۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85550019
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح ویژه سلطانیه در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد

زنجان - ایرنا - طرح ویژه سلطانیه برای حل چالش‌های میراثی و توسعه شهری این شهر، در کارگروه امور زیربنایی استان زنجان به تصویب رسید.  

به گزارش ایرنا، بیش از ۹۰ درصد محدوده شهر سلطانیه تحت تاثیر عرصه و حریم های آثار تاریخی است و این موضوع با ضوابطی که در حوزه ساخت و سازها وجود دارد، چالش هایی را در توسعه عمرانی شهر به وجود آورده و برای حل معضل، تدوین طرح ویژه شهر سلطانیه در دستور کار قرار گرفته است.

استاندار زنجان روز شنبه در کارگروه امور زیربنایی استان با بیان اینکه پیوست توسعه اقتصادی است و پشتیبانی ساختاری مولفه مهم طرح ویژه سلطانیه است، گفت: این طرح گامی در جهت تبدیل سلطانیه به یک شهر توسعه یافته گردشگری و اقتصادی به نفع مردم است.

محسن افشارچی افزود: این طرح پس از تصویب در کارگروه امور زیربنایی استان و تایید آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، جهت تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارجاع می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه ظرفیت میراثی سلطانیه یک فرصت برای توسعه است و نباید آن را محدودیت تلقی کرد، گفت: این ظرفیت یک بهانه و دلیل اساسی برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه است.

سید سعید صفوی اظهار داشت: وجود میراث فرهنگی در سلطانیه اگر چه محدودیت های ظاهری و ضوابطی را برای شهرسازی به دنبال داشته است ولی نباید آن را اجحاف و ظلم در حق شهروندان تلقی کنیم چون این ضوابط برای حفظ تاریخ، فرهنگ و هویت شهر است که به بشریت تعلق دارد.

شهر سلطانیه به عنوان یکی از مناطق تاریخی کشور، میراث فرهنگی ارزشمندی در دل خود جای داده است.
گنبد سلطانیه نگین آثار تاریخی این دیار است که یکی از مهمترین و عظیمترین بناهای آرامگاهی دوران اسلامی در ایران به شمار می رود.
علاوه بر ارگ سلطانیه با ۱۴ هکتار وسعت، جای جای شهر سلطانیه رد و نشانی از آثار تاریخی در خود دارد که از جمله آنها می توان به مقبره چلبی اوغلو، مقبره ملاحسن کاشی و تپه ناهور اشاره کرد.
شهر کنونی سلطانیه ۲۷۰ هکتار وسعت دارد و حدود هشت هزار و ۳۰۰ نفر در آن ساکن هستند؛ استقرار این تعداد جمعیت در این محدوده از پراکندگی توزیع جمعیت در شهر حکایت دارد که دلیل عمده آن هم عرصه های میراثی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha