گزارش رسانه‌های جهان از مصائب دهکده المپیک؛ «حق با دبیر بود»

تهران- ایرنا- گزارش رسانه‌های جهان از آشفتگی وضعیت دهکده المپیک پاریس از برنامه‌ریزی نامطلوب فرانسوی‌ها برای این دوره از بازی‌ها و البته تصمیم درست رئیس فدراسیون کشتی حکایت دارد.

به گزارش ظهر جمعه ایرنا، سی و سومین دوره بازی‌های المپیک امشب از ساعت ۲۱ با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی در پاریس آغاز می‌شود. شروع این بازی‌ها در قلب فرانسه در حالی است که گزارش‌های اولیه رسانه‌های جهان حکایت از برنامه ریزی نامطلوب فرانسوی‌ها برای این دوره از بازی‌ها دارد.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به پاریس، در چند روز گذشته موارد و مشکلاتی در تمرینات، سیستم حمل و نقل و حتی تغذیه ورزشکاران وجود داشته که در ادوار پیشین کمتر دیده شده است. یکی از این مشکلات پرتکرار و پرانتقاد مربوط به سامانه‌های حمل‌ونقل است که گفته می‌شود فاقد سیستم سرمایشی هستند و مشکل دیگر مربوط به سالن‌های تیراندازی است که با وجود فاصله بسیار طولانی تا پاریس، از امکانات رفاهی و حتی غذای حلال برای ورزشکاران مسلمان خالی است!

سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران نیز در حاشیه مسابقات تیروکمان بازی‌های المپیک به این واقعیت اذعان کرد و گفت که «بسیاری از کشورها به شرایط و میزبانی فرانسه انتقاد دارند.»

البته این مشکل تنها برای ایران نیست و کشورهای دیگر نیز گلایه‌های زیادی از شرایط دارند. براساس گزارش‌های ارسالی از پاریس، کاروان ورزشکاران انگلیسی و مسئولان این کاروان به شدت از شرایط دهکده ناراضی و حتی برخی از آنان به دنبال راهکاری هستند تا قهرمانان این کشور از غذاهای دهکده استفاده نکنند زیرا باور دارند که چنین تغذیه‌ای مشکلات زیادی را در روند عملکرد ورزشکاران ایجاد خواهد کرد.

هرچند که برخی باور دارند که در آغاز المپیک ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و در ادامه برطرف می‌شود اما برای فرانسه که تجربه چند دوره میزبانی این بازی‌ها را دارد، ابتدایی‌ترین معضلات رفاهی نمی‌تواند قابل قبول باشد. فرانسه در زمینه برگزاری مسابقات بزرگ ورزشی کم‌تجربه نیست و در چند دهه گذشته افزون بر المپیک، جام جهانی فوتبال، یورو و چندین رویداد معتبر جهانی را میزبانی کرده و آشفتگی آنان در برنامه‌ریزی این رقابت‌ها، غیر طبیعی می‌نماید!

با وجود تمام این آشفتگی‌ها، بخشی از کاروان ایران در پاریس دغدغه خاصی برای حضور در دهکده یا مشکلات پیش روی آن ندارد و این همان تدبیری بود که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی پیش از هر مدیر ورزشی دیگر به آن رسید. دبیر تجربه چندین دروه حضور در رقابت‌های جهانی و ۳ المپیک (۲ المپیک به عنوان ورزشکار و یک المپیک به عنوان رئیس فدراسیون) را دارد و براساس تجربیاتی که در ادوار مختلف کسب کرده است، با یک تصمیم مدبرانه ورزشکاران رشته کشتی را از حضور در دهکده منع کرد.

وی با هزینه‌ای ۲۰ میلیاردی، آنها را در هتلی نزدیک سالن مسابقات اسکان داده و این هزینه نیز از بودجه وزارت ورزش یا کمیته نیست بلکه از محل درآمدهای فدراسیون تخصیص یافته است. اسکان کشتی‌گیران در هتل اختصاصی موجب شده است تا هم از غذاهای بی‌کیفیت دهکده دور باشند و هم اینکه مشکلات ناشی از سیستم حمل و نقل را نداشته باشند.

هرچند که در چند روز گذشته برخی با حمله به دبیر تلاش داشتند تا کار او را تبعیض‌گونه قلمداد کنند اما با گذشت تنها چند روز از حضور قهرمانان جهان در پاریس مشخص شد که دوراندیشی رئیس فدراسیون کشتی در سطح کاروان‌های اعزامی به المپیک پاریس کم‌نظیر بوده است. شخص دبیر نیز باور دارد اگر این روزها اسکان ورزشکاران کشتی در هتل به سوژه انتقادی فضای مجازی و رسانه‌های معاند و ضد انقلاب تبدیل شده، «به خاطر درست بودن تصمیم است.»

دبیر به خوبی می‌داند که قهرمانان ایرانی از ستارگان کشتی جهان هستند و دور نگه داشتن آنها از حواشی و مشکلات دهکده گامی بزرگ در جهت موفقیت آنان به شمار می‌رود لذا فارغ از تمام انتقادات بعضا جهت‌دار، او اقدامی را انجام داد که در تاریخ اعزام های ایران کم‌نظیر یا حتی بی نظیر بوده است.

دبیر هیچگاه به دنبال دستاوردسازی نیست بلکه به عنوان یک مدیر ورزشی همواره باور دارد که موفقیت و سازندگی در ورزش یک میراث است که به نام کسی سند زده نمی‌شود و برای آیندگان خواهد ماند. با این تفکر دبیر در پنج سال گذشته بالاترین میزان ساخت و ساز در کمپ‌های تیم ملی و فدراسیون انجام و در زمینه نتیجه‌گیری نیز اکنون چند تیم در رده‌های سنی تشکیل شده است که بی تردید پشتوانه افتخارآفرینی در اداور آینده المپیک خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha