۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85549914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۹۰ درصد محدوده سلطانیه تحت تاثیر حرایم میراث فرهنگی است

زنجان - ایرنا - معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: بیش از ۹۰ درصد محدوده شهرستان سلطانیه تحت تاثیر عرصه‌ها و حریم‌های میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رحیم توسلیان روز شنبه در جلسه کارگروه زیربنایی استان در خصوص طرح ویژه شهر سلطانیه افزود: تهیه این طرح در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسید و در سال ۱۴۰۰ وارد فاز عملیاتی طراحی شد.

وی ادامه داد: از آنجا که بالای ۹۰ درصد محدوده شهر سلطانیه تحت تاثیر حرایم میراثی است تلاش می شود طرح ویژه آن فقط جنبه میراثی را پوشش ندهد بلکه جنبه توسعه اقتصادی شهر نیز در طرح مورد ملاحظه قرار گرفته است.

توسلیان با بیان اینکه طرح‌های ویژه توسعه شهری از محل اعتبارات ملی وزارت راه و شهرسازی تامین اعتبار می‌شود، اظهار داشت: تحقق اهداف طرح ویژه سلطانیه در سایه هم افزایی دستگاه‌های دخیل در فرآیند تهیه طرح به تصویب و اجرا درآمده و اکنون تدوین آن در مرحله نهایی است.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: انتظار می رود طرح ویژه سلطانیه پاسخ های منطقی به چالش های سکونت و میراث فرهنگی در این شهر بدهد و نیز ضوابطی را متناسب با ویژگی های تاریخی و گردشگری شهر ارائه کند.

شهر سلطانیه به عنوان یکی از مناطق تاریخی کشور، میراث فرهنگی ارزشمندی در دل خود جای داده است.

گنبد سلطانیه نگین آثار تاریخی این دیار است که یکی از مهمترین و عظیمترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران به شمار می رود.

علاوه بر ارگ سلطانیه با ۱۴ هکتار وسعت، جای جای شهر سلطانیه رد و نشانی از آثار تاریخی در خود دارد که از جمله آنها می توان به مقبره چلبی اوغلو، مقبره ملاحسن کاشی و تپه ناهور اشاره کرد.

شهر کنونی سلطانیه ۲۷۰ هکتار وسعت دارد و حدود هشت هزار و ۳۰۰ نفر در آن ساکن هستند؛ استقرار این تعداد جمعیت در این محدوده از پراکندگی توزیع جمعیت در شهر حکایت دارد که دلیل عمده آن هم عرصه های میراثی است.

بیش از ۹۰ درصد محدوده شهر سلطانیه تحت تاثیر عرصه و حریم های آثار تاریخی است و این موضوع با ضوابطی که در حوزه ساخت و سازها وجود دارد، چالش هایی را در توسعه عمرانی شهر به وجود آورده و برای حل معضل، تدوین طرح ویژه شهر سلطانیه در دستور کار قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha