دبیر: برای موفقیت کشتی در المپیک باید پاسخگو باشم/ از یزدانی مدال نمی‌خواهم

تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون کشتی گفت: برای موفقیت تیم ملی کشتی در المپیک مسئولم و باید پاسخگو باشم. اینکه یک‌تنه کت و شلوار بپوشم و بنشینم درست نیست. برای کشتی هر کاری کردم، تشک تمیز می‌کنم و حتی فحش خوردم.

به گزارش ایرنا، علیرضا دبیر روز سه‌شنبه در نشست خبری در فدراسیون کشتی اظهار کرد: برای موفقیت تیم در المپیک هر کاری می‌کنم و مسئولم و باید پاسخگو باشم. اینکه یک‌تنه کت و شلوار بپوشم و بنشینم درست نیست. برای کشتی هر کاری کردم، تشک تمیز می‌کنم و حتی فحش خوردم. اگر با کسی مخالف هستیم دلیلی بر نادیده گرفتن او نیست. من نمی‌توانم در اردو تماشاچی باشم. کاری که من باید به عنوان رئیس انجام دهم مدیریت فدراسیون و اعزام‌ها است که همه از هزینه‌های آن آگاه هستند. بهترین‌ تغذیه، روانشناس و بدنسازی را آوردم و در بخش پزشکی نیز سهراب کیهانی حضور دارد.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: در بحث تفریح و کار فرهنگی نیز کم نگذاشتم و در بخش بدنسازی نیز نظارت کردم. تمرینات سنگین بوده و با حساب کتاب انجام می‌شود و خودم نیز حاضرم. ۲۰ روز آخر مهم و حیاتی است و برای کشتی‌گیران کم نگذاشتیم.

اگر از وزارت و کمیته تشکر نکنم، بی‌انصافی است

دبیر گفت: وقتی کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان کمک می‌کنند، وظیفه من هم این است که تشکر کنم، اگر تشکر نکنم بی‌انصافی است. پیش‌بینی به نظر من یک کسب کار و صنعت است و من میانه خوبی با آن ندارم. حدس و گمان به ما فشار وارد می‌کند. باید کسانی درباره کشتی نظر بدهند که خود المپیک دیده باشند نه اینکه درکی از کشتی نداشته باشند. اینکه برخی نظر می‌دهند که ما سه یا چهار مدال طلا می‌گیریم فقط به تیم فشار وارد می‌کنند.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: تیم برای دبیر نیست، برای تمام مردم ایران است و هزینه آن از جیب مردم است. اینکه برخی ادعا می‌کنند ما چهار مدال می‌گیریم باید بگویند چگونه می‌گیریم.

وی بیان کرد: ما باید واقعیت را به مردم بگوییم و حتی وزن به وزن بررسی کنیم. طلای المپیک را به کسی می‌دهند که ۶ دانگ باشد. بروید طلایی‌های ایران را بررسی کنید کسی مثل حسن یزدانی در المپیک ریو چند ثانیه نقره را به طلا تبدیل کرد، باید ۶ دانگ بود. خواهشی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها دارم که واقعیت را منتشر کنند.

بار روانی را از دوش المپین‌ها برداریم 

دارنده مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۰۰ سیدنی این را هم گفت: برخی از کشتی‌گیران ما المپیک نخست خود را تجربه می‌کنند چرا نگاهی به رقیبان آنان ندارید و باید بار روانی ایجاد کنیم. بدن ورزشکاران را ببینیم. این مهم برای کشتی آزاد و فرنگی تفاوتی ندارد. در کشتی آزاد حریفان را ببینیم چرا توقع زیاد است. روس‌ها نیامدند و ۲۰ درصد به نفع ما شد نه صد درصد. ای کاش روس‌ها بودند، زیرا ایران، آمریکا و روسیه جذابیت کشتی المپیک هستند. پیش‌بینی برای برخی کنتور نمی‌اندازد.

وی در خصوص شرایط یزدانی گفت: یزدانی یک سال سخت داشت و من بعد المپیک صحبت خواهم کرد. حضور او موجب روحیه در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی شد. من اصلا از حسن مدال نمی‌خواهم و در المپیک قبلی فشار زیادی روی یزدانی بود. چرا نمی‌گویید باروکس خوب است. کسی که تیلور را در یک ساعت دو بار می‌برد بسیار خوب است و باید این را گفت.

وی در خصوص کمک پیشکسوتان به کشتی گفت: کسانی همانند استاد منصور برزگر ساعت‌ها کشتی حریفان را تجزیه تحلیل می‌کند و به من می‌گوید و برخی نیز فقط بار روانی ایجاد می‌کنند.

دبیر درباره حضور تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در المپیک پاریس، گفت: خیلی‌ها گفتند این نشست را برگزار نکن. می‌گویند هر وقت نشست می‌گذاری یک سری آدم که مشکل دارند یک‌چیزی از حرف‌هایت در می‌آوردند و حاشیه درست می‌کنند. در این چند سال هیچ‌وقت نتوانستند چیزی بگویند اما به شلوار من ایراد گرفتند. یک خط فکری خطرناک شروع شده بود و داشت خط می‌داد. گفتم شما را صدا کنم تا در جریان واقعیت المپیک قرار بگیرید.

برای اولین بار خارج از دهکده اسکان داریم

رئیس فدراسیون کشتی به اسکان تیم‌های ملی کشتی خارج از دهکده المپیک اشاره کرد و گفت: یک سال است این موضوع را پیگیری می‌کنیم و دوستانی خارج از وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما کمک کردند. من ۲ المپیک خودم کشتی گرفتم و بالا و پایین آن را دیده‌ام. یک‌ملت چشمشان به مدال کشتی است. ۱۰ هزار ورزشکار می‌آیند که حداقل ۸ هزار نفر آنان همانند حسن یزدانی هستند. از دهکده تا سالن ۵۰ دقیقه راه بود اما جایی که گرفتیم ۷ دقیقه راه است. در بازی‌های آسیایی امین میرزازاده بخاطر بد بودن غذا ۸ کیلوگرم وزنش کم شد. طعم غذای دهکده خوب نیست و به ما نمی‌خورد. اسکان تیم‌های ملی کشتی خارج از دهکده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو شد که خودمان پرداخت کردیم و یک ریال از وزارت و کمیته المپیک نگرفتیم. خیلی از تیم‌های بزرگ مثل آمریکا نیز به دهکده نمی‌آیند و ما هم برای اولین بار این کار را کردیم.

حتما در مسائل فنی دخالت می‌کنم

دبیر درباره اینکه آیا در مسائل فنی دخالتی دارد یا خیر، گفت: کوچ کردن بهترین حالت است اما برای موفقیت تیم ماساژ یا آب هم می‌دهم. تیم ملی کشورم است و هر کاری بتوانم می‌کنم تا کار زمین نماند. هر کاری لازم باشد برای تیم ملی انجام می‌دهم. تیم اگر نتیجه بگیرد که برای کسان دیگر است اما اگر تیم زمین بخورد چه کسی باید جواب بدهد. من یک کوچولو کشتی گرفتم و مگر می‌شود دخالت نکنم؟ این وظیفه‌ام است و باید این کار را انجام دهم و حتما دخالت می‌کنم.

دبیر ادامه داد: سر برنامه‌های امروز با رنگرز بحث داشتیم. او باید من را متقاعد کند. من در کشتی فرنگی کار فنی نمی‌کنم اما حتما نظر فنی دارم. در آزاد هم فرض کنید من کنار تیم کمک کنم بد است؟ فرض کنید ۴۰ سال پیش موحد نامی بیاید به تیم کمک کند. این را بگویم من هیچ موقع در حد قهرمانانی همچون عبدالله موحد، امامعلی حبیبی و تختی نیستم اما یک کوچولو کشتی گرفتم. من تشک تمیز کردم و فحش هم خوردم تا تیم موفق باشد.

وی تصریح کرد: باید به زندگی این قهرمانان رسیدگی کرد و من به دنبال کار و استخدام آنان هستم چرا که این وظیفه ما است. ما چند ورزشکار مانند این قهرمانان داریم؛ نباید ورزشکار و خانواده آنان دغدغه داشته باشند. پاداش ۶ میلیاردی زیاد نیست بلکه من یا هر کس دیگری در فدراسیون باشند باید برای کشتی آورده داشته باشد. من در این خصوص وظیفه دارم و انجام می‌دهم اما فقط به فکر جیب ورزشکار نیستم باید فرهنگ و آینده آنان نیز تامین شود.

در کشتی از تک ستاره‌ها ضربه خورده‌ایم

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: برای غیبت روس‌ها در المپیک خوشحال نباشیم چرا که ستارگان زیادی در تیم‌های دیگر حضور دارند؛ همه به یاد دارند که ما از تک ستاره‌ها ضربه خورده‌ایم. ادوار المپیک و جهانی را بررسی کنید من از سال ۶۶ در کشتی بودم و از این اتفاقات زیاد دیده‌ام.

دبیر گفت: کشتی‌ ریزه‌کاری‌های زیادی دارد و حتی باید حواسمان به دوبنده باشد. من نیز در کنار کادر فنی در خصوص ریزه‌کاری نظر می‌دهم و هیچ وقت در برنامه بدنسازی دخالت ندارم. نظارت دارم و شاید در اردو نظر بدهم چون نظر نهایی را کادر فنی خواهد داد.

وی در خصوص کنترل حواشی گفت: زمان مشخص می‌کند چه کسی کار کرده و در این یک سال نیز چه بر ما گذشته است و تمام جوانب حواشی را در پاریس بررسی کردیم. برای موفقیت در المپیک ۶ دانگ حواسمان باید جمع باشد تا در دام حواشی گرفتار نشویم.

دبیر در خصوص اردوهای تیم ملی گفت: برای هر تیم ۲ آنالیزور گذاشتیم و دخالتی ندارم چون از کشتی فرنگی سررشته ندارم و در آزاد اگر محسن کاوه بخواهد شاید وارد شوم اما تمام تلاشم این است که اصلا در کار آنالیزور دخالت نکنم. دنیا در حال کار در کشتی است الان نتایج رده‌های سنی را ببینید که ژاپن چگونه نتیجه گرفت. المپیک جای نخبه‌ها است و یک لحظه اشتباه برابر با باخت است.

وی تصریح کرد: کسی که قرار است قهرمان شود نباید قرعه برایش مهم باشد؛ المپیک جای بزرگان است و باید برای برد به روی تشک رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha