جایگاه پنجم آذربایجان شرقی در تولید گیلاس

تبریز- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: این استان با تولید بیش از پنج هزار تن گیلاس مقام پنجم کشور را در تولید این میوه به خود اختصاص داده است.

مسعود جعفرنژاد ماکویی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان های خراسان رضوی، تهران، البرز و آذربایجان غربی نیز رتبه های اول تا چهارم را دارند.

وی ادامه داد: البته شهرستان های مراغه ،شبستر، مرند ، اهر، کلیبر و میانه قطب‌های مهم تولید گیلاس در آذربایجان شرقی هستند که از جمله گیلاس های با کیفیت ایران محسوب می شوند و در صورت افزایش تولید قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نیز دارند.

وی افزود: از ۱۱۵ هزار هکتار باغات استان یکهزار و ۹۶ هکتار وسعت باغات گیلاس در آذربایجان شرقی است که یکهزار و ۴۸ هکتار باغات بارور و ۴۸ هکتار باغات غیر بارور است.

جعفرنژاد خاطر نشان داد: گیلاس ارقام قرمز و سیاه شبستر، تک دانه مشهد زرد و قرمز و رقم محلی عسلی، زودرس، برالیت، صورتی کرج، گیلاس زرد و پلاستیکی سیاه و پرتقالی در آذربایجان شرقی تولید می شود.

وی یادآور شد: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارت تگرگ ۴.۵ تن در هکتار بود و عملکرد باغات شاخص آذربایجان شرقی بیش از هشت تن در هکتار است.

وی ادامه داد: گیلاس برداشت شده در آذربایجان شرقی یا به صورت تازه خوری استفاده می شود یا در واحدهای صنایع تبدیلی استان، فرآوری و به بازار عرضه می شود به طوری که بیشتر نیاز استانی را تامین می کند.

وی با اشاره به برنامه‌های مدیریت امور باغبانی آذربایجان شرقی برای ارتقاء بهره‌وری و بهبود عملکرد کمی و کیفی باغات گیلاس در استان، گفت: ایجاد باغات مدرن و مکانیزه، استفاده از نهال سالم و گواهی شده، توسعه ارقام جدید، مقاوم و پربازده، اصلاح و احیاء باغات موجود، بهبود شیوه‌های به‌باغی و مدیریت تولید در باغات (از جمله هرس اصولی، استفاده از پایه‌های رویشی مناسب، بهبود تغذیه و مبارزه با آفات، بهبود وضعیت گرده افشانی گیلاس) از جمله برنامه های امور باغبانی استان است.

وی افزود: ارتقاء سطح دانش فنی کارشناسان و باغداران، پیگیری تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغبانی به خصوص گیلاس و آلبالو (از جمله تکمیل زنجیره سرد برداشت، بسته‌بندی، نگهداری و حمل محصول تا مرحله عرضه در بازارهای مصرف) از دیگر اهداف و برنامه‌های مورد پیگیری و محوری در آذربایجان شرقی است.

جعفرنژاد اظهار کرد: با توجه به اهمیت توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی، اهتمام در تشکیل و تقویت تشکل کارآمد باغداران با همکاری واحد توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی آذربایجان شرقی از برنامه های مدیریت امور باغبانی استان در سال های پیش رو است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغ درختان مثمر که معادل ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور است از نظر سطح زیر کشت باغ های میوه رتبه ششم و از لحاظ تولید محصولات باغی رتبه پنجم کشور را در اختیار دارد.

ایران در تولید گیلاس رتبه سوم دنیا را دارست و با تولید ۲۲۵ هزار تن (۱۲درصد تولید دنیا) بعد از ترکیه و آمریکا سومین تولیدکننده گیلاس در جهان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha