۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85550794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترس از آتش در تب داغ تابستان

۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۵
کد خبر: 85550794
ترس از آتش در تب داغ تابستان

بجنورد-ایرنا- احتمال آتش سوزی با بارندگی و رشد گیاهان به همراه گرمای بی سابقه در خراسان شمالی وجود دارد و هشدارهای لازم در این خصوص داده شده و دستگاه های ذیربط در آماده باش به سر می برند.

به گزارش ایرنا، بارندگی‌های سال زراعی جاری اگرچه بهاری زیبا و سرسبز در مراتع و مزارع خراسان شمالی بوجود آورد اما با گرم شدن تدریجی هوا و خشک شدن علفزارها و پوشش گیاهی احتمال این می رود که با کمترین بی احتیاطی منجر به آتش سوزی گسترده شود.

عوامل انسانی همواره مهمترین دلیل برای آتش سوزی محسوب می شود و اقلیم استان که این روزها درگیر گرمای بی سابقه است بیم آن می رود که آتش سوزی در مناطق طبیعی این خطه رخ دهد به همین دلیل هشدارهای لازم داده شده و یگان حفاظت منابع طبیعی در آماده باش به سر می برد.

بر پایه آمارها؛ ۵۳۹ هزار و ۱۸۱ هکتار از اراضی استان مستعد آتش سوزی است که بیشترین مساحت آن در شهرستان های مانه و سملقان قرار دارد.

واهمه کشاورزان از آتش

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان فاروج در این خصوص هشدار داد و گفت: آتش‌سوزی در مزارع گندم از دغدغه‌ها در فصل برداشت محصول است و در این زمینه به کشاورزان توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

ابراهیم شمشیری اظهارکرد: گندم‌کاران در زمان برداشت باید تراکتور مجهز به گاوآهن در نزدیکی گندمزار داشته باشند تا در زمان حادثه احتمالی نسبت به شیار و ایجاد آتش بر اقدام کنند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها و بخشداری‌ها انجام شده و در این زمینه همکاری خوبی میان مسئولان وجود دارد، البته یکی از مشکلات برای خاموش کردن آتش، نامناسب بودن راه‌های دسترسی است.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان فاروج با تاکید اینکه کمباین‌ها هم باید به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز باشند و با توصیه به دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها افزود: تراکتورهای مجهز به گاوآهن باید در زمین کشاورزی، مستقر و آماده باشد تا در صورت وقوع آتش سوزی احتمالی نسبت به شیار زدن و ایجاد آتش بر اقدام شود.

آماده‌باش یگان حفاظت منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: یگان حفاظت این اداره کل با توجه به شرایط گرمای شدید هوا و تعطیلی روز یکشنبه و کاهش ساعات اداری جهت اطفای حریق در عرصه های طبیعی استان به حالت آماده باش درآمد.

علی اسدی اظهارکرد: همچنین لازم است کلیه همکاران یگان حفاظت و ماموران حفاظتی در سطح منطقه استحفاظی حضور فعال داشته باشند و در صورت ضرورت بدون هماهنگی منطقه را ترک نکنند.

وی افزود: کلیه همکاران ادارات منابع طبیعی استان و شهرستان های تابعه لازم است به خاطر احتمال بروز حریق های احتمالی در سطح مراتع و جنگل‌های استان در این ایام در دسترس بوده و پاسخگوی تماس های تلفنی باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: پرتاب سیگار یا کبریت روشن در مسیر جاده‌ها، سهل‌انگاری گردشگران که به‌منظور تفریح و تفرج آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و سرایت آن به عرصه‌های جنگلی و مرتعی، استقرار پوشش علوفه‌ای متراکم در سطح مراتع و اراضی جنگلی از جمله عوامل آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان است.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مشاهده آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس حاصل شود و با رعایت نکات ایمنی خود در امر اطفای حریق مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایرنا، گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار هکتار است که از این مساحت ۴۴۳ هزار هکتار اراضی جنگلی، ۱۸۳ هزار هکتار اراضی بیابانی و مابقی اراضی مرتعی را شامل می شود.

شهرستان سملقان، به عنوان گسترده ترین شهرستان خراسان شمالی، با توجه به همسایگی با پارک ملی گلستان، بیشترین گستره جنگل های استان را در خود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha