۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۷
کد خبرنگار: 957
کد خبر: 85542998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار کردستان اقدامات و خدمات شاخص سه سال گذشته را تشریح کرد

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، به تشریح مهمترین اقدامات و خدمات در استان طی سه سال گذشته پرداخت.

به گزارش ایرنا، استاندار کردستان معتقد است دولت سیزدهم با وجود عمر کوتاه خود، خدمات بسیار ارزنده ای در استان انجام داد که برای همیشه ماندگار خواهد بود از جمله مهمترین این اقدامات، می توان به رفع مشکل آب شرب سنندج و بهره‌برداری از خط آهن سنندج- تهران اشاره کرد که در ذهن مردم کردستان به یادگار خواهد ماند.

برای اطلاع بیشتر از خدمات این دولت در بخش های مختلف، با اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن در ادامه می آید.

ایرنا: آقای زارعی کوشا اشاره مختصری به وضعیت استان در برخی شاخص ها در ابتدای دولت داشته باشید.

زارعی کوشا: زمانیکه مسئولیت استانداری را برعهده گرفتم، شاخص‌های مختلف را مورد بررسی قرار دادم تا براساس آن برای رفع مشکلات و توسعه استان برنامه ریزی کنیم.

در حوزه خدمات، همان ابتدا وضعیت شاخص های استان بررسی شد. نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۹، ۱۴ درصد بود که در بهار امسال به ۸.۶ درصد رسیده است؛ در حالیکه این آمار سال گذشته ۱۰.۴ درصد بوده است و در این فصل، رتبه یازدهم را کسب کرده‌ایم.

درآمد سرانه خانواده ها در استان ۱۷ میلیون تومان یعنی کمتر از میانگین کشوری بود که اکنون این رقم ارتقا یافته است. در مجموع سپهر جدیدی برای کارهای اقتصادی و اجتماعی در حوزه خدمات ایجاد کردیم.

لازم است به این هم اشاره کنم که براساس نرخ دلار آزاد، از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، کارکرد حوزه عمرانی در استان ۳۱۵ میلیون دلار بود؛ در حالیکه این رقم در سال ۹۹، ۱۸ میلیون دلار بود که بیش از ۷۰ درصد آن هم اسناد خزانه بوده است.

ایرنا: راجع به مهمترین طرح‌های به بهره برداری رسیده در دولت سیزدهم توضیح دهید و اینکه چه میزان اعتبار در سفرهای استانی به کردستان اختصاص یافت؟

زارعی کوشا: در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان، ظرفیت سازی صورت گرفت و موضوع تخصیص اعتبارات به صورت جدی پیگیری شد. در ۲ سفر رئیس جمهور به کردستان، ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی مصوب شد که امیدوارم در دولت جدید تخصیص ها پیگیری و طرح ها تکمیل شود.

بهرحال تخصیص‌ها را هوشمندانه به سمت پروژه ها هدایت کردیم. در سال اول قدرت مانور استان بیشتر بود و ۲۵ درصد اعتبار را به سمت راه آهن سوق دادیم تا این کلان پروژه به اتمام برسد. ضمن تشکر از همه کسانی که برای این پروژه تلاش کردند، واقعیت این است که طبق اسناد موجود، این طرح در آغاز دولت سیزدهم، ۶۳ درصد پیشرفت داشت و در یک سال و ۲ ماه، پروژه را فعال کردیم، ۲۰ کیلومتر ریل گذاری باقی مانده انجام دادیم و این کلان پروژه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ با حضور شهید رئیسی به بهره برداری رسید.

فرودگاه سقز نیز یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که فرآیند سختی را طی کرد تا به مرحله بهره برداری رسید. ویژگی دولت شهید رئیسی این بود که پروژه حتما باید آماده می‌شد بعد به بهره برداری می رسید. در کردستان ۲ سال و هشت ماه دولت سیزدهم فعالیت داشت و خدمات آن با هشت سال دولت های دیگر قابل قیاس نبود.

اکنون نیز بخش از زیرساخت ها باقی مانده که باید تکمیل شود. بخشی از پروژه ها در صورت تخصیص اعتبار، تا هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.

در ۲ سال گذشته ۳۷۰ کیلومتر راه روستایی معادل ۱۱ درصد عملکرد دولت های قبل در استان راه روستایی آسفالت شد. شاخص برخورداری از راه روستایی آسفالته در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم در استان کردستان حدود ۵۸ درصد بود که در حال حاضر این شاخص در استان حدود ۷۷ درصد است که با میانگین کشوری(۸۴ درصد) اختلاف زیادی ندارد.

استاندار کردستان اقدامات شاخص را در سه سال گذشته تشریح کرد

ایرنا: در حوزه بهداشت و درمان چه اقداماتی انجام شد؟

زارعی کوشا: در ابتدای دولت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان را با ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم و امروز این دانشگاه نه تنها ترازش مثبت است، بلکه کارهای بزرگی نیز برای ارتقا شاخص های انجام شده است.

به عنوان نمونه بخش پت اسکن در سال ۱۴۰۱ در بیمارستان کوثر سنندج به بهره برداری رسید و این بخش اکنون پذیرای استان های دیگر و اقلیم کردستان عراق است. بخش پبوند مغز استخوان بیمارستان بعثت نیز در کشور بی نظیر است که در دولت سیزدهم راه اندازی شد و از اقلیم کردستان عراق به این مرکز درمانی مراجعه می کنند.

ایرنا: برای اولین بار تردد زائران اربعین از مرز باشماق انجام شد، در این باره و دیگر اقدامات حوزه فرهنگی نیز توضیح دهید.

زارعی کوشا: اینجا لازم است به اهمیت تردد زائران اربعین از مرز باشماق و اثرات فرهنگی و عمرانی آن اشاره کنم. به واسطه اربعین نه تنها پروژه های عمرانی زیادی در استان اجرا شد یا در دست اجراست، بلکه آورده فرهنگی بسیار ارزشمندی داشت و آن این بود که وحدت بین اهل سنت و تشیع را تقویت کرد.

اربعین باعث شد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه گردشگری نیز روی دهد و در سال گذشته، آمار گردشگران در مریوان و سروآباد نسبت به سال های قبل، بیش از ۲۰ برابر افزایش یافت.

در بحث فرهنگی و هنری و آداب و رسوم نیز، اولین کاری که کردیم، برگزاری نوروز ۱۴۰۱ بود که کاروان نوروزی ایران و چند کشور دیگر را به سنندج آوردیم و این شهر را پایتخت نوروز جهان کردیم که اتفاق خیلی خوبی بود.

در کنار آن، برخی جشنواره ها مثل موسیقی اقوام را در شرایط ویژه امنیتی به صورت سراسری حتی در فضای باز بدون هیچ مسئله امنیتی برگزار کردیم که نمونه آن جشن امت احمد بود.

ایرنا: در حوزه مرز و تبادلات مرزی چه کارهایی انجام شد؟

زارعی کوشا: مشکلات زیادی داریم اما در شاخص های اقتصادی روند مثبتی را طی کردیم. در بحث تبادلات تجاری نیز، مرز باشماق در زمینه فرآیند واردات، صادرات و ترازنیت در ۲ طرف مرز داشت که آن را به حداقل رساندیم و اکنون شرایط بهتر است؛ ضمن اینکه تزانزیت کالا در این مرز در سه ماهه اول امسال ۲۰۰ درصد رشد داشت. بحث توسعه پایانه باشماق را پیگیری و ۲۵ هکتار زمین را تملک کردیم که این پروژه با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار شروع شده است.

بازگشایی بازارچه های مرزی هه نگه ژال و سیف را پیگیری کردیم اما دولت عراق به شدت مقاومت کرد و جلوی کار را گرفت ولی باز هم مذاکره در این رابطه در دستور کار است. بدون توافق طرف عراقی هم ما در چارچوب قانون می توانیم در نقطه صفر مرزی بازارچه داشته باشیم و این مهم را در محدوده مرزبانی هه نگه ژال داریم آماده می کنیم و در خانم شیخان مریوان نیز همین طرح را انجام خواهیم داد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که شهید رئیسی به استانداران استان های مرزی اختیار تام داد تا ارتباط نزدیکی به کشورهای همسایه داشته باشند. ما هم در همین راستا ارتباط خود را اقلیم کردستان عراق محکم کردیم که از مصادیق آن برگزاری چندین نمایشگاه در سلیمانیه و اربیل و سفرها و مذاکرات اقتصادی و فرهنگی با مسئولان طرف عراقی بود و اکنون یکی از بهترین شرایط ارتباطی با اقلیم کردستان عراق فراهم است.

ایرنا: اشاره ای هم به سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ویژه صنعت و معدن داشته باشید.

زارعی کوشا: در حوزه سرمایه گذاری کارهای خوبی در دولت سیزدهم صورت گرفت. ۱۰۰ واحد تولیدی راکد یا با حداقل ظرفیت فعالیت، احیا شد. برخی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد انجام شد و زنجیره فولاد با قوت در حال انجام است. کارخانه ذوب آهن زاگرس قروه که دهه ۷۰ پایه گذاری شد و سال ۹۰ با ۵۵۰ شغل مستقیم به طور کامل تعطیل شد، اکنون با ۵ همت سرمایه گذاری خصوصی در حال احیاست که تا پایان سال ۱۴۰۴ با ۲ هزار شغل مستقیم بهره برداری می شود.

ظرفیت پهنه های معدنی استان از ۵۶۰ میلیون تن به ۱.۱ میلیارد تن رسید و ۱۲۰ پهنه جدید امیدبخش شناسایی کردیم. ظرفیت طلا در قروه هشت برابر طلای زرگوه شناسایی شده است. در سقز طلای قلقله را کنگ زنی کردیم که امسال بهره برداری می شود؛ ضمن اینکه از ظرفیت واحدهای معدنی برای انجام مسئولیت های اجتماعی و اجرای زیرساخت ها استفاده کردیم.

ایرنا: یکی از رویکردهای شما بنا به مردمی بودن دولت سیزدهم، حضور در میان مردم و سفر به شهرستان ها بود؛ در این زمینه هم توضیح دهید.

زارعی کوشا: بنا به رویکرد دولت مردمی سیزدهم، ارتباط نزدیک با مردم در دستور کار قرار گرفت و طی ۳۲ ماه، ۱۵۰ سفر شهرستانی انجام شد. در همین زمینه و در ارزیابی وزارت کشور نیز استانداری کردستان از رتبه ۳۱ به رتبه یک کشور در سال گذشته رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha