واگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی منحصر به فرد کرمان به چرخه افتاد

کرمان- ایرنا- آنطور که استانداری کرمان اعلام کرده روند واگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی منحصربه فرد به نام های قلعه شفیع‌آباد و شرکت فرش با حضور استاندار و سایر مسئولان امکان‌سنجی و مقرر شد در سطح کشوری با کار ترکیببی چند سازمان و وزارتخانه، انجام شود.

به گزارش ایرنا، قلعه شفیع آباد مربوط به دوره قاجار و در شهداد از توابع شهرستان کرمان در روستایی به همین نام واقع شده است.

این بنا عبارت از یک دروازه ورودی با ۲ برج در کناره های آن است که چهار برج در چهار گوشه کاروانسرا، یک فضای چند اتاقه در بالای دروازه، عمارتی ستون دار یک طبقه در ضلع جنوبی کاروانسرا و اتاق‌هایی دور تا دور کاروانسرا داردو دارای تزیینات آجرکاری بسیار زیبا است.

با توجه به نزدیکی روستای شفیع آباد به کلوت های شهداد، این مکان به عنوان آخرین توقفگاه کاروان ها پیش از ورود به کویر شناخته می شود.

روند بازسازی و واگذاری قلعه شفیع آباد شهداد در حالی امروز(سه‌شنبه) در استانداری کرمان بررسی شد که بهمن سال گذشته استاندار کرمان گفته بود برای مرمت و بهره‌برداری از آن که آخرین نقطه ورود به کویر لوت محسوب می‌شود سرمایه‌گذار در حال تهیه طرح است.

طبق گفته های استاندار کرمان قلعه روستای شفیع آباد ظرفیت بزرگی در منطقه است و سال‌های گذشته بخشی از کارهای مرمتی آن انجام شده اما چون سرمایه گذاری و نگهداری از آن نشده، قسمت هایی از آن آسیب دیده است.

مختصات شرکت فرش

اما بنای شرکت فرش کرمان نیز بخشی از تاریخ قالی کرمان را با خود دارد. گفته می‌شود در سال ۱۲۹۰ خورشیدی، کمپانی هند شرقی که ریشه‌ آن انگلیسی است در پی صادرات قالی از ایران، هند و پاکستان به اروپا بوده است، از این رو شعبه‌ای از این کمپانی را در کرمان که قالی‌بافی پررونقی داشته ایجاد می‌کند.

واگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی منحصربه فرد کرمان به چرخه افتادواگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی منحصربه فرد کرمان به چرخه افتاد

واگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی منحصربه فرد کرمان به چرخه افتاد
جلسه بررسی بازسازی و واگذاری این آثار تاریخی

ضرورت انجام کار ترکیبی

آنطور که روابط عمومی استانداری کرمان اعلام کرده، در نشست استاندار و معاون اقتصادی استاندار، دادستان، فرماندار مرکز استان و مدیران کل اوقاف، میراث فرهنگی و صمت، روند واگذاری و بازسازی ۲ اثر تاریخی قلعه‌ شفیع‌آباد شهداد و شرکت فرش کرمان بررسی شد و پس از ارائه گزارش دستگاه‌های ذیربط در خصوص وضعیت فعلی و روند کار آنها مقرر شد مدل قراردادها تنظیم و به وزارتخانه‌های مربوطه ارسال شود و اوقاف، میراث فرهنگی و وزارت صمت نیز در این زمینه کار ترکیبی انجام دهند.

در این گزارش درباره جزییات بیشتر الگوی کار و نحوه کار ترکیبی مطلبی اعلام نشده است اما انتظار می رود با همکاری چند سازمان، این آثار منحصربه فرد تاریخی ساماندهی شوند و به خروجی جذب گردشگر و ارزش افزوده نیز برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha