سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد جوانان رونمایی شد

تهران - ایرنا- سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل‌های مردم نهاد حوزه جوانان به منظور تسهیل تشکیل سمن‌ها مرتبط با قشر جوان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان روز یکشنبه در جریان رونمایی از سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل های مردم نهاد جوانان گفت: بر مبنای قانون، اخلاق و وظایف وزارت ورزش، صدور مجوز برای تشکل های مردم نهاد جوانان بر عهده این وزارتخانه است که دستورالعملی در این خصوص تهیه و تمامی بخشهای مورد نیاز در پروژه ثبت سازمان مردم نهاد در این دستور العمل دیده شد.

علی پارسانیا افزود: حقوق و تکالیف، صدور و انحلال، محدوده فعالیت سمن ها، محورهای مرتبط با مباحث جوانان از موضوعات مورد توجه در این سامانه است و این سمن ها بر مبنای علاقه مندی جمعی از جوانان که در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال هستند، مجوز می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در گذشته مراحل صدور مجوز پنج ماه زمان می برد، یکی از اهداف دستورالعمل جدید را کاهش زمان دریافت مجوز و رساندن آن به دو هفته و ۱۵ روز عنوان کرد و افزود: دستورالعمل در ۱۳۰ موضوع تخصصی تعریف شده و جوانان می توانند با مراجعه به این سامانه درخواست مجوز بدهند.

پارسانیا با بیان اینکه این دستورالعمل روند کارشناسی ویژه‌ای را طی کرده است، این نکته را یادآور شد که اعضای شورای مرکزی سمن ها باید در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال باشند.

مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ایجاد بستر رشد اجتماعی جوانان و تمرین فعالیت اجتماعی یکی از اهداف این سمن ها است که صدور مجوز آن از طریق این سامانه انجام می شود.

وی با ارایه آماری در زمینه افزایش فعالیت سمن‌های حوزه جوانان، اظهار داشت: در گذشته به ازای هر هفت هزا نفر یک سمن در حوزه جوانان داشتیم که اکنون این شاخص به چهار هزار نفر بهبود یافته است.

رشد چهار برابری حمایت از سمن‌ها

سینا کلهر معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در این آیین اظهار داشت: در سه سال گذشته تحولات مهمی در این حوزه رقم خورده که یکی از آنها ایجاد این سامانه و تهیه دستور العمل برای فعالیت سمن‌های حوزه جوانان است.

وی افزود: بدون تغییر دستور العمل و با وجود برخی مشکلات، در تشکیل سمن ها ۲۵ درصد رشد داشته ایم اما گاهی اوقات تشکیل سمن‌ها یکسال و نیم زمان می‌برد.

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه حمایت از سمن ها چهار برابر شده و برای نخستین بار در ۲۹ استان دوره توانمندسازی سمن ها برگزار شده است، گفت: رونمایی از سامانه، تشکیل سمن ها را آسان کرده است و با حداقل سه نفر می‌توان یک تشکل مردم نهاد تشکیل داد.

کلهر ادامه‌ داد: در این سامانه و دستورالعمل از الگوی سمن‌ها در وزارت کشور استفاده شده و مراحل ثبت از ۲۵ به ۵ مرحله کاهش یافته‌است.

معاون جوانان وزارت ورزش با تأکید بر اینکه از تجربه گذشته نیز برای بهبود فرآیندها استفاده شده است ، گفت: این دستور العمل، پس از ۲۷ بار ویرایش نهایی شده و در این دستور العمل به نظارت بر سمن ها هم توجه شده است.

وی با بیان اینکه از همه توان کارشناسی برای تهیه دستورالعمل و راه اندازی سامانه بهره گرفته شده است، افزود: یکی روش های که زمان گذاشته و بررسی شد ، مدلهایی است که در هیأت های ورزشی استفاده می شود و در این دستورالعمل مورد استفاده قرار گرفت.

مشارکت جوانان را نباید در مشارکت سیاسی خلاصه کرد

کلهر با یادآوری اینکه نباید مشارکت را در مشارکت سیاسی خلاصه کرد، گفت: مشارکت اجتماعی، مسئولیت پذیری است و روحیه بی تفاوت نبودن نسبت به مسایل و آماده مشارکت بودن برای حیات هر جامعه ضروری است.

به گفته کلهر، فرهنگ مشارکت باید از خانواده شروع و در آموزش و پرورش نهادینه شود تا فرد بتواند در ۱۸ سالگی یک تشکل مردم نهاد تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه شورای عالی جوانان به شورای عالی نوجوانان و جوانان تبدیل شده است، گفت: باهوش بودن و آگاهی داشتن پیش از سن و بیش از نسلی که در آن است، مهمترین ویژگی نسل زد به شمار می رود؛ این به این معناست که باید بتوانیم زمینه مشارکت این نسل را فراهم کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان ابراز امیدواری کرد که در شورای عالی جوانان و نوجوانان موضوع سن مشارکت اجتماعی حل شود زیرا از نظر کارشناسی سن جوانی ۲۰ تا ۲۵ سال است اما قانون ۱۸ تا ۳۵ را برای دوره جوانی در نظر گرفته است.

در ادامه این مراسم سامانه صدور مجوز فعالیت تشکل های مردم نهاد جوانان به نشانی اینترنتی Www.Saman.msy.gov.ir رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha