۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۱۸
کد خبر: 82067056
T T
۰ نفر
میزان خرید گندم در كهگیلوه و بویراحمد به 60هزار تن افزایش می یابد

یاسوج- ایرنا - رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان خرید گندم مازاد برنیاز كشاورزان این استان در سال زراعی جاری با حدود 20هزار تن افزایش به نسبت سال قبل به 60 هزار تن خواهد رسید .

جعفر گوهرگانی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از خرید 10هزار تن گندم بذری كشاورزان استان خبر داد و گفت : 15 مركز آماده خرید گندم مازاد كشاورزان است و كشاورزان طرف قرارداد بذر مرغوب گندم خود را به مراكز تولید و تكثیر بذر تحویل دهند.
وی گفت: استفاد از گندم بذری ارقام پرمحصول تا 50درصد بازده تولید كشاورزان را افزایش می دهد و برای كمك به اقتصادی كردن تولید كشت غلات ترویج شیوه های نوین كشت در سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل بهترین راهكار است.
وی درادامه با اشاره به كاهش 50درصدی بازده تولید مزارع گندم زیركشت بذرهای نامرغوب گفت: كشاورزان در زمان برداشت ،بذر نامرغوب برای كشت سال آینده ذخیره نكنند.
به گفته گوهرگانی ،استفاده از بذرهای نامرغوب بویژه جو در برخی مزارع تا 80 درصد تولید كشاورزان را به دلیل حساسیت جو به آفت سیاهك كاهش می دهد.
وی تصریح كرد: كشاورزان گندم تولیدی مزارع خود را به مراكز فروش عرضه كنند و گندم بذری بوجاری و ضدعفونی شده را از ارقام پرمحصول برای كمك به راندمان تولید از مراكز تولید و تكثیر بذر تامین كنند.
وی گفت: متوسط تولید گندم آبی با ارقام پرمحصول چهار تن در هكتار است و برخی كشاورزان تا 9 تن در هكتار نیز برداشت دارند كه این میزان برداشت در واحد سطح به اقتصادی تر كردن فعالیت كشاورزان كمك می كند.
وی قیمت هركیلوگرم گندم سیلو را 12هزار و 730 ریال ذكر كرد و گفت: گندم دروم با قیمت 13هزار و 100ریال بفروش می رسد و با این حال قیمت گندم بذری گواهی شده و مادری 25 تا 30درصد نسبت به گندم دروم افزایش دارد.
گوهرگانی افزود: استفاده كشاورزان از بذر گواهی شده و تحویل گندم مازاد بر نیاز به دولت به درآمدزایی كشاورزان كمك چشمگیری خواهد كرد.
رئیس سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه بویراحمد تصریح كرد: برخی كشاورزان شهرستان های كهگیلویه ، بهمئی، لنده، باشت و دنا بخشی از گندم تولیدی خود را سالانه برای مصرف آرد و نیز بذر ذخیره سازی می كنند.
وی گفت: دركهگیلویه وبویراحمد درسطح 20هزار هكتار گندم آبی ، 80هزار هكتار گندم دیم، دو هزار هكتار جو آبی و 30هزار هكتار جو دیم كشت شده است.
گوهرگانی ارقام پرمحصول گندم را شامل كوهدشت،دهدشت ،كریم ، آفتاب قابوس ،الوند، آذر 2 و چمران اعلام كرد و گفت: ارقام بذری جو شامل ماهور، ایذه، بهمن و خرم است.
وی متوسط تولید گندم دیم وجو دیم از ارقام اصلاح شده در هكتار را 1.5تن و میزان جو آبی را 3.5تن اعلام كرد و افزود: درسال زراعی جاری بارش های بهاری حدود 110 هزار هكتار مزارع گندم و جو دیم این استان را رونق مطلوبی بخشیده است.
كهگیلویه وبویراحمد دارای حدود 270هزار هكتار زمین زراعی است كه تنها 30 درصد این میزان آبی است و 80 درصد كشت این استان به دلیل دیم بودن و تولید كمتر از یك تن در هكتار چندان اقتصادی نیست.
6162/1662