به گزارش ایرنا؛ ماه محرم و چند شب منتهی به تاسوعا و عاشورای حسینی و نیز دهه آخر ماه صفر فرصت مناسبی برای بررسی تاثیرات این ۲ ماه بر بازار بوشهر است اما سوال اساسی این است که بازار تا چه میزان از حلول این ۲ ماه منفعت می برد و چه کارهایی رونق می گیرد و چه کارهایی با رکود مواجه می شوند؟
برای بررسی این موضوع به دلیل نبود آمار دقیق کالاهای وارد شده به بازار نمی توان به قطع و یقین سخن گفت. مثال این که مشخص نیست که فروش ظروف یک بار مصرف چند درصد افزایش یافته به همین دلیل ناچار باید به یک آمار توصیفی بسنده کرد.
اگر از کنار رکود فعالیت تالارهای پذیرایی شهر بگذریم که هیچ نفعی از این مراسم نمی برند و بازارشان در این ۲ ماه راکد است، به بازارهای خرد و کلان دیگر می رسیم که تحت تاثیر محرم قرار دارند.
متولیان امر و فعالان صنفی این بخش به ایرنا می گویند: نمی توان به دلیل این که یک کالا مثل شکر در طی یک شبانه روز یا یک هفته با صد درصد افزایش فروش مواجه شده نتیجه بگیریم که به عنوان مثال نیمی از فروش سالانه این کالا به دلیل فروش در مناسک و مناسبت های مذهبی یا ملی است. گاهی این افزایش فروش های زیاد در یک برهه یک هفته یا ۱۰ روزه در سال در آمار مصرف سالانه گم می شود، اما با این وجود واحدهای عرضه کننده شکر و ته لنجی فروش ها در چند شب عزاداری تا چهل درصد فروش شان در این قلم افزایش می یابد.
بازار فروش نخود، لوبیا، عدس و سبزی هم در این ۲ ماه رونق می گیرد. یکی از خواربارفروشان سطح شهر بوشهر به ایرنا می گوید: میزان فروش این مواد خوراکی به خصوص در شب عاشورا، اربعین و وفات ختمی مرتبت حضرت محمد(ص) بالا می رود. این افزایش ها به علت عرضه آش بوشهری در مساجد و مراسم صبح دم است.
وی ادامه می دهد: درچند سال اخیر و با افزایش قیمت گوشت، نذریات به سمت مرغ ریشه شده و کشمش و چلو و دال عدس و چلو تغییر می کند.
این کاسب بوشهری ادامه می دهد: به دلیل تعطیلی تعداد زیادی از غذافروشی ها در شب های سوگواری، بازار بوشهر با افزایش فروش برنج مواجه نمی شود چون اگرچه غذافروشی ها برنج نمی خرند اما مردم برای آش نذری مساجد و یا دال عدس برنج بیشتری تهیه می کنند.
سخنان این کاسب بوشهری نشان می دهد که رونقی در میزان یک یا دو روز فروش مرغ گرم و سرد در بازار بوشهر در ماه محرم و همین میزان هم در ماه صفر صورت می گیرد.
با یکی از مرغ فروش های بوشهر که گفتگو کردیم عنوان کرد: چون نهم و دهم ماه محرم و بیست و هشتم و بیست و نهم ماه صفر هم تعطیل است میزان فروش ما آنقدر زیاد نمی شود که بتوان گفت مثلا سه برابر یا دو برابر شده است. افزایش نذری ها در کنار کاهش پخت و پز در منازل باعث می شود که میزان افزایش فروش مرغ در این چند روز در بازار چندان زیاد نباشد.
متصدی یک کارگاه شیرینی پزی در بوشهر هم به ایرنا می گوید: میزان تولید کیک یزدی (کیک فنجانی) در بازار در دهه اول محرم و آخر صفر حداقل سی و پنج درصد افزایش پیدا می کند.
وی ادامه می دهد: قبلا مردم بیسکوییت یا کلوچه و مسقطی هم می خریدند اما الان دیگر میزان فروش این اقلام چندان بالا نیست که این موضوع فقط ناشی از تورم و افزایش قیمت ها است.
یکی از متصدیان تاکسی تلفنی در سطح شهر بوشهر نیز با اشاره به تاثیر عزاداری های بوشهر بر بازار حمل و نقل می گوید: در کنار استفاده از تاکسی های اینترنتی که نمی توانم آماری از آن ذکر کنم، میزان تماس شهروندان با تاکسی تلفنی های سطح شهر بوشهر در شب های عزاداری صددرصد افزایش پیدا می کند.
یکی از متصدیان سوپرمارکت های سطح شهر هم می گوید: وقتی از رونق بازار ماه محرم صحبت میکنیم باید ببینیم کدام مناطق مد نظرمان است. به عنوان مثال سوپرمارکت های منتهی به مساجد مرجع بوشهر در شب های عزاداری و سینه زنی رونقی دوچندان یا سه چندان دارند اما همین رسته در مناطقی مثل باغ زهرا یا نیایش وضع شان تفاوتی نکرده است. همین مورد هم در رابطه با قهوه فروشی ها صادق است.
وی ادامه می دهد: پس اگر الان حرف از رونق فروش آب معدنی و بستنی و نوشیدنی های سرد یا قهوه می کنیم باید بدانیم چون کار و کسب من در منطقه مرکزی شهر و همجوار چند مسجد بزرگ و قدیمی است در فروش آب معدنی، نوشابه، آب میوه و بستنی رونق دارد. کاسبی های شهر که در این مناطق حضور دارند در این شب ها که هم هوا گرم است و هم عزاداری ها تا پاسی از نیمه شب ادامه دارد در این اقلام تا چهار برابر یک روز معمولی فروش دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مثلا در شب عاشورا در بوشهر به اندازه ۱۰ سال یک واحد صنفی یا بیشتر شمع فروش می رود اما باید این نکته را در رابطه با فروش شمع در نظر بگیریم و آن نکته این است که در نهایت سه یا پنج واحد صنفی که در جوار منابر و مساجد بوشهر هستند در کنار دست فروشان شمع می فروشند و بیش از ۹۵ درصد شمع عرضه شده در شب عاشورا توسط دست فروشان و در جوار منابر و مساجد به فروش می رسد که عایدی برای بازار ندارد.
متصدیان ظروف یکبار مصرف هم می گویند: فروش شان در این شب ها رونقی ۱۰ چندان دارد. این رسته کاری در بیشتر مناطق شهر که موکب و تکیه و مسجد قرار گرفته و مردم نیز در خانه های خود بساط نذری دارند کارشان رونق بالایی می گیرد.
پارچه های سیاه در پارچه فروشی ها با افزایشی حلزونی مواجه هستند که علت این امر نیز این است که یک لباس سیاه را چند سال استفاده می کنند. با این وجود مراکز فروش ملزومات علم و کتل و پرچم در ۲ دهه محرم و صفر روزهای پرفروشی دارند.
یکی از عرقیات فروشی های سطح شهر به ایرنا می گوید: در این چند شب یعنی از شب هفتم ماه محرم تا شب عاشورا میزان فروش عرقیات و آب لیمو در عرقیات فروشی های بوشهر بین بیست تا سی درصد افزایش می یابد.
سخنان کاسبان بوشهری نشان می دهد که شب های عزاداری در بوشهر شب هایی است که بسیاری از کار و کسب ها دیرتر تعطیل می کنند و به همین دلیل آورده مناسبی برای آنها دارد.
برآیند
بررسی ها نشان می دهد که در ماه های محرم و صفر به جز محدودی از صنوف، شاهد افزایش فروش در سایر واحدهای صنفی هستیم که نشان می دهد چندین برابر ماه های دیگر می توانند فروش داشته باشند. این افزایش فروش ناشی از حجم وسیع اعتقادات مردم است که در قالب نذورات، زمینه رونق اقتصاد محلی را فراهم می سازند. اعتقاداتی که تورم و گرانی برخی کالاهای اساسی نیز مانعی برای آن ایجاد نکرده و همچنان به عشق خاندان پیامبر اسلام، نذر کرده و نذوراتی به جامعه مخاطب پیش کش می کنند.
نظر شما