گلزار شهدا و مرقد پاک امامزاده سید مظفر(ع) قشم عطرافشانی شد

قشم - ایرنا - گلزار شهدای آستان امامزاده سید مظفر(ع) شهر قشم و مرقد پاک این امامزاده عصر پنج‌شنبه و در آستانه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور (روز نماز جمعه) غبارروبی و عطرافشانی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین عطرافشانی گلزار شهدای این امامزاده حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه قشم، فرماندهان نظامی و انتظامی، معاونان، مدیران ادارات و سازمان‌ها، خانواده معظم و معزز شهدا و جانبازان و مردم قدرشناس بزرگ‌ترین جزیره ایرانی خلیج فارس با حضور در کنار مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس، مدافعان سلامت و امنیت این شهرستان مرزی با قرائت فاتحه و نثار شاخه‌های گل، یاد حماسه‌آفرینان هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند.

شرکت‌کنندگان در این آیین ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای هشت سال دفاع مقدس، با آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدای والامقام تجدید میثاق دوباره کردند.

غبارروبی و عطرافشانی مرقد پاک امامزاده سید مظفر(ع)

آستان نورانی امامزاده سید مظفر(ع) شهرستان مرزی قشم همچنین عصر امروز، پنج‌شنبه با حضور امام جمعه و جمعی دیگر از مردم و مسوولان شهرستانی و محلی غبارروبی و عطرافشانی شد.

زائران و خادمان افتخاری آستان پاک این امامزاده شهر قشم با چشمانی اشک‌بار در این آیین معنوی، زیارتنامه عشق خواندند و همزمان بخش‌های داخلی ضریح و اطراف بقعه متبرک این امامزاده والامقام با گلاب ناب محمدی شست‌وشو داده شد.

در این آیین که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه، حجت‌الاسلام روح‌الله صفری رییس اداره اوقاف و امور خیریه و مرتضی فیروزی رییس دادگستری شهرستان قشم برگزار شد، نذورات مردمی داخل ضریح جمع آوری، و پس از شمارش برای انجام امور جاری صحن مطهر امامزاده(ع) به تولیت آستانه تحویل داده شد.

نسبت شریف امامزاده سیدمظفر به امام علی (ع) می‌رسد

نسب شریف امامزاده سید مظفر(ع) قشم با پنج واسطه به امام علی (ع) می رسد؛ «سید مظفر بن جعفر بن ابی الطیب بن محمد ابله بن جعفر بن محمد ابی عمر بن عمر الاطراف بن الامام علی (ع) ابوالحسن عمری» است.

نسابه می‌نویسد: فرزندان جعفر بن محمد ابله به خاطر ترس و رهایی از ظلم عمال خلیفه عباسی در دیگر شهرهای اسلامی متفرق و مخفی شدند؛ ابوالطیب جعفر پدر امامزاده سید مظفر نیز مدتی در حجاز بود و آنان سپس مخفی شدند.

امامزاده سید مظفر(ع) نیز به خاطر رویارو نشدن با عمال خلیفه به جزیره قشم مهاجرت کرد و در آنجا مخفیانه زندگی می‌کرد.

سید ابوطالب مروزی نسابه تصریح دارد که پدر امامزاده سید مظفر(ع) عنی جعفر ابوطیب نیز در قشم سکونت داشته است.

وی در ربع اول قرن سوم هجری فوت کرد و بیشتر پسرعموهای امامزاده سید مظفر(ع) و برادر زادگان وی در طبرستان، کرمان و شهر ری از مشاهیر علویان و از زاهدان و عابدان و مجاهدان به شمار می‌رفتند و قبور مطهر جمع زیادی از آنان امروز زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) است.

امامزاده سید مظفر دارای گلدسته و صحن به نسبت بزرگی است؛ بنای ساختمان بقعه شامل شبستانی به مساحت ۱۵۰ مترمربع به همراه گنبد است که در میدان شهید «مجتبی امیری دوماری» از مدافعان مردمی امنیت و بخش مرکزی شهر قشم واقع است.

قشم ۲۲ شهید گلگون‌کفن دارد

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) ۱۱ آزاده و ۴۷ جانباز را تقدیم انقلاب کرده که سه نفر از آنان هشت سال تمام در اسارت نیروهای بعثی صدام بودند و یکی از آنان نیز جزو آن ۲۳ نوجوان رزمنده و معروف اسرای جنگی عملیات بیت‌المقدس هستند.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب‌های فیروزه‌ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

شهید «حسن ذاکری» کوچک‌ترین شهید دوران دفاع مقدس و سردار شهید «غلامشاه ذاکری» از شهدای شاخص این جزیره هستند.

در آن دوران سراسر حماسه و شعور آزاده «یحیی دادی نسب قشمی» طولانی‌ترین زمان اسارت را تحمل کرد و مادر شهید «محمد بازماندگان قشمی» برادرزاده خود محمد رضایی قشمی را تقدیم نظام کرد.

پنجم مرداده ماه، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه

رخداد پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ به عنوان سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، یکی از مهمترین دستاوردها و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و از جمله پدیده‌های تاثیرگذار فرهنگی و اجتماعی است که به منظور تشریع، تبیین و تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در تمامی عرصه‌ها به ویژه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صورت پذیرفته است.

نماز جمعه علاوه بر جنبه عبادی از جنبه‌های دیگر نظیر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز حایز اهمیت و دارای کار ویژه اساسی است زیرا رویکردی مثبت و ارزشمند در راستای منافع و مصالح و در چارچوب انسجام، وحدت‌بخشی، عدالت و انصاف و نیز صلح و همزیستی اجتماعی است؛ همچنین به عنوان نمادی از عزت، اقتدار و زمینه‌ساز وفاق ملی و همدلی میان مردم و مسوولان نظام محسوب می‌شود.

نخستین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب در پنجم مرداد ۱۳۵۸ شمسی مصادف با نخستین جمعه ماه مبارک رمضان ۱۳۹۹ قمری با شرکت میلیونی مردم روزه‌دار به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی در تهران برگزار شد.

این آیین علاوه بر اینکه نشانگر وحدت و هم‌نوایی مسلمانان شرکت‌کننده است، با توجه به بیان مطالب مختلف در خطبه‌های آن به نوعی یک رسانه هم شمرده می‌شود؛ رسانه‌ای که هر هفته مهمترین مطالب و تحلیل‌ها را برای نمازگزاران تبیین می‌کند.

به گزارش ایرنا جزیره قشم با وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha