سن ابتلا به سرطان روده بزرگ در مشهد کاهش یافته است

مشهد-ایرنا- دبیر علمی چهارمین کنگره بیماریهای کولورکتال (روده بزرگ) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۳۰ درصد مبتلایان به سرطان‌های روده بزرگ در مشهد طبق بررسی‌های انجام شده زیر ۵۰ سال سن دارند که نشانه کاهش سن ابتلا به این نوع سرطان است.

به گزارش ایرنا، دکتر عباس عبداللهی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: بر اساس آمارهای جهانی ۱۷ درصد از مبتلایان به سرطان روده بزرگ در سنین زیر ۵۰ سال قرار دارند، کاهش سن ابتلا به این سرطان نیازمند افزایش آگاهی عمومی است.

وی بیان کرد: بر اساس این بررسی ها، ۳۰ درصد سرطان‌های روده بزرگ در مشهد مربوط به افراد ۵۰ تا ۶۰ سال و بقیه در سنین بالای ۶۰ سال گزارش شده است.

دبیر علمی چهارمین کنگره بیماریهای کولورکتال ادامه داد: این کنگره از سوم تا پنجم مرداد با همکاری آستان قدس، بیمارستان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان رضوی برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: نقش عوامل ژنتیکی و خانوادگی در ابتلا به سرطان روده بزرگ نزدیک به ۸۰ درصد است، به همین دلیل افرادی که سابقه ابتلا به این سرطان در خانواده شان دارند، ۱۵ درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض این نوع سرطان بوده و نیازمند چکاپ سالانه هستند.

به گفته وی، برپایی چهارمین کنگره بیماری‌های روده بزرگ با توجه به شیوع بالای این بیماری‌ها در سال‌های اخیر و با توجه به رسالت بیمارستان رضوی در زمینه ارتقای دانش پزشکی و تاثیر آن بر سلامت جامعه انجام شده است.

عبداللهی افزود: این کنگره با حضور اساتید برجسته در رشته‌های فلوشیپ (فوق تخصص) کلورکتال، فوق تخصص‌های هماتولوژی و انکولوژی، گوارش، متخصصان جراحی عمومی، پرتو درمانی، تغذیه، پاتولوژی، داخلی، رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای برگزار خواهد شد.

وی گفت: پخش همزمان جراحی زنده از اتاق عمل و جلسات تعاملی برای به اشتراک گذاشتن مطالب علمی و نیز چالش‌های تشخیصی و درمانی سرطان‌های کلون و رکتوم و کارگاه مراقبت‌های مربوطه از دیگر برنامه های این کنگره سه روزه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با اشاره به ارتباط و تعامل این دانشگاه با آستان قدس رضوی در سال‌های اخیر گفت: دو دارالشفا در تربت جام و قاین در سه سال اخیر توسط آستان قدس ساخته و تحویل این دانشگاه شده است.

دکتر محمود محمدزاده شبستری ادامه داد: همچنین دو دارالشفای دیگر ظرف چند ماه اخیر در زائر شهر و زائرسرا واقع در بلوارهای «چمن و طرق» مشهد به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی، یکی از جلوه‌های ارتباط این دانشگاه با آستان قدس حضور استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بیمارستان رضوی است.

سن ابتلا به سرطان روده بزرگ در مشهد کاهش یافته است

نقش ژنتیک در ابتلا به سرطان های روده‌بزرگ

متخصص رادیو انکولوژی بیمارستان فوق تخصصی رضوی و دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: تاکید ما در سرطان‌ها مربوط به پیش‌یابی است، چراکه یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان های کولورکتال (روده) مسائل ژنتیکی است.

دکتر فرزاد بیدویی با بیان اینکه مصرف سیگار و الکل خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد، افزود: مصرف همزمان ریسک ابتلا به ۳۹ سرطان را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: زندگی کم تحرک و بی تحرک، استرس، سابقه بیماری‌های التهابی روده، چاقی، دیابت نوع ۲ و مصرف غذاهای پرکالری و چرب از دیگر عوامل زمینه‌ساز این سرطان است.

متخصص رادیوانکولوژی بیمارستان فوق تخصصی رضوی اظهار کرد: به افرادی که هیچ سابقه‌ای خانوادگی مربوط به این سرطان را ندارند، توصیه می شود از سن ۴۵ سال به بعد کلونوسکوپی انجام دهند و اگر سالم بودند هر ۱۰ سال یکبار آن را انجام دهند.

بیدویی گفت: افرادی که در خانواده خود سابقه سرطان کلون (روده) دارند؛ باید از ۴۰ سالگی به بعد و هر پنج سال یکبار کلونوسکپی(تشخیص ابتلا به سرطان روده) کنند.

بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد با ۳۲۰ تخت بیمارستانی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. این بیمارستان از امکانات و تجهیزات منحصر به فردی در درمان بیماریهای مختلف برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha