تبلیغات محیطی؛ ابزاری برای انتقال پیام یا معضلی در انضباط شهری؟

تبریز- ایرنا- تبلیغات محیطی که در شهرها به ویژه کلانشهرها به طور گسترده رواج یافته است و روز به روز بر تعداد ابزارهای تبلیغاتی در سطح شهرها افزوده می‌شود به پدیده‌ای تبدیل شده که برخی آن را معضلی بصری و روانی برای شهروندان و انضباط شهری می‌دانند و برخی نیز وجود این ابزارها را ضرورتی برای انتقال پیام به شهروندان و مخاطبان قلمداد می‌کنند.

به گزارش ایرنا، با توسعه شهرها و رونق اقتصادی در جوامع بشری، رقابت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالاها و خدمات، شرکت ها و سازمان ها و دستگاه های دولتی برای جلب توجه جامعه هدف و انتقال پیام خود به مشتریان نیز بیشتر شده است و در چنین بازار رقابتی، استفاده از ابزارهای تبلیغات محیطی و درون شهری در اولویت این مراکز قرار می گیرد.

تبلیغات محیطی که ابزاری برای انتقال ساده و تاثیرگذار پیام به شهروندان و مخاطبان در حال گذر در سطح شهرها محسوب می شود، علاوه بر بستری برای معرفی کالا و خدمات می تواند در رشد فرهنگ و اقتصاد جامعه، ارتقای سطح آگاهی شهروندان و آگاه سازی آنان از رویدادهای مهم شهری یا در تغییر رفتار و الگوهای افراد و گسترش ناهنجاری ها و الگوهای غربی در جامعه تاثیرگذار باشد.

در زمان کنونی در شهرها و کلانشهرهای کشور از جمله تبریز، تابلوهای تبلیغاتی، بنرها، عرشه ‌پل‌ها، ایستگاه های ناوگان حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و قطارشهری، فرودگاه ها، سردر مغازه‌ها و اماکن تجاری به محلی برای تبلیغات محیطی و درون شهری تبدیل شده است و عرضه کنندگان کالا و خدمات برای دیده‌ شدن کسب‌ و کار خود از این محیط ها استفاده می کنند.

تبلیغات محیطی در شهرها، چشم هر بیننده و گذری را به خود جلب می کند و موجب می شود تا قبل از این‌ که مخاطب و مشتری به سراغ مرکز ارایه و توزیع کالا و خدمات برود، نام برند (ویژند)، محصول یا خدمات در ذهن او حک می‌ شود و خواه و ناخواه در انتخاب فرد در اولویت قرار گیرد. تبلیغات محیطی در شهرها، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند و موجب می شود تا قبل از این‌ که مخاطب و مشتری به سراغ مرکز ارایه و توزیع کالا و خدمات برود، نام برند (ویژند) ، محصول یا خدمات در ذهن او حک می‌ شود و خواه و ناخواه در انتخاب فرد در اولویت قرار گیرد.

برخی عقیده دارند که تبلیغات نادرست و خارج از شئونات اخلاقی می تواند تا مدت ها بر ذهن مخاطب تاثیر منفی بگذارد، همچنین عدم مدیریت و ساماندهی تبلیغات محیطی در شهرها و نصب تابلوهای تبلیغاتی در خیابان ها و در معرض دید رانندگان موجب حواس پرتی آنان می شود و احتمال بروز تصادفات رانندگی را در سطح شهرها افزایش می دهد.

تبلیغات محیطی؛ ابزاری برای انتقال پیام به مخاطبان، معضلی در انضباط شهری
حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

ضرورت ترویج اهداف و سیاست های نظام در لابه لای تبلیغات محیطی و شهری

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این اداره کل بر محتوای طرح های تبلیغاتی نظارت و مجوز صادر می کند، می گوید: بر اساس مقررات، کانون های تبلیغاتی برای تبلیغ طرح های سفارشی خود، قبل از نصب طرح ها در بیلبوردهای شهری و تابلوهای تبلیغاتی باید از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کنند.

«حسن گلی»، می افزاید: تبلیغات محیطی و درون شهری در ۲ بخش شامل بازرگانی، تجاری و صنعتی که متولی آن بخش خصوصی و کانون های تبلیغاتی و تبلیغات شهری و مناسبتی که متولی آن شهرداری است، انجام می شود.

وی اظهار می کند: در تبلیغات محیطی مطلوب است که ارزش ها و اولویت های فرهنگی لحاظ شود و در لابه لای تبلیغات، سیاست های نظام و دولت در مسایل مختلف از جمله حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به شکل هنری و فرهنگی تبلیغ و ترویج شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از تبلیغات بازرگانی و تجاری در سطح شهرها می توان برای پیشبرد اهداف نظام بهره گرفت، می گوید: سازمان ها و کانون های تبلیغاتی در راستای کارکردهای تبلیغی و فرهنگی و رسالت اجتماعی خود باید مبلغ و ترویج دهنده فرهنگ اصیل جامعه باشند.

سازمان ها و کانون های تبلیغاتی در راستای کارکردهای تبلیغی و فرهنگی و رسالت اجتماعی خود باید مبلغ و ترویج دهنده فرهنگ اصیل جامعه باشند.

گلی، با توجه به اینکه مدیریت سازه های تبلیغات شهری در اختیار شهرداری است، پیشنهاد می کند کارگروه و کمیته ای تشکیل شود تا از نکته نظرات فعالان فرهنگی بر تبلیغات فرهنگی و مذهبی، محتوای پیام های تبلیغاتی و زیباشناختی تبلیغات استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی تبلیغات محیطی، سطحی بوده و نیاز به توجه بیشتر دارند، یادآوری می کند: خروجی کار تبلیغی در سطح شهر باید متناسب با هزینه ای باشد که برای آن صرف می شود و در این زمینه می توان از کارهای خلاقانه و تجربیات سایر کلانشهرها استفاده کرد.

گلی، با تاکید بر مدیریت و ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی و جلوگیری از گسترش نازیبایی های بصری در سطح شهر، می افزاید: تابلوهای تبلیغاتی جزیی از مبلمان شهری محسوب می شود ولی تاکنون به این حوزه توجه زیادی نشده است.

تبلیغات محیطی؛ ابزاری برای انتقال پیام به مخاطبان، معضلی در انضباط شهری

طرح راهبردی تبلیغات شهری در تبریز مطالعه و تدوین می شود

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز نیز با بیان اینکه شهرداری، متولی تبلیغات محیط شهری است، می گوید: تابلوهای تبلیغات شهری، بر اساس مقررات و از طریق مزایده در اختیار کانون های تبلیغاتی دارای مجوز قرار می گیرد.

«سیامک آسیایی» می افزاید: محیط ها و تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر نیازمند مطالعه و انجام کار کارشناسی از نظر معماری، شهرسازی و زیباشناختی از سوی نهادهای متولی است و این سازمان در این راستا از اواخر سال ۱۴۰۲ بررسی های اولیه را در قالب طرح راهبردی تبلیغات شهری شروع کرده است.

محیط ها و تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر نیازمند مطالعه و انجام کار کارشناسی از نظر معماری، شهرسازی و زیباشناختی از سوی نهادهای متولی دارد و این سازمان در این راستا از اواخر سال ۱۴۰۲ بررسی های اولیه را در قالب طرح راهبردی تبلیغات شهری شروع کرده است.

وی اظهار می کند: بر اساس این طرح، سندی از سوی کمیته تبلیغات محیطی تدوین می شود تا نسبت به حذف یا اضافه کردن تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر اقدام شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز می گوید: بر این اساس، تبلیغات درون شهری به صورت اصولی بر روی محیط های تبلیغاتی مانند پل های روگذر، بیلبوردها، استرابوردها، پنل های شهری، لایت باکس ها و مبلمان شهری انجام می شود.

آسیایی، با تاکید بر اینکه طرح راهبردی تبلیغات شهری برای ضابطه مندی تبلیغات لازمه کلانشهر تبریز است، ادامه می دهد: تلاش می شود مطالعه و تدوین این طرح تا یکسال آینده از سوی پیمانکار انجام شود و پس از تصویب در شورای شهر به عنوان یک سند در تبلیغات درون شهری مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآوری می کند: بر اساس این سند، نوع تابلوها و سازه ها، محل نصب آن ها در خیابان ها، پیاده راه ها و معابر شهری و میزان تراکنش تبلیغات محیطی، نقاط ضعف و قوت تبلیغات شهری احصا و بحث های مربوط به ترافیک شهری، شهرسازی و پدافندغیرعامل در آن ها لحاظ می شود.

آسیایی، با بیان اینکه هم اکنون حدود ۴۰۰ نماد یا المان تبلیغاتی در سطح شهر تبریز وجود دارد، می افزاید: تاکنون اعتراضی از سوی شهروندان در خصوص مکان، اندازه، نوع، محتوا و رنگ تبلیغات محیطی در شهر به این سازمان ارایه نشده است ولی با توجه به اینکه تبلیغات محیطی در معرض دید عموم قرار دارد، بهتر است کانون های تبلیغاتی به زیباشناختی طرح های تبلیغاتی از جمله رنگ و گرافیک توجه بیشتری داشته باشند.

تبلیغات محیطی؛ ابزاری برای انتقال پیام به مخاطبان، معضلی در انضباط شهری

محتوای تبلیغات نباید شعاری و گمراه کننده باشد

یک شهروند تبریزی نیز می گوید: اغلب کسب‌ و کارها برای معرفی محصولات یا خدمات خود از تبلیغات محیطی استفاده می کنند و نوع تبلیغات آن ها می تواند آثار مثبت و منفی بر روی ذهن و افکار شهروندان و مخاطبان بگذارد.

«علی موحدی» با تاکید بر اینکه در تبلیغات باید شئون اخلاقی رعایت شود، می افزاید: نباید در تبلیغات، از فرهنگ، اخلاق، رفتار، شیوه‌ها، الگوها و مظاهر بیگانه و غربی استفاده شود.

در تبلیغات باید شئون اخلاقی رعایت شود، نباید از فرهنگ، اخلاق، رفتار، شیوه‌ها، الگوها و مظاهر بیگانه و غربی استفاده شود.

وی اظهار می کند: محتوای تبلیغات باید بر اساس واقعیت و نوع و کیفیت کالا و خدمات باشد و شعاری و گمراه کننده نباشد تا بستر سلب اعتماد مخاطبان و مشتریان را فراهم نکند.

تبلیغات محیطی؛ ابزاری برای انتقال پیام به مخاطبان، معضلی در انضباط شهری

ضرورت استفاده از طرح های زیبا و رنگ های شاد و پرهیز از تجمل گرایی و طرح های ناهنجار در تبلیغات محیطی

یک شهروند دیگر تبریزی نیز با بیان اینکه نصب تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها در حاشیه خیابان ها و روی پل های عابر پیاده موجب حواس پرتی رانندگان می شود، می گوید: وجود این نوع تابلوها احتمال بروز تصادفات درون شهری را افزایش می دهد و بهتر است تابلوهای تبلیغاتی در محیط ها و مراکز تجمع مردم مانند پارک ها و مراکز خرید نصب شود.

« رامین شهبازی» می افزاید: در تبلیغات محیطی بهتر است از طرح های زیبا، جلوه های خاص، چشم اندازهای طبیعی و رنگ های شاد استفاده شود تا شهروندان و بینندگان از دیدن آن ها لذت ببرند.

در تبلیغات محیطی بهتر است از طرح های زیبا، جلوه های خاص، چشم اندازهای طبیعی و رنگ های شاد استفاده شود تا شهروندان و بینندگان از دیدن آن ها لذت ببرند.

وی با بیان اینکه تبلیغات بر ذهن و افکار مردم تاثیر مثبت و منفی می گذارد، اظهار می کند: در تبلیغات باید از ترویج تجمل گرایی و اسراف و استفاده از طرح های ناهنجار و نازیبا که موجب آشفتگی بصری و روانی شهروندان به ویژه کودکان می شود، پرهیز شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha