‌های برتر در تولیدات بخش کشاورزی کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha