اهمیت مصارف مالیاتی در توسعه متوازن منطقه‌ای ایران/تامین مالی با مالیات‌های مردمی

تهران- ایرنا- سهم تخصیص منابع مربوط به بودجه عمرانی در کنار مشوق‌های مالیاتی حوزه تولید اولین و مهم‌ترین بخش حمایتی مالیات از توسعه در بُعد ملی است؛ همچنین سهم یک درصدی بهداشت کشور از مالیات بر ارزش افزوده به صورت مستقیم در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی، یارانه دارو و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب رفاه اجتماعی بیشتر خواهد شد.

مالیات نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران دارد و منابع مالی لازم را برای تامین مالی بودجه، پروژه‌های زیربنایی و خدمات ضروری در اختیار دولت قرار می‌دهد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از درآمدهای بودجه کشور از منابع مالیاتی پایدار تأمین می شود، بدیهی است که مالیات تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی ایران دارد.

مالیات به عنوان یک منبع درآمد حیاتی برای دولت عمل می کند و کشور را قادر می سازد تا خدمات مختلفی را به مردم ارائه کند. با تخصیص بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی به بخش توسعه ای کشور و زیرساخت های حوزه عمرانی، دولت مستقیما به پشتوانه مالیات در پروژه های راهبردی و زیربنایی سرمایه گذاری خواهد کرد که در نتیجه آن بهبود دسترسی مردم به زیرساخت ها و همچنین رشد کلی اقتصادی کشور به ثمر خواهد نشست. علاوه بر این، مالیات ها نقش مهمی در تسویه بدهی های بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی ایفا می کنند و به ایجاد یک محیط اقتصادی باثبات کمک می کنند.

یکی دیگر از جنبه های مهم مالیات در توسعه اقتصادی ایران، نقش آن در ارتقای سرمایه گذاری است. دولت با تامین مالی مصارف جاری خود از طریق مالیات، اتکای خود را به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام را کاهش داده و از همین رو بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به سمت سرمایه‌گذاری این منابع خواهد رفت. نقش راهبردی تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ و به پشتوانه آن تامین مالی بودجه دولت سبب شده است که منابع خوبی برای توسعه کشور آزاد خواهد کرد.

مالیات های اخذ شده توسط سازمان امور مالیاتی در ایران سهم توسعه منطقه ای خاصی به ویژه در بخش مالیات های مستقیم دارد. بخش مهم و ویژه‌ای از مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده در مناطق مختلف کشور تحت عنوان سهم شهرداری ها جهت توسعه زیرساخت های شهری هر استان اختصاص می یابد. شهرداری‌ها سهمی از مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند که برای پروژه‌های محلی و استانی از جمله ساخت پل‌ها، جاده‌ها و دیگر زیرساخت‌های ضروری در شهرها هدایت می‌شود. این تخصیص بودجه تضمین می کند که توسعه منطقه ای با محوریت مالیات تحقق خواهد یافت و نیازهای توسعه ای شهرها به وسیله این مالیات به صورت سهم مستقیم شهرداری های مختلف کشور از مالیات کل دریافتی کشور به مصرف جهت توسعه خواهد رسید. همچنین به همین ترتیب بخش بهداشت نیز از درآمد مالیات بر ارزش افزوده نقش خواهد داشت که از این سهم در تامین مالی زیرساخت های بهداشتی و یارانه داروها حمایت می کند.

مالیات با تامین مالی بودجه دولت، در وهله اول جلوی کسری بودجه و تورم را بر خانوار خواهند گرفت و منابع ارزی کشور را در جهت توسعه بیشتر آزاد خواهند کرد. همچنین مالیات تنها سهم دولت نیست و بخش‌های مختلف اقتصاد در مالیات اخذ شده دارای سهم هستند.

سهم تخصیص منابع مربوط به بودجه عمرانی در کنار مشوق‌های مالیاتی حوزه تولید اولین و مهم‌ترین بخش حمایتی مالیات از توسعه در بعد ملی است. سهم یک درصدی بهداشت کشور از مالیات بر ارزش افزوده به صورت مستقیم در حوزه زیرساخت‌های بهداشتی، یارانه دارو و همچنین بیمه همگانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که موجب رفاه اجتماعی بیشتر خواهد شد.

همچنین سهم ۴ درصدی شهرداری، مهم‌ترین منبع در جهت توسعه متوازن منطقه‌ای کشور است که علاوه بر بودجه دولت برای هر استان، منابع مالیات بر ارزش افزوده مستقیما به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی هر استان تخصیص خواهد یافت و بدین ترتیب مالیات محرک غیرقابل انکار توسعه اقتصادی کشور است.

*کارشناس اقتصادی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha