۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۹
کد خبر: 85547560
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محکومیت عاملان زمین‌خواری در جاده کندوان

۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۹
کد خبر: 85547560
محکومیت عاملان زمین‌خواری در جاده کندوان

نوشهر - ایرنا - دست اندازی به اراضی ملی و در پی آن ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه حفاظت شده چالوس مسیر جاده کندوان، چالشی که سال ها در این خطه غربی مازندران رخ داده و طبق گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، حکم قضایی زمین خواری به گستره حدود هشت هزا رو ۷۲۰ متر پس از یکسال برای عاملان تخلف در این منطقه صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این چالش از دیرباز تاکنون در نقاط مختلف مازندران به ویژه غرب این استان به لحاظ برخورداری از موقعیت های ممتاز گردشگری، گرانی افسار گسیخته زمین، استقبال چشمگیر خوش نشینان و غیر بومی برای بهره مندی از جنگل های سرسبز هیرکانی و دریای خزر و تمایل آنان برای داشتن ویلا طبق دیدگاه های کارشناسان و صاحب نظران از مهم ترین علت های بروز پدیده شوم زمین خواری در این منطقه بوده است.

جاده کرج - چالوس محدوده کندوان یکی از گذرگاه های پرتردد و خط اتصال پایتخت کشور و دیگر استان ها به مازندران به ویژه شهرهای ساحلی و گردشگری غرب این استان بوده که متاسفانه از سال های گذشته حریم این شبکه ارتباطی و حتی بستر رودخانه دائمی حفاظت شده البرز مرکزی مورد دستبرد زمین خواران قرار گرفته است.

برابر گزارش های منابع رسمی، تاکنون ۱۳۸ مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در این نقاط ممنوعه انجام گرفته که از نگاه کارشناسی بخشی از این ساخت و سازها دخل و تصرف به اراضی ملی، مواردی مربوط به دست اندازی به حریم راه و بستر رودخانه چالوس بوده است.

محکومیت عاملان زمین‌خواری در جاده کندوان

مرتضی سحر خیز رییس اداره حفاظت محیط زیست چالوس روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرونده زمین خواری واقع در محدوده جاده کندوان مربوط به یکسال گذشته بوده که متصرفان یکبار پس از شکایت علیه آن ها در شعبه ۲ دادگاه مرزن آباد تبرئه شدند منتهی محیط زیست طبق مستندات جدید شکایت دیگری در دادگاه تجدید نظر کرد که در نهایت به تازگی حکم قضایی با موضوع پدیده زمین خواری صادر شده و این متصرفان به جرم تخلف زمین خواری محکوم شده اند.

وی اظهار کرد : برابر قانون ۱۶ حفاظت و بهسازی محیط زیست، متولی صیانت و حفظ اراضی ملی برعهده منابع طبیعی و آبخیزداری بوده منتهی از آنجایی که این منطقه جزو مناطق چهارگانه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی بوده به همین خاطر سازمان حفاظت محیط زیست می تواند به عنوان قائم مقام در تمامی دستگاه های دولتی برای حفظ انفال ورود پیدا کند و جلوی این دست اندازی ها را بگیرد.

این مسوول با اظهار آنکه برابر آمارهای ارائه شده در سال های گذشته حدود ۱۳۸ مورد واحد پذیرایی غیر مجاز در جاده کندوان شناسایی شده است، گفت : طبق این گزارش ها، تعدادی از این واحدها به خاطر تصرف به حریم و بستر رودخانه، نداشتن جواز ساخت، زمین خواری و... و. به عنوان غیر مجاز شناخته شده اند و افزون بر آلاینده های زیست محیطی همچنین یکی از علت های طغیانی شدن رودخانه چالوس و بروز سیلاب هم در جریان های سیل خانمان برانداز ماه های گذشته همین واحدهای غیر مجاز بوده اند که باید از سوی مسوولان امر برای رفع این چالش تدبیری اندیشیده شود.

محکومیت عاملان زمین‌خواری در جاده کندوان

رودخانه حفاظت شده چالوس که از دامنهٔ شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی ۷۲ کیلومتر و گذر از وسط شهر چالوس به دریای خزر می‌ریزد، به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن مانند قزل آلای خال قرمز، سفید، آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود، ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند.

۳۰ هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه ۲ رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول ۶۶ کیلومتر و چالوس به طول ۷۸ کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha