ضریب‌بخشی شرکت‌های دانش بنیان به افزایش تولیدات کشاورزی مازندران

ساری - ایرنا - استفاده از فناوری های نوین شرکت های دانش بنیان در مازندران، سبب ثبت رکوردهای جدید در تولید محصولات کشاورزی این خطه از شمال شد، تا جایی که افزایش تولید در محصولات راهبردی همانند برنج، گندم و کلزا با استفاده از این فناوری جهش های معنا داری را ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبور از کشاورزی سنتی یکی از خواسته های صاحبنظران در سالهای اخیر است که تحقق این امر با توسعه فناوری های شرکت های دانش بنیان بیش از گذشته فراهم شد.

به کارگیری بخشی از فناوری های شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات کشاورزی برای گندم، برنج و کلزا بسیار اثر گذار بود تا جایی که با یک بذر معمولی گندم تولید این محصول راهبردی در هر هکتار تا سه برابر تولید کنونی افزایش یافته است.

از طرف دیگر در تولید برنج هم استفاده از مکمل های عالی شرکت های دانش بنیان در اراضی شالیزاری تولید این محصول را از یک میلیون تن در سالهای گذشته به بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار تن در سال جاری رساند که این مدار افزایشی ادامه دار خواهد بود.

استفاده از کودها و سموم استاندار سبب افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در مازندران را فراهم کرد. ثبت این رکوردهای جدید سبب شد که مسولان ارشد استان با حمایت از شرکت های دانش بنیان در راستای ارائه تسهیلات جهت مکانیزاسیون شرکت های دانش بنیان مصمم باشند.

عملکرد موثر شرکت های دانش بنیان سبب شد که صاحبنظران خواستار استفاده کشاورزان از این فناوری ها در تولید همه محصولات کشاورزی باشند.

افزایش تولید و کیفی سازی محصولات یکی از ضرورت های جدی در کشاورزی مازندران محسوب می شود که این امر زمینه صادرات بیشتر را فراهم خواهد کرد.

جوانان نخبه فعال در شرکت های دانش بنیان مازندران با انجام آزمایش های دقیق و فنی توانستند محصولاتی را تولید کنند که نه تنها زمینه افزایش تولید را فراهم می کند بلکه هزینه های تولید را کاهش خواهد داد و از طرف دیگر نیاز نیست کشاورزان کود و سموم بیشتری برای محصولات خود استفاده کنند.

با توجه به تحولات منطقه ای و بازار خوب صادرات در کشورهای حاشیه خزر که به محصولات تولیدی مازندران نیاز دارند استفاده از فناوری های نوین می تواند زمینه رشد صادرات به این کشورها را فراهم کند.

ضریب‌بخشی شرکت‌های دانش بنیان به افزایش تولیدات کشاورزی مازندران

برخی از واحدهای تولیدی گل و گیاه در مازندران با بهره مندی از فناوری های نوین از هدر رفت انرژی جلوگیری کرده و از آب باران و حتی آب های آبیاری شده در گلخانه با استفاده از این فناوری دوباره استفاده می کنند که این اقدام موثری در صرفه جویی انرژی محسوب می شود.

برخی از این گلخانه ها با استفاده از این دانش نوین تولید محصولات صادراتی خود را به ۱۰ هزار شاخه گل در روز رساندند که ای امر ارز آوری مناسبی برای کشور خواهد داشت.

فناوری نوین نیازمند فرهنگ سازی

در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: در شرایط فعلی همه باید کمک کنند تا این فناوری های نوین برای کشاورزان معرفی و استفاده از آنها فرهنگ سازی شود.

یوسف نوری اظهار کرد: کشاورزان با استفاده از فناوری های دانش بنیان که هزینه زیادی هم نخواهد داشت تولید محصول خود را چند برابر خواهند کرد.

وی با بیان این که فناوری های جدید جهش تولید را به همراه خواهد داشت، گفت، بهره مندی از فناوری های شرکت های دانش بنیان در مازندران تولید گندم در این خطه از شمال کشور را به سه برابر در هکتار افزایش داد.

استاندار مازندران ادامه داد: برخی از کشاورزان مازندرانی که در هر هکتار ۲ تن گندم برداشت می کردند با استفاده از فناوری دانش بنیان آن را به سه تن گندم افزایش دادند.

ضریب‌بخشی شرکت‌های دانش بنیان به افزایش تولیدات کشاورزی مازندران

وی اظهار داشت: جوانان تحصیل کرده این استان با اتمام فرایند آزمایش های مختلف فناوری های خود را در اختیار کشاورزان قرار دادند.

نوری با بیان این که این دانش برای رونق تولید در محصولات راهبردی همانند گندم و برنج بسیار اثر گذار است، اظهار کرد: در افزایش تولید و ارتقای کیفی مرکبات و محصولات باغی هم این فناوری اثر بخش است.

استاندار مازندران ادامه داد: همه این تلاش ها به خاطر افزایش تولید و درآمد بیشتر برای تولید کنندگان مازندران است که بتوانند بواسطه کشاورزی زندگی خود را پیش ببرند.

وی با بیان این مطلب که اصلاح فرایند تولید از دغدغه های جدی دولت و کارشناسان محسوب می شود، ادامه داد: این اقدام هزینه های تولید را برای کشاورز کاهشی، تولید و درآمد کشاورزان را افزایشی می کند.

این مقام مسوول تصریح کرد: گسترش فناوری های نوین در همه بخش های تولیدی و کشاورزی یک دغدغه جدی است که باید با شکل گیری تعاونی ها در مازندران برای کشاورز نهادینه شود.

رونق صادرات

استاندار مازندران بیان داشت: واحدهای تولیدی با اصلاح فرایندهای تولید و تکمیل زنجیره آن نقش مهمی در افزایش تولیدو رونق صادرات خواهند داشت.

نوری با بیان این که آموزش و فناوری های نوین در تولید دارای جایگاه بسیار ممتازی است، اظهار کرد: گسترش فرهنگ آموزش زمینه توانمندی مردم و کشاورزان را افزایش خواهد داد.

استاندار مازندران ادامه داد: تولیدگل و گیاه و گیاهان دارویی ظرفیت های خوبی هستند که با بکارگیری بذرهای اصلاح شده تولید کیفی مناسبی را به همراه خواهد داشت.

این مقام مسوول تصریح کرد: دولت خود را مکلف به حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان می داند و برای گره گشایی از مشکلات آنها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

ضریب‌بخشی شرکت‌های دانش بنیان به افزایش تولیدات کشاورزی مازندران

مازندران با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزارتن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

ضریب‌بخشی شرکت‌های دانش بنیان به افزایش تولیدات کشاورزی مازندران

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha