واکنش کرملین به نقشه پنتاگون برای قطب شمال

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به سند بروزرسانی شده وزارت دفاع آمریکا درباره راهبرد این کشور در قطب شمال گفت: جلوه‌های رویارویی و تقابل در این سند قابل مشاهده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف سه‌شنبه در نشستی خبری افزود: قطب شمال، یک منطقه استراتژیک برای کشور ما است و روسیه با اتخاذ موضوعی مسئولانه تلاش دارد که قطب شمال به منطقه اختلاف و محل افزایش تنش تبدیل نشود.
وی با اشاره به همکاری‌های مسکو – پکن در قطب شمال گفت: در این راستا، تعامل روسیه و چین در منطقه قطب شمال می‌تواند به ایجاد فضای ثبات و قابل پیش بینی در قطب شمال کمک کند.
سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: همکاری روسیه و چین هرگز علیه هیچ کشور ثالث یا گروهی از کشورهای دیگر نیست، بلکه تنها با هدف حفظ منافع این کشورها و افزایش سطح رفاه مردم دو کشور است.

به گزارش ایرنا، پیش از این، تارنمای «هیل» با اشاره به جدی شدن رقابت آمریکا با چین و روسیه در قطب شمال، ‌از استراتژی جدید پنتاگون ازجمله سرمایه‌گذاری بیشتر برای کشتی‌های یخ‌شکن، آموزش نیروهای نظامی، سرمایه‌گذاری گسترده در پایگاه‌های منطقه‌ای و ایجاد فناوری های پیشرفته هوایی برای قطب شمال خبر داد.
به نوشته این رسانه وابسته به کنگره آمریکا، ‌با توجه به تغییرات اقلیمی در قطب شمال که باعث ذوب شدن یخ‌های دریا شده و گذرگاه‌های جدیدی را باز می‌کند، این منطقه بیش از گذشته مورد مناقشه میان آمریکا از یک سو و چین و روسیه از سوی دیگر قرار گرفته است.
کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا، روز دوشنبه در اعلام استراتژی جدید آمریکا درباره این منطقه ادعا کرد: استراتژی جدید قطب شمال گام مهمی به جلو در تضمین پایداری و تامین امنیت قطب شمال در حال حاضر و آینده است.
هیکس در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به لزوم تجهیز و آموزش نیروهای آمریکایی برای عملیات در قطب شمال افزود: این استراتژی می‌تواند به سرعت تبدیل به تاکتیکی شود و تضمین کند که سربازان ما(آمریکایی) آموزش، تجهیزات و روش‌های عملیاتی برای محیط منحصربه‌فرد قطب شمال را دارند.
استراتژی ۲۰۲۴ وزارت دفاع آمریکا درباره قطب شمال، که در یک گزارش ۲۸ صفحه ای ارائه شده است، چند هفته پس از آن اعلام شد که مشخص شد ایالات متحده یک قرارداد چند میلیارد دلاری و چند ساله با فنلاند و کانادا برای ساخت کشتی های یخ شکن بیشتر امضا کرده است.
ایالات متحده مدتهاست که نگران عقب ماندن از روسیه و چین در دسترسی و بهره مندی از قطب شمال بوده است. این نگرانی وقتی بیشتر شد که پکن و مسکو گشت زنی ها و رزمایش مشترکی در این منطقه انجام دادند. به گفته پنتاگون، روسیه حدود ۴۰ فروند یخ شکن دارد، در حالی که گارد ساحلی ایالات متحده تنها دو فروند یخ شکن دارد که انتظار می رود در سال های آینده دیگر قابل استفاده نباشند.

سرقت دارایی‌های روسیه در اروپا بی‌پاسخ نخواهد ماند
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری در این نشست خبری گفت: سرقت دارایی‌های روسیه در اروپا بی پاسخ نخواهد ماند؛ «چنین دزدی‌هایی» نمی توانند بدون عمل متقابل باقی بمانند.
وی، بهره‌گیری غرب از درآمد دارایی‌های روسیه برای کمک به اوکراین را نقض صریح قوانین بین‌المللی و نقض حقوق مالکیت خواند و ادامه داد: مسکو امکان پیگرد قانونی افرادی را که در «سرقت» دارایی های روسیه در اروپا دخیل بودند، بررسی خواهد کرد.
سخنگوی کرملین اظهار داشت: اروپا بدترین مسیر را در دستورکار قرار داد و تصمیم گرفت از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به کی یف استفاده کند؛ این پول نه تنها اساساً «پول دزدی» است، بلکه احتمالاً برای خرید تسلیحات نیز هزینه خواهد شد.


روسیه علاقه‌مند به سازماندهی تماس ترکیه و سوریه
پسکوف در پاسخ به پرسش دیگری درباره مباحث مطرح شده درباره احتمال دیدار مقامات ارشد ترکیه و سوریه در مسکو نیز گفت:‌ موضوع سازماندهی تماس بین نمایندگان ترکیه و سوریه در دستور کار روسیه است.
وی ادامه داد: روسیه علاقه مند به کمک به ترکیه و سوریه برای بهبود روابط است، این موضوع برای کل منطقه بسیار مهم است.

واکنش به بیانیه سفارت آمریکا
سخنگوی کرملین درباره بیانیه سفارت آمریکا در مسکو که آزادی سردبیر رادیو آزادی (که در روسیه به عنوان عامل خارجی و سازمان نامطلوب شناخته می‌شود) و سایر روزنامه‌نگاران محکوم در روسیه نیز اظهارنظر نکرد.
وی ادامه داد: شاید مناسب باشد که وزارت خارجه ما در مورد اظهارات سفارت آمریکا در مسکو اظهار نظر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha