تلالو نور خانه ایمن برای مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - ساخت خانه‌های ویلایی با زیربنای دست‌کم ۷۵ مترمربع در زمین ۲۰۰ مترمربعی برای ۳۳۶ مالک مشمول طرح جایگزینی خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان برای پایان کابوس احتمال آوار این خانه‌های ناایمن و تعبیر رویای آرامش در زیر سقف خانه‌های ایمن در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شانزدهم مهر ۱۴۰۲ احمد وحیدی وزیر کشور در واکنش به گزارش ناامنی مسکن مهر سمنان دستور داد این واحدها به سرعت تخلیه شود و از سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی این وزارتخانه خواست تا به فوریت نسبت به پیگیری حقوقی و پاسخگو کردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان که فاقد ایمنی شناخته شده است، اقدام کنند.

وزیر کشور همچنین از رسانه‌ها خواست که نسبت به تنویر افکار عمومی وارد عمل شوند. پس از اعلام دستور وزیر کشور دولت سیزدهم خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این استان جزئیات تخلیه و تخصیص زمین به مالکان واحدهای ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان را از معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار پیگیر شد.

خانه‌های قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شامل ۲۱ بلوک ۱۶ واحدی در مجموع ۳۳۶ واحد از سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ آغاز و ساکنان آن از اردیبهشت ۱۳۹۲ ساکن شدند و از همان‌ زمان به دلیل ترک‌های عمیق خانه‌های نوساز کار به شکایت رسید و حکم بر مقاوم‌سازی صادر شد، اما به دلیل تاخیر در مقاوم‌سازی کار به تخریب رسید.

بعد از تایید و اتفاق نظر مراجع دارای‌ صلاحیت بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان، بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته و مقرر شد، زمین ۲۰۰ مترمربعی برای ساخت حداقل ۷۵ متر بنا به آنان واگذار شود و قرارداد واگذاری قانونی ۹۹ ساله زمین دریافت کنند.

با اعلام مسولان در زمینه واگذاری زمین ۲۰۰ مترمربعی برای ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان مالکان این واحدها با وجود در نظر گرفته شدن برخی مشوق‌ها برای تخلیه، نسبت به مواردی از جمله میزان اقساط دچار چالش بودند، مالکان در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از دولت سیزدهم و دستگاه قضا برای مساعدت و رسیدگی عادلانه موضوع استمداد طلبیدند.

بنا به تصمیم مسوولان استان سمنان و با توجه به اینکه تعداد زیادی از مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان از قشر ضعیف اقتصادی بودند و با پیگیری‌های ایرنا تصمیم بر این شد مشوق‌های دلگرم‌ کننده‌ای برای مالکان مشمول اجرای طرح جایگزینی خانه‌های ناایمن مسکن مهر سمنان درنظر گرفته شود.

طبق تصمیم‌گیری‌های مسوولان مقرر شد فرم «ج» افراد سبز شود تا بتوانند پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام کمک‌هزینه ساخت دریافت کنند.

سبز بودن فرم «ج» متقاضی به این معنا که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از امکانات دولتی یا یارانه‌ای بخش مسکن و زمین و وام مسکن استفاده نکرده باشد.

پرداخت سه میلیارد ریال وام ودیعه مسکن با تنفس ۲ ساله به هر یک از ساکنان ۲۱ بلوک ناایمن مسکن مهر سمنان برای تخلیه و اجاره خانه در مکانی دیگر، از دیگر اقدام‌ها برای کمک به مالکان برای تخلیه خانه‌های ناایمن است.

مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با وجود در نظر گرفتن ودیعه مسکن و وام کمک هزینه ساخت خانه در زمین ۲۰۰ مترمربعی، اذعان کردند که توان ساخت خانه ندارند و بر این اساس، برای کمک به این افراد با چند پیمانکار برای ساخت خانه ۷۵ متری در زمین ۲۰۰ مترمربعی رایزنی و در نهایت با یک پیمانکار بومی توافق شد.

باز هم برای کمک به مالکان خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان اعلام کرد که کاهش سود بانکی بخشی از وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام کمک‌ هزینه ساخت در دست پیگیری است.

طرح ساخت خانه ویلایی در زمین‌های ۲۰۰ مترمربعی در حال اجرا بود که مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: پرداخت وام ودیعه مسکن، ساخت و واگذاری زمین ۲۰۰ مترمربعی به ۶۴ واحد باقیمانده از واحدهای ناایمن مسکن مهر سمنان منوط به طی روند اداری و شکایت مالکان از متولی ساخت و واگذارکننده است که اعلام این موضوع نگرانی‌هایی را دل مالکان این واحدها ایجاد کرد و خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد.

سیدمحمد حسینی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره شرایط واگذاری زمین ۲۰۰ مترمربعی به ۶۴ واحد باقیمانده از قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان افزود: وام ودیعه مسکن و زمین ۲۰۰ متر مربعی برای ۳۳۶ واحد ناایمن مسکن مهر سمنان در نظر گرفته شد، اما واگذاری ۶۴ واحد از ۳۳۶ واحد توسط بخش خصوصی انجام شد که تخلف محسوب می‌شود و امکان پرداخت وام و واگذاری زمین منوط به انجام روند اداری است.

وی ادامه داد: ۲۷۲ خانه از ۳۳۶ واحد ناایمن مسکن مهر سمنان ساماندهی و تعیین تلکیف شد و اکنون این پرونده‌ها در مراحل مختلف از جمله اعطای وام، ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن، تخصیص زمین و یا ساخت‌خانه است.

این مسوول اضافه کرد: پیمانکار برای ساخت خانه‌های ۷۰ متری در زمینی به وسعت ۲۰۰ متر مربع به عنوان جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان مشخص شد و فندانسیون ۱۰۰ واحد اجرا شده و برخی واحدها نیز به مرحله سقف رسیده است.

به گفته وی، شورای تامین استان و شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی در استان سمنان در سیزدهم اسفند ۱۴۰۱ پرداخت ودیعه، وام ساخت و تخصیص زمین ۲۰۰ متر مربعی جایگزین برای خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تصویب کردند، اما برای ۶۴ واحد مسایلی مطرح است که باید روند قانونی برای برخورداری آنان از این وام و مشوق‌ها انجام شود.

حسینی طباطبایی اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای ناایمن قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تعیین تکلیف شدند، در نظر است ۶۴ واحد را هم تحت پوشش ساماندهی قرار گیرد، اما باید مجوز قانونی و توجیه‌های قانونی داشته باشد که تحقق این رویکرد از مسیر شکایت از پیمانکار و متولی فروش می‌گذرد.

تلالو نور خانه ایمن برای مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان + فیلم

مالکان ۱۹۰ واحد ناایمن وام ودیعه برای تخلیه دریافت کردند

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان خاطر نشان کرد: برای ۳۳۶ واحد ۱۰۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز شد و تاکنون ۱۹۰ واحد وام ودیعه دریافت کردند که این مساله برای دولت بار مالی دارد و باید مستندات قانونی تهیه شود و این مستندهای قانونی در حال تهیه است.

وی با اشاره به تصمیم‌ها، تعهدها و خلف وعده‌ها در انجام مصوبه‌ها، تاکید کرد: برای اعطای وام و تخصیص زمین باید روند اداری طی شود و در گام نخست نیاز است متقاضیان شکایت خود را نسبت به مجموعه واگذارکننده در دستگاه قضا ثبت کنند.

حسینی طباطبایی ادامه داد: با توجه به مطالبه و دغدغه مسوولان استانی و مجموعه قضایی بر حفظ جان شهروندان، واگذاری زمین و وام به ۶۴ واحد باقیمانده در دستور کار برای طی مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم است.

چندمرجع برای ساماندهی بخش ۶۴ واحدی باید ورود کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان گفت: پرداخت ودیعه، وام ساخت و واگذاری زمین ۲۰۰ متر مربعی به ۶۴ واحد باقیمانده از قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ ناایمن مسکن مهر سمنان فقط به نظر اداره‌کل راه و شهرسازی نیست و باید یک گردش‌کار داخل استانی از چند مرجع انجام شود.

وی افزود: پرداخت ودیعه، وام ساخت و تخصیص زمین ۲۰۰ متر مربعی برای دولت بار مالی و حقوقی دارد و باید ۶۴ واحد شامل چهار بلوک در قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تعیین تکلیف قانونی شود.

به گفته وی، ۲۷۲ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان که سند ثبت سامانه نهضت ملی مسکن داشتند، به بانک معرفی شدند و در قالب فروش اقساطی خانه را تحویل گرفتند، اما روند فروش ۶۴ واحد به گونه‌ای بود که گویی فروش توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

این مسوول تصریح کرد: واگذاری ۶۴ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان توسط تعاونی متولی ساخت بدون اطلاع اداره‌کل راه و شهرسازی انجام شد و قراردادی برای واگذاری این واحدها با راه و شهرسازی امضا نشد.

حسینی طباطبایی ادامه داد: مقرر شده بود پیمانکار ساخت ۶۴ واحد از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان بعد از استحکام بنا و اخذ پایان کار، فروش خانه‌ها را انجام دهد، اما خلف وعده کرد و باید این مساله شفاف شود.

وی اظهار کرد: پیمانکار ۶۴ واحد در قالب چهار بلوک باقیمانده از خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان قبل از انجام اقدام‌های تعهدشده، واحدها را واگذار کرد و چون مجوز قانونی برای فروش نداشت، عملیات فروش اقساطی مسکن مهر برای مالکان آن انجام نشد.

تداوم تلاش‌ها برای جایگزینی مسکن مهر ناایمن در سمنان

اکنون با تلاش مسوولان و همت دولت سیزدهم اجرای طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان برای تمامی ۳۳۶ مالک خانه‌های ناایمن در سه مرحله برنامه‌ریزی شد که ۲ مرحله در حال اجرا و مرحله سوم با امضای قرارداد مالکان باقیمانده اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان در جدیدترین مصاحبه خود با اعلام هشدار نسبت به عواقب تخلیه‌نکردن واحدهای ناایمن به مالکان، گفت: ۲۷۴ نفر از مجموع ۳۳۶ مالک خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان با دریافت وام ودیعه سه میلیارد ریالی منزل خود را تخلیه کردند.

حسینی طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چنانچه مالکان باقی‌مانده خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان تا روز پنجشنبه یازدهم مرداد ۱۴۰۳ نسبت به تخلیه واحد خود و مراجعه به این اداره کل برای تعیین تکلیف نحوه ساخت واحدهای جایگزین(۷۵ متر مربع ویلایی) اقدام نکنند، باید نسبت به ساخت واحدهای خود به شکل خودساز اقدام کنند.

وی ادامه داد: ۲۸۴ نفر از مجموع ۳۳۶ مالک خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک معرفی شدند که از این تعداد ۲۷۴ نفر با دریافت کامل وام ودیعه خانه‌های خود را تخلیه و بقیه در مسیر طی مراحل قانونی و دریافت کامل وام و تخلیه هستند.

تلالو نور خانه ایمن برای مالکان مسکن مهر ناایمن سمنان + فیلم

مدیرکل راه و شهرسازی سمنان گفت: ساخت خانه‌های ویلایی با زیربنای دست‌کم ۷۵ متر مربع در زمین ۲۰۰ مترمربعی در طرح جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در سه مرحله برنامه‌ریزی شده است.

وی اضافه کرد: ۱۰۴ خانه ویلایی با زیربنای دست‌کم ۷۵ متر مربع در زمین ۲۰۰ مترمربعی در طرح جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در مرحله نخست با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد در حال ساخت است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی سمنان، ساخت ۱۲۲ خانه ویلایی در مرحله دوم این طرح در مرحله بتن ریزی و فندانسیون قرار دارد و مرحله سوم ساخت با تکمیل مراحل قانونی و امضای قرارداد با مالکان باقیمانده خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان آغاز می‌شود.

اجرای سه مرحله‌ طرح جایگزینی برای مسکن ناایمن در سمنان

مجری اجرای طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در قالب طرح نور نیز گفت: ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان در سه مرحله در دست اجراست.

رضا بیرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله نخست ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شامل ۱۰۴ خانه ویلایی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان مرداد ۱۴۰۳ تکمیل و تحویل مالکان شود.

مجری اجرای طرح ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین خانه‌های ناایمن قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان بیان کرد: طبق برآوردها، مرحله دوم ساخت خانه‌ها دی یا بهمن امسال و مرحله سوم اوایل ۱۴۰۴ تکمیل و تحویل مالکان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق بررسی‌ها ناایمن بودن برخی خانه‌های مسکن مهر سمنان در دستگاه قضا مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت طبق حکم دادگاه پیمانکار به عنوان مجری طرح موظف به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها شد و به هیچ وجه تخریب مطرح نبود، اما با گذشت زمان و انفعال پیمانکار برای مقاوم‌سازی، ترک‌های ساختمان‌ها به مرور زمان تا حدی رسید که شورای فنی استان سمنان به منظور رفع مشکلات ورود کرد و ساختمان‌ها را مورد بررسی قرار داد.

نظر شورای فنی استان سمنان این بود که امکان مقاوم‌سازی نیست و به این نظریه اکتفا نشد و از مرکز تحقیقات ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی دعوت شد تا درباره ایمنی ساختمان قطعه ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان نظر کارشناسی دهند که آنها نیز به صورت کتبی اعلام کردند خانه‌ها قابل مقاوم‌سازی نیست.

بعد از اعلام نظر ۲ نهاد، برای کارشناسی دقیق‌تر موضوع تیمی رسمی از کارشناسان دادگستری تشکیل و قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر را مورد بررسی قرار دادند که این تیم نیز به ممکن‌نبودن مقاوم‌سازی رای دادند.

پس از تایید و اتفاق نظر بر تخریب ساختمان‌های ناایمن مسکن مهر سمنان، با قید فوریت به منظور جلوگیری از تکرار حادثه متروپل در سمنان بسته‌های حمایتی برای مالکان به منظور تخلیه درنظر گرفته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha