۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 85546626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماز جمعه پایگاهی توحیدی و فرهنگی برای آگاهی بخشی است

قشم- ایرنا - امام جمعه قشم گفت: نماز جمعه، مظهر اقتدار حاکمیت اسلامی و پایگاهی توحیدی و فرهنگی برای آگاهی بخشی و ترویج معنویت و تقوای الهی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی روز چهارشنبه در آستانه فرا رسیدن پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور (روز نماز جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت نماز جمعه، آثار و برکت معنوی آن، افزود: نماز جمعه نخستین قرارگاه فرهنگی است که در مقابله با فتنه های دشمنان نقش کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه سخنگاه(تریبون) نماز جمعه،سکوی سخنرانی انقلاب اسلامی است، گفت: امام جمعه باید از این تربیون مواضع امام مسلمین را تشریح و تبیین کند و این جایگاه عدالت‌خواهی و مطالبه‌گری از مسوولان است.

امام جمعه قشم مطالبه‌گری را از سیاست‌های مهم ائمه جمعه عنوان کرد و افزود: مطالبه‌گری یعنی شنیدن صدای مردم و ائمه جمعه نیز به این موضوع واقفند و مطالبه‌گری همیشه از تریبون‌های نماز جمعه صورت می‌گیرد و ما این موضوع را در عمل ثابت کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام حاجبی با اشاره به اینکه بیان مطالبات مردم در خطبه‌های نماز جمعه، از نکات بارز برای مبارزه با فساد است، توضیح داد: مردم دفتر امام جمعه را پناهگاه خود می‌دانند و امام جمعه نیز مسایل و مشکلات آنها را به گوش مسوولان می‌رساند و نسبت به حل آنها اقدام می‌کند.

وی ضمن گرامیداشت روز پنجم مردادماه، اظهار کرد: در این روز، یاد و خاطره امام خمینی(ره)، مرحومان آیت‌الله طالقانی و حجت الاسلام رضا ناطق اصفهانی نخستین امام جمعه فقید شهرستان قشم و شهدای اسلام و انقلاب در سنگرهای مختلف را گرامی داشته و آرزوی علو درجات از درگاه الهی داریم.

حجت‌الاسلام حاجبی ضمن قدردانی از نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در بازتاب و انعکاس نماز جمعه به‌ ویژه در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اصحاب رسانه در فضای یادشده در ترویج و تقویت برنامه‌های نماز جمعه، برکات و اقدامات خوبی است زیرا فضای مجازی، سد بزرگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

وی بیان کرد: به مناسبت پنجم مرداد ماه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه ایران اسلامی برنامه های مختلفی از جمله غبار روبی گلزار شهدا، دیدار با خانواده های معظم و معزز شهدا و مسوولان شهرستانی، گردهمایی معرفتی و تشکیلاتی خادمین نماز جمعه، فراخوان جذب خادمین افتخاری و بزرگداشت حجت الاسلام رضا ناطق اصفهانی نخستین امام جمعه شهرستان قشم که در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن در ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ دعوت حق را لبیک گفت و در مسجد صاحب الزمان(عج) شهر قشم به خاک سپرده شد، برگزار می شود.

نخستین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب در پنجم مرداد ۱۳۵۸ شمسی مصادف با نخستین جمعه ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمری با شرکت میلیونی مردم روزه دار به امامت مرحوم آیت الله طالقانی در تهران برگزار شد.

این آیین علاوه بر اینکه نشانگر وحدت و هم نوایی مسلمانان شرکت کننده است با توجه به بیان مطالب مختلف در خطبه‌های آن به نوعی یک رسانه هم شمرده می‌شود، رسانه‌ای که هر هفته مهمترین مطالب و تحلیل‌ها را برای نمازگزاران تبیین می‌کند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha