۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85551508
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تراژدی مرگ در کمین شناگران دز

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۱
کد خبر: 85551508
رقیه کردی
تراژدی مرگ در کمین شناگران دز

دزفول-ایرنا- شنا در مناطق ممنوعه و بی‌احتیاطی هنگام شنا در رودخانه دز اتفاقات ناگوار بسیاری رقم زده و سالانه جان چندین نفر را که برای فرار از گرمای تابستان به رودخانه پناه آورده‌اند، می‌گیرد.

ساحل رودخانه دز در روزهای سوزان تابستان مملو از گردشگرانی است که برای تفریح و سپری کردن لحظاتی خوش دور هم جمع شده و سعی دارند با آبتنی و شنا در نقاط مختلف رودخانه گرما را به فراموشی بسپارند.

اما در بین جمعیتی که برای تفریح در ساحل رودخانه مستقر می‌شوند، بی‌احتیاطی‌های زیادی هر چند کوچک مشاهده می‌شود که در برخی موارد به جان باختن گردشگران می‌انجامد.

تراژدی مرگ در کمین شناگران دز

اجرای حرکات نمایشی، شیرجه در نقاط خطرناک رودخانه و شنا در مناطق ممنوعه از مواردی است که منجر به حادثه و غرق شدگی شناگران می‌شود؛ افرادی که اغلب به حرفه شنا تبحر دارند و به علت لحظه‌ای بی‌احتیاطی دچار حادثه شده‌اند.

تورهای گردشگری ملزم به همراه داشتن نجات غریق هستند

سید علیرضا حسینیان نجات غریق ۳۹ ساله‌ای است که از ۲۳ سال پیش سابقه نجات غریق در نقاط مختلف رودخانه دز را دارد.

او با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری آبی شهرستان دزفول می‌گوید: گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای دیدن جاذبه‌های آبی دزفول به این شهرستان سفر می‌کنند و یکی از دغدغه‌های نجات غریق‌ها، اعزام تورهای گردشگری بدون نجات غریق به این شهرستان است.
این نجات غریق به نامه‌نگاری ۱۲ ساله خود و همکارانش در این راستا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پس از نامه‌نگاری‌های فراوان موفق شدیم تورهای گردشگری را ملزم به داشتن نجات غریق کنیم؛ این امر از ۲ سال پیش الزامی شده و همراه داشتن نجات غریق موجب کاهش نسبی آمار غرق شدگی شده است.

۳۰ درصد تورهای گردشگری دزفول همچنان نجات غریق ندارند

به گفته وی، با وجود الزامی کردن تورهای گردشگری برای همراه داشتن نجات غریق همچنان ۳۰ درصد تورها بدون نجات غریق اقدام به برگزاری تور می‌کنند که این موضوع ممکن است منجر به حوادثی تلخ شود؛ دزفول سابقه تلخ غرق شدن ۱۹ نفر در چالکندی(از جاذبه‌های گردشگری دزفول) را در سال ۹۶ دارد.

حسینیان که علاقه زیادی به حرفه خود دارد، می‌افزاید: نجات جان انسانها و جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار هنگام تفریح شهروندان تنها هدف نجات غریق است.

تراژدی مرگ در کمین شناگران دز

نجات غریق متخصص در دزفول کم است

حسینیان با اظهار تاسف از اندک بودن تعداد افراد متخصص در حرفه نجات غریق در دزفول خواستار بها دادن به نیروهای موجود و دیدن زحمات آنها است.

این نجات غریق که در مسیرهای مختلف رودخانه دز برای نجات افراد غرق شده گشت‌زنی می‌کند ضمن انتقاد از بی‌توجهی اداره ورزش و جوانان دزفول به نجات غریق‌ها می‌گوید: امکاناتی چون جت اسکی و قایق که برای نجات غریق نیاز است در اختیار ما قرار داده نمی‌شود.

بیشترین غرق شدگی در سنین ۲۷ تا ۳۵ سال اتفاق می‌افتد/شناگران خسته دچار حادثه می‌شوند

میانگین سنی افرادی که در رودخانه دز دچار حادثه می‌شوند بنا به گفته این نجات غریق بین ۱۷ تا ۳۵ سال است و شناگران خسته بیشتر دچار غرق‌شدگی می‌شوند.

حسینیان که تاکنون جان افراد زیادی را از غرق شدن در رودخانه دز نجات داده است، به شناگران و گردشگران توصیه می‌کند که حتما جلیقه نجات بپوشند و در مسیرهایی شنا کنند که نجات غریق حضور دارد.

علی کله بیشترین آمار غرق شدگی را در دزفول دارد

این نجات غریق با بیان اینکه بیشترین اتفاقات غرق شدگی در آبریز خروشان بوستان ساحلی علی کله دزفول اتفاق می‌افتد، می‌گوید: منطقه چال کندی نیز با وجود جریان خروشان و سردی آب موجب گرفتگی عضلات شناگران می‌شود و حوادث تلخی تاکنون در این نقطه رقم خورده است.

هفت نفر از ابتدای امسال در آب‌های دزفول غرق شدند

طبق اعلام رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول، سال گذشته ۱۶ مورد و از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد غرق شدگی به سازمان آتش نشانی دزفول گزارش شده است که ماموران آتش نشانی جسد آنها را از آب بیرون کشیده‌اند.

روح الله بهشتی‌فرد غرق شدگی را یکی از ۱۰ علت مرگ و میر افراد تا ۲۴ سال می‌داند و می‌گوید: کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطر غرق شدگی هستند.

شنا نکردن پشت سدها، آبگیرها و کانال‌های آب کشاورزی و استفاده از جلیقه نجات برای افرادی که با فن شنا آشنا نیستند از توصیه‌های جدی رییس آتش نشانی دزفول است؛ او بر ضرورت پرهیز از شوخی‌های بی‌مورد هنگام شنا و هچنین شنا در مکان‌های دارای ناجی غریق تاکید می‌کند.

تراژدی مرگ در کمین شناگران دز

مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز با اظهار تاسف از روند افزایشی آمار غرق شدگی امسال شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل بر ضرورت یادگیری مهارت شنا تاکید می‌کند و می‌گوید: افراد هنگام قایق‌سواری باید تجهیزات ایمنی شنا مانند جلیقه نجات به همراه داشته باشند و اگر به فن شنا تسلط ندارند در جاهایی که نجات غریق وجود ندارد شنا نکنند و وارد آبی که از عمق آن اطلاع ندارند، نشوند.

یکی از چالش‌های موجود در شهرستان دزفول وجود استخرهای فراوان در باغ ویلاها است که مواردی از غرق شدگی در این اماکن نیز گزارش شده است؛ راضیه حلوایی‌زاده در این زمینه می‌گوید: استخرها باید نرده محافظ داشته باشند تا خطری کودکان را تهدید نکند ضمن اینکه نباید این افراد در محیط‌های آبی پرخطر، وان، استخر و حوض تنها رها شوند.

لزوم خودداری افراد ناآشنا به فن شنا از ورود به آب برای نجات فرد غرق شده، شنا در مکان‌های آبی پرخطر به ویژه در شب و خودداری از مصرف الکل، مواد روان‌گردان و داروهای خواب‌آور قبل از شنا از توصیه‌های مدیر گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم خودداری افراد از ورود ناگهانی به آب سرد برای جلوگیری از سنکوپ و شوک دمایی می‌گوید: افراد در آب‌های کم عمق یا آبی که عمق آن را نمی‌دانند شیرجه نزنند زیرا احتمال ضربه مغزی یا آسیب به ستون فقرات و استخوان‌ها وجود دارد.

حلوایی زاده به شناگران توصیه می‌کند توانایی خود را در شنا کردن، بیش از حد در نظر نگیرند زیرا یک سوم قربانیان غرق‌شدگی با فن شنا آشنایی کامل داشته‌اند.

بوستان های ساحل رودخانه دز در شهرستان دزفول از جمله علی کله، پارک دولت، رعنا، علی مالک، مجتمع باران، چالکندی و کت‌ها و سایر نقاط حاشیه ساحل دز در روزهای گرم تابستان میزبان خیل عظیمی از گردشگران از نقاط مختلف استان خوزستان و حتی استانهای همجوار است.
خنکی و زلالی آب رودخانه دز و همچنین امکانات فراهم شده از دلایل استقبال گردشگران از بوستان‌های ساحلی دز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha