خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به ۱۸۳ هزار تن رسید

تبریز- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خرید تضمینی گندم در استان از ابتدای فصل برداشت تا امروز به بیش از ۱۸۲ هزار و ۹۴۰ تن رسیده که ۱۶۵ هزار و ۸۱۰ تن توسط غله و ۱۷ هزار و ۱۳۰ تن توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

جلال رحیم زاده روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار کرد: با توجه به خرید تضمینی حدود ۱۸۳ هزار تن گندم تا به امروز شاهد افزایش ۱۸ درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵۵ هزار و ۹۰ تن بوده، هستیم.

وی ادامه داد: تعداد ۱۳۰ مرکز خرید گندم در آذربایجان شرقی فعال بوده و گندم تولیدی کشاورزان زحمتکش را دریافت می‌کنند.

وی افزود: مجموع مطالبه گندم کاران استان تا به امروز ۳۲ هزار و ۲۳۱ هزار میلیارد ریال است که به زودی پرداخت خواهد شد.

رحیم زاده گفت: کشاورزان زحمتکش در خط مقدم تولید قرار دارند و زحمت اصلی تولید و کشت گندم نیز با آن‌ها است و تلاش ما نیز افزایش درآمد آن‌ها با هدف افزایش تولید است.

وی افزود: از مجموع سطح اراضی کشت گندم استان تاکنون‌ ۲۱۱ هزار هکتار شامل ۱۸۶ هزار هکتار گندم دیم و ۲۵ هزار هکتار گندم آبی برداشت شده است که ۱۲ رقم اصلی گندم دیم و ۶ اصلی رقم گندم آبی در استان تولید می‌شود.

رحیم زاده گفت: گندم صدرا، هشترود، باران، آذر۲ ، آفتاب، کوهدشت و دهدشت برای گندم دیم و ارقام پیشگام، سالار، حیدری و میهن برای گندم آبی از جمله ارقام جدیدی هستند که به گندمکاران استان معرفی شده و بر اساس توصیه‌های کارشناسان شناسانده شده‌اند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی افزود: توصیه‌های کارشناسی و علمی کارشناسان به کشاورزان به خصوص در موضوع میزان کود و سم، زمان برداشت محصول و نحوه استفاده صفر تا صد از کمباین و سایر موارد لازم موجب افزایش حجم تولید در آذربایجان شرقی شده است.

رحیم زاده یادآور شد: متوسط افزایش خرید گندم در کشور ۱۶ درصد است در حالی که اشاره هم شد، این مقدار در آذربایجان شرقی به ۱۸ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، ۹ میلیون و ۳۱۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تا ششمین روز مرداد ماه خرید تضمینی شده که از این مقدار ۱۸۳ هزار تن مربوط به آذربایجان شرقی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha