لهستان: بوداپست مانع اختصاص کمک به اوکراین در قالب تسهیلات صلح اروپا است

تهران- ایرنا- رادوسلاو سیکورسکی وزیر خارجه لهستان در اظهاراتی تاکید کرد: مجارستان همچنان به جلوگیری از تخصیص بودجه از محل تسهیلات صلح اروپا برای جبران هزینه‌های کمک‌های تسلیحاتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کی‌یف ادامه می‌دهد.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، سیکورسکی با اشاره به مخالفت مجدد پیتر سیجارتو وزیر خارجه لهستان در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اختصاص کمک به اوکراین در قالب تسهیلات صلح اروپا، گفت: اتخاذ این رویکرد از سوی مجارستان به شدت من را ناامید کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجارستان تا به حال چندین بار این کمک مالی را وتو کرده است، تاکید کرد: به دلیل اقدام‌های بوداپست، ورشو نمی‌تواند ۲ میلیارد یورو بابت جبران هزینه کمک‌های تسلیحاتی خود به اوکراین را از محل تسهیلات صلح اروپا دریافت کند، در حالی که برای نوسازی نیروهای مسلح خود نیاز مبرمی به این مبلغ دارد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه اروپا پیش تر از ایجاد یک صندوق کمک نظامی به اوکراین به ارزش پنج میلیارد یورو برای سال ۲۰۲۴ به عنوان بخشی از تسهیلات صلح اروپایی اصلاح شده، خبر داد.

مجارستان از جمله کشورهای مخالف با اختصاص پنج میلیارد یورو کمک مالی سالانه به اوکراین است و ویکتور اوربان نخست‌وزیر این کشور تا به حال چند بار این کمک مالی را وتو کرده است.

اوربان طی ۱۳ سال گذشته تنش‌های متعددی با اتحادیه اروپا داشته و در حال حاضر منتقد حمایت‌های این بلوک از کی‌یف است.

این در حالی است که بلومبرگ به تازگی در گزارشی نوشت: مجارستان از مخالفت خود با ایجاد یک صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه پنج میلیارد یورو برای اوکراین دست خواهد کشید و راه را برای دستیابی به توافقی که هدف آن نوسازی مکانیسم دفاعی اوکراین از طریق تامین پایدار تسلیحات به کی‌یف است، هموار خواهد کرد.

بر اساس مکانیسم فعلی اتحادیه اروپا، این اتحادیه بهای تسلیحات ارسالی از سوی کشورهای عضو به اوکراین را به آنها پرداخت می‌کند اما در صورت تصویب صندوق کمک نظامی با بودجه سالانه پنج میلیارد یورو، روند این بازپرداخت‌ها تسهیل شده و همین مساله به تداوم بیشتر کمک‌های نظامی به اوکراین خواهد انجامید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha