۱۳ شرکت صنعتی در خراسان رضوی مشمول جایگزینی آب نامتعارف شدند

مشهد- ایرنا- مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ابلاغیه «باز تخصیص» ویژه جایگزینی آب نامتعارف برای ۱۳ شرکت صنعتی و معدنی در این استان صادر شد.

سید حمید میرقاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شرکت های آب منطقه‌ای به استناد قانون باید نسبت به شناسایی صنایع پر آب‌طلب که تامین آب آن‌ها از منابع نامتعارف امکان پذیر است، اقدام و برای آن‌ها ابلاغیه باز تخصیص و تعیین زمان جایگزین منابع آب موجود با منابع آب نامتعارف را صادر کنند.

وی اضافه کرد: پس از زمان تعیین شده در ابلاغیه ها، منابع آب متعارف که در اختیار این صنایع و معادن بود، در اختیار شرکت‌های آب منطقه ای قرار گرفته و به تامین آب شرب اختصاص می یابد.

مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی های اقتصادی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی بیان کرد: ۱۳ شرکت در استان که در زمینه صنعتی و معدنی فعالیت دارند، شناسایی و ابلاغیه باز تخصیص به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب برای آن‌ها صادر شده است.

میرقاسمی گفت: این صنایع در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، نیشابور و خواف فعالیت می کنند و آب تخصیص داده شده به این صنایع پس از آزادسازی به بخش شرب همان شهرها اختصاص می یابد.

به گزارش ایرنا، ٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد در وضعیت خشکسالی شدید و ۶٠ درصد از این مساحت در وضعیت خشکسالی بسیار شدید است.

نیاز آبی مشهد در شرایط اوج مصرف ۱۲ هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است و اکنون چهار هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه کسری تولید و استحصال آب وجود دارد.

منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، اَرداک، دوستی و کاردِه"، چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است که سد دوستی از مهم‌ترین آنهاست.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha