تنش میان واشنگتن و پکن؛ سهام بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در جهان سقوط کرد

تهران-ایرنا- در پی فشار آمریکا بر هلند برای محدود کردن فروش تجهیزات تراشه‌سازی به چین، ارزش سهام شرکت چند ملیتی ای‌اس‌ام‌ال (ASML) بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، قیمت سهام شرکت چند ملیتی ای‌اس‌ام‌ال (ASML) که لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات ساخت تراشه کامپیوتری را یدک می‌کشد، روز چهارشنبه به‌شدت کاهش یافت.

این افت ناشی از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در رابطه با تشدید محدودیت‌های آمریکا علیه چین است.

سقوط ارزش این شرکت پس از آن رخ داد که خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد آمریکا به متحدان خود از جمله هلند، اعلام کرده است در صورت محدود نکردن صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به چین، احتمال دارد اقدامات یک‌جانبه‌ای انجام دهد.

بر اساس این گزارش، درآمد خالص یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی ای‌اس‌ام‌ال در سه‌ ماهه‌ دوم سال جاری میلادی، نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش داشت، اما از یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون یورویی که تحلیلگران انتظار داشتند، بیشتر بود.

درآمد این شرکت نیز ۹.۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو رسید، اما از برآورد ۶ میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی تحلیلگران، فراتر رفت.

تنش میان واشنگتن و پکن؛ سهام بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در جهان سقوط کرد

تراشه‌سازان چینی که با محدودیت‌های فزاینده آمریکا بر تجهیزات پیشرفته ای‌اس‌ام‌ال مواجه هستند، تجهیزات مورد استفاده در ساخت تراشه‌های نسل‌های قدیمی را افزایش داده‌اند که به طور گسترده در خودروها و کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین پس از تایوان و کره جنوبی در رده سوم بازار شرکت ای‌اس‌ام‌ال قرار دارد و بیش از ۲ میلیارد یورو از فروش سیستم لیتوگرافی در سه ماهه دوم سال جاری را به خود اختصاص داده است که حدود ۴۹ درصد از کل فروش است.

راجر داسن مدیرمالی شرکت ای‌اس‌ام‌ال در همین راستا، اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از سفارشات معوقه فعلی شرکت، برای فروش به چین است و با توجه به تقاضای رو به رشد جهان برای تراشه‌های قدیمی، این ابزارها احتمالا در جای دیگری فروخته می‌شوند.

تحلیلگران کاهش قیمت سهام را به گزارش بلومبرگ و اظهاراتی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده که گفته بود تایوان ۱۰۰ درصد از تجارت تراشه‌های ما را تصاحب کرده است، مرتبط می‌دانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha