۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 85544175
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تن رنجور از نامهربانی‌ها

۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۲
کد خبر: 85544175
تن رنجور از نامهربانی‌ها

بجنورد- ایرنا- درخت‌ها با گسترانیدن سایه مهربانی بسیاری به مردم می کنند و بار می دهند، گاهی نام درخت آرزوها را یدک می کشند اما زمانی که موضوع ایستادگی در میان باشد، باید برخی قانون ها شکسته شود.

درخت بودن برای من که انسانم، آرزوست؛

رویایی سبز و ریشه‌دار، اینکه یک درخت سرسبز باشی، بلندقامت با سایه‌ای خنک و لذت‌بخش همچون کاج ایستاده و مقاوم.

او نه یک درخت کشیده چسبناک معمولی، بلکه درخت آرزوهاست. درختی بالغ بر ۶۰ ساله که مدت‌ها آرزوهای آدم‌ها را شنیده، مهمانان جدید را بر تن خود راه داده و هر روز جوندگان و حشرات زیادی از آن بهره برده اند.

او شاید در لطیفه گفتن خوب نباشد، اما در عوض داستان‌های زیادی بلد است و در این یادداشت داستان خودش را؛ داستان درختی که قانون طبیعت را شکست و حرف زد و از ناجوانمردای هایی که در حقش در خیابان افق بجنورد شد گفت.

سلام

من یک درخت تنومند بودم با شاخه‌ای درشت و برگ‌ های سبز رنگ در کنار دو دوست قدیمی در خیابان افق بجنورد ریشه دوانیده بودم.

من کنار دوستان و همسایگانم به‌ خوبی زندگی می‌کردیم و در روزها چند نفری زیر سایه‌ی ما استراحت می‌کردند و به ما آب می‌دادند.

در این کوچه از این پارک کوچک چه انسان ها که رازهایی در زیر سایه ام برملا کردند و چه جوانانی که ایستاده، استقامت را از من به یادگار برند و چه حشراتی که مرا منبع تغذیه خود فرض کردند.

سال‌ ها گذشت و من پیر شدم، تا اینکه هفته گذشته چند انسان نامه به دست و به هوای پیر بودنم ادعای مالکیت کردند و این همان کسانی بودند که در سایه سار من قد کشیده بودند و روزانه با آنها مراوداتی داشتم و حال مرا مزاحم خطاب می کنند و با اره به جانم می افتند.

نامه ۳۰ نفر از همسایه ها به حکم پوسیدگی به فرماندار و دادستان نوشته شده و دستور قطع ما را اخذ کرده بودند غافل از اینکه قطع ما بریدن فرهنگ و اصالت زیستن در این دنیای واهی است و قطع ما در حقیقت شکستن امید زندگی برای آیندگان محسوب می شود.

من که در بیشتر فرهنگ ها جنبه‌ای اسطوره‌ای و نمادین پیدا کرده ام و تداعی‌گر ثبات، زندگی دوباره، قدرت، ثمردهی و رشد می باشم و چرخه‌ی طبیعی «تولد-مرگ-تولد دوباره» را زنده می کنم در این خطه از شمالشرق کشور که به گنجینه معرفت ها معروف است هر از چندگاهی نماد بی ثمری می شوم و برچسب اضافه گی بر تنم می خورد.

اگرچه برخی معتقدند که قدرت درخت، در رشد عمودی آن ریشه دارد و مفهوم تجدید حیات و مقابله با مرگ، از ریزش برگ‌ها و رشد جوانه‌های تازه ناشی می‌شود.

این قدرت و الوهیت تا جایی پیش می‌رود که در برخی از جوامع باستان، مثل مصر و یونان درخت را در جایگاه خدا قرار داده و آن را می‌پرستیدند.

قرون وسطی هم باور عموم بر این بود که درخت، منزلگاه فرشتگان است. این ارتباط بین خدا و درختان در ادیان الهی هم دیده می‌شود ولی تن رنجور من در بجنورد این روزها بواسطه انسان های بی هوا از اصل خویش فاصله گرفته و در عذاب است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha