۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85549336
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان؛ چالش‌ بدهی‌ به چین زیر سایه‌ بحران اقتصادی

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان که برای خروج از بحران بی وقفه اقتصادی و کاهش ذخایر ارزی به دنبال وام جدیدی از صندوق بین المللی پول است اکنون با چالش بازپرداخت وام‌های کلان به چین هم روبه‌روست و این موضوع باعث شده تا اسلام‌آباد خواستار تمدید مهلت پرداخت این بدهی‌ها از سوی پکن شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، بدهی‌های‌ کلان این کشور به شرکت‌های چینی تولید کننده انرژی در پاکستان تحت پروژه مشترک راهروی اقتصادی پاکستان-چین CPEC همزمان با چالش‌ برقراری روابط مالی دولت اسلام‌آباد با کشورهای خارجی از جمله تلاش برای دریافت وام جدید از صندوق بین المللی پول باعث شد تا دولتمردان پاکستانی جهت متقاعد کردن شرکای چینی خود برای نرمش در ساختار بازپرداخت بدهی‌های معوقه به این کشور اقدام کنند.

همزمان با سفر از پیش اعلام نشده هیاتی از وزیران پاکستانی به پکن و دیدار با مقام‌های ارشد چینی، موضوع درخواست رسمی اسلام‌آباد از شرکای چینی برای تجدید ساختار بدهی چین و مهلت بازپرداخت وام‌های کلان مطرح شد.

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون چاپ اسلام‌آباد امروز با اشاره به دیدار وزیر امور دارایی و وزیر نیروی پاکستان با وزیر دارایی چین و رییس شرکت بیمه صادرات و اعتبار چین نوشت: طرف پاکستانی به طور رسمی از چین درخواست نرمش در نحوه بازپرداخت بدهی های معوقه و همچنین تجدید ساختار وام های اعطا شده به اسلام‌آباد را مطرح کرد.

در این‌ گزارش آمده است: بدهی‌های معوقه پروژه‌های برق زیرمجموعه کریدور اقتصادی چین-پاکستان تا پایان سال مالی گذشته با ۴۴ درصد افزایش به ۴۰۱ میلیارد روپیه پاکستان رسید. این بدهی های پرداخت نشده، برخلاف توافقنامه چارچوب انرژی دو کشور در سال ۲۰۱۵ است که مانع روابط بیشتر مالی و تجاری بین دو کشور می شود. ارزش برابری هر دلار آمریکا امروز (جمعه) در بازار ارز پاکستان معادل ۲۸۰ روپیه است.

اکسپرس تریبیون نوشت: مقامات پاکستانی درصدد متقاعد کردن شرکای چینی هستند که این شامل‌ تمدید مهلت در بازپرداخت بدهی انرژی، تبدیل پرداخت‌های سود مبتنی بر دلار آمریکا به ارز چینی و کاهش نرخ بهره کلی برای پروژه‌های راهروی مشترک اقتصادی و غیر از آن با بودجه چین می‌شود. هدف از این اقدامات کاهش هزینه های انرژی و تضمین تایید صندوق بین المللی پول برای بسته مالی جدید ۷ میلیارد دلاری برای پاکستان است.

آمریکا از مخالفان اصلی مشارکت راهبردی و اقتصادی اسلام‌آباد و پکن به ویژه در بحث راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین است‌.

براساس ادعای مسوولان آمریکایی، سرمایه گذاری چینی هیچ کمکی به پاکستان نمی کند بلکه وام های کلان ناشی از آن برای اسلام‌آباد دست و پا گیر است و عواقب سنگینی بر اقتصاد رو به رشد این کشور خواهد داشت.

در عین حال مقامات چین بارها مواضع طرف آمریکایی را محکوم کرده و از ارتباطات دیرینه خود با پاکستان به ویژه طرح‌های عمرانی و انرژی میان دو کشور حمایت کرده‌اند. در عین حال افزایش حملات تروریستی علیه اتباع چینی به ویژه مهندسان آنان در پاکستان نگرانی‌های پکن را درپی داشته و به یک چالش عمیق در همکاری‌های این دو کشور تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha