نخستین جشنواره عکاسی «خرماپزون» در قشم فراخوان داد

قشم - ایرنا - مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم فراخوان نخستین جشنواره عکاسی «خرماپزون» در ۲ بخش عکاسی حرفه‌ای و موبایلی را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «خرماپزون» عنوان یک مسابقه عکاسی سراسری است که مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با هدف ثبت و معرفی ارقام مرغوب نخل و خرما در جزیره قشم، جاذبه های بصری نخلستان های سرزمین آب و آفتاب، گردشگری کشاورزی، ساخت صنایع دستی از جمله زنبیل، بل بافی، جارو، حصیر، طناب، سبد و لیف از برگ درخت نخل و نگاه قشموندان و گردشگران به خرما از نظر مرغوبیت و محبوبیت با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد و انجمن عکاس خلیج فارس طراحی کرده و فراخوان نخستین دوره آن نیز منتشر شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این جشنواره برای نخستین بار در قشم برگزار می‌شود اما همه عکاسان کشور امکان شرکت در این رویداد را دارند.

ابراهیم رستم گورانی ادامه داد: هر شرکت‌کننده تنها می‌تواند پنج عکس را به صورت سیاه و سفید یا رنگی در مسابقه شرکت دهد و محدودیتی از نظر فن (تکنیک) و ابزار عکاسی (انواع دوربین‌های عکاسی و موبایل) وجود ندارد.

وی توضیح داد: عکس‌ها نباید بیش از حد تغییر یا پردازش شوند و ویرایش عکس‌ها در اصلاح رنگ، نور و برش باید به اصالت عکس لطمه نزند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: هر یک از عکس‌های ارسالی باید حداقل ۲ مگابایت و حداکثر چهار مگابایت، با فرمت JPG/JPEG و از وضوح ۳۰۰ dpi برخوردار باشد.

وی گفت: آثار ارسالی نباید قبلاً در هیچ مسابقه‌ای جایزه دریافت کرده باشد و عکس های گرفته شده بایستی مرتبط با حوزه خلیج فارس و در سال ۱۴۰۳ ثبت شده باشند.

رستم گورانی اعلام کرد: مهلت ارسال آثار ۳۱ مردادماه امسال و اعلام نتایج آن ۱۵ شهریورماه انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: دریافت آثار تنها از طریق پست الکترونیکی مسابقه به نشانی khormapazan.@gmail.com و در مهلت مقرر امکانپذیر است. مهلت ارسال آثار مسابقه تمدید نخواهد شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: به صاحبان اول تا سوم آثار راه‌یافته به این مسابقه عکاسی در بخش عکاسی با دوربین حرفه ای به ترتیب مبلغ ۱۰ میلیون(۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال، هفت میلیون(۷۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال و پنج میلیون(۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال و در بخش عکاسی با تلفن همراه به ترتیب مبلغ پنج میلیون(۵۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال، سه میلیون(۳۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال و ۲ میلیون(۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال به عنوان حق‌التصویر پرداخت خواهد شد.

خرما در طول قرن های متمادی، به ویژه هنگام قحطی و خشکسالی به عنوان مهم ترین منبع غذایی مردمان سرزمین آب و آفتاب مورد احترام فراوان جزیره نشینان قشم بوده و دارای اهمیت ویژه ای است، نخل خرما با زندگی ساکنین نگین خلیج فارس درآمیخته و نقش بسزایی در زندگی اقتصادی مردم بومی این منطقه دارد.

براساس آخرین آمارها در قشم بیش از دهها هزار اصله نخل در بیش از ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت در بخش های مرکزی، شهر قشم و بخش شهاب (به صورت پراکنده) وجود دارد.

کم سن ترین درختان خرما که در جزیره قشم بار می دهند چهار ساله هستند و کهنسال ترین آنها ۱۵۰ سال عمر دارند که نمونه هایی از این درختان با عمر بالا را در توریان، گورزین، طبل و گوران می توان مشاهده کرد.

امسال در فصل تولید خرما این شهرستان دارای سطح زیر کشت ۴۰۰ هکتار از جمله خرمای «برحی»، «خلاص»، «خنیزی» و «مرداسنگ» است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha