۹ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85551755
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرگ تدریجی یک اثر تاریخی در خراسان‌شمالی + فیلم

بجنورد-ایرنا- بنای تاریخی «حمام خزینه روستای پیرشهید» شهرستان شیروان در خراسان شمالی مربوط به دوره قاجاریه است که این روزها حال ناخوشی دارد و کمبود اعتبارات این اثر تاریخی را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این اثر تاریخی با معماری ویژه اسلامی ایرانی ساخته شده و در سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۹۴۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حمام خزینه پیرشهید این بنا دارای سه بخش اصلی رختکن، گرمخانه و خزینه آب سرد و گرم است که رختکن آن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی و دسترسی به آن از طریق یک رشته پلکان میسر است.

در هر ضلع رختکن تاقچه هایی برای قرار دادن وسایل قرار دارد و از گوشه شرقی رختکن می توان به گرمخانه دست یافت و از ۲ فضای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است.

اتاق موجود در گوشه شرقی حمام، گرمخانه آن بوده و از دو فضای کوچک تر نیز به عنوان خزینه استفاده می شد و این حمام مانند سایر حمام های خزینه ای پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

این اثر تاریخی تاکنون چندین بار مرمت شده ولی کمبود اعتبارات و یا هزینه قطره چکانی به حدی مدت دار شده است که دیگر قسمت های این اثر در حال تخریب و یا محلی برای بیتوته کردن معتادان شده است.

عملیات مرمت جزو طرح‌های مشارکتی با دهیاری است که با اتمام آن به عنوان یک کاربری گردشگری از آن استفاده می شود.

حمام در تهدید انشعابات و جوی آب

دهیار روستای پیرشهید از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان با بیان اینکه این اثر تاریخی در چهار سال گذشته از وجود هر اعتباری محروم بوده است گفت: بازپیرایی و مرمت اثر سال ۹۹ انجام شد ولی تکمیل کامل آن نیاز به بخش دیگری از مرمت دارد که تاکنون نیمه تمام مانده رها شده و با وجود پیگیری های فراوان مسئولان اقدام درخور توجهی برای آن انجام نداده اند.

پیمان سویدانلویی با بیان اینکه پشت بام این اثر نیاز به آجرفرش دارد افزود: عبور لوله آب، گاز و برق روستا از داخل حمام مشکلات جدی اثر تاریخی محسوب می شود که اصول مهندسی در آن رعایت نشده و لوله های داخل به روش نازیبایی نمایان است.

وی اضافه کرد: گذر جوی آب کشاورزی از کنار اثر تاریخی دیگر مشکلی است که مسئولان توجهی به آن نداشته و ظلم بزرگی به حمام تاریخی که نزدیکترین اثر به شهر پس از «ارگ نادری و چهارطاقی تیموی» است.

دهیار روستای پیرشهید ضمن گلایه از بی توجهی مسئولان به آثار تاریخی شهر و تخصیص بیشتر اعتبارات به حوزه گردشگری ادامه داد: مرمت حمام تاریخی باعث توسعه و جذب گردشگر، اشتغالزایی، رونق اقتصادی و درآمدزایی خواهد شد که کمک دستگاه های متولی جهت تخصیص اعتبارات را می طلبد.

مرگ تدریجی یک اثر تاریخی در خراسان‌شمالی

مرمت اثر نیاز به ۲۰ میلیارد ریال اعتبار

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان شیروان نیز در این خصوص گفت: تکمیل مرمت و بازپیرایی حمام تاریخی پیرشهید این شهر در مجموع ۲۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد و چند سال اخیر اعتباری تخصیص نیافته است.

حمید رازقی افزود: پنج میلیارد ریال اعتبار امسال برای مرمت مجموعه کل آثار تاریخی شهرستان مصوب شده که با تخصیص آن آثار تخریبی و اولویت دار مدنظر است.

وی عنوان کرد: برای جمع آوری انشعابات داخل حمام با دهیار و مدیران دستگاه های مربوطه پیگیری های لازم انجام شده تا هر چه سریع تر نسبت به جمع آوری آن اقدامات لازم انجام شود.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان شیروان ادامه داد: جوی آب کشاورزی کنار اثر تاریخی سیمانی و قرار است راهکاری جهت تغییر آب به مسیر باغ ها انجام شود ولی هنوز تصمیم قطعی انجام نشده است.

وی با اشاره به اقدامات سال های اخیر برای این اثر تاریخی تاکید کرد: خالی کردن حمام از زباله، خاکبرداری و تغییر مسیر راه از مهم ترین کارهایی بوده که تاکنون انجام شده است.

روستای پیرشهید در فاصله‌ پنج کیلومتری جنوب شرقی شیروان واقع است که ۳۲۰ خانوار مشتمل بر هزار و ۴۱۶ نفر در آن سکونت دارند.

شهرستان شیروان ۲۰۰ اثر تاریخی شامل تپه ها، بناها، حمام ها، محوطه ها و آثار طبیعی دارد که از این تعداد، ۶۲ اثر تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

شهرستان ‌شیروان در ‌۶۰ کیلومتری شرق بجنورد و در مسیر اصلی مسافران شمال مشهد و زائران بارگاه قدسی ثامن‌الحجج حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) واقع است که دارای ۶ روستای هدف گردشگری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha