۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 85551802
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ملونی در چین؛ تلاش برای احیای روابط رم-پکن

۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 85551802
ملونی در چین؛ تلاش برای احیای روابط رم-پکن

تهران- ایرنا- جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا، چند ماه پس از خارج کردن کشورش از برنامه «کمربند و جاده» چین، این روزها برای سفری پنج روزه در پکن به سر می‌برد. سفری که به اعتراف ملونی، تلاشی برای از سرگیری روابط دوجانبه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چین نخستین مقصد سفر آسیایی جورجیا ملونی از زمان رسیدن به قدرت در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. وی روز شنبه وارد پکن شد. رسانه‌های ایتالیایی هدف از این سفر را که قرار است روز چهارشنبه به پایان برسد، «از سرگیری روابط دوجانبه در بخش های مورد علاقه مشترک» اعلام کردند. بر این اساس، موضوع بین‌المللی مورد بحث نیز جنگ اوکراین خواهد بود.

ملونی دیروز (یکشنبه) یک برنامه اقدام سه ساله را میان دو کشور به امضا رساند و در دیدار با لی چیانگ، نخست وزیر چین اعلام کرد: رم درصدد بهبود روابط تجاری با پکن است.

ملونی در پکن؛ تلاش برای احیای روابط رم-پکن

وی افزود: طرفین یک یادداشت همکاری صنعتی امضا کرده‌اند که شامل بخش‌های صنعتی استراتژیک و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت او سال گذشته از طرح سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های کمربند و جاده چین خارج شده بود.

ملونی همچنین هدف از امضای برنامه اقدام ایتالیا-چین را «تضمین تناسب روابط تجاری و سودمندی متقابل» برای هر دو کشور خواند. این برنامه تضمین خواهد کرد که شرکت‌های ایتالیایی و چینی «در شرایط برابر با روحیه رقابت منصفانه و تجارت آزاد فعالیت کنند».

نخست‌وزیر چین نیز گفت پکن می‌خواهد روابط ایتالیا با چین را به سمتی با ثبات‌تر سوق دهد.

وی دو کشور را «به روح طرح جاده ابریشم یعنی صلح و همکاری، گشایش و فراگیری، یادگیری و سود متقابل، پایبندی به اصل منافع متقابل و حمایت از یکدیگر در توسعه» فراخواند و افزود: توسعه مستمر و عمیق مشارکت راهبردی جامع چین و ایتالیا، انتظارات پایدارتری برای همکاری اقتصادی و تجاری برای هر دو طرف ایجاد و فرصت های بیشتری را فراهم می کند.

ملونی در پکن؛ تلاش برای احیای روابط رم-پکن

ملونی همچنین دیروز در مجمع تجاری ایتالیا و چین با حضور شرکت‌های ایتالیایی چون لاستیک‌سازی پیرلی، گروه انرژی «ای ان آی»، گروه دفاعی لئوناردو و چندین گروه مد و لباس شرکت کرد.

بر اساس ویدئویی که دفتر ملونی به اشتراک گذاشت، نخست وزیر چین در افتتاحیه این مجمع گفت: «چین و ایتالیا باید ذهنیت برد-برد را اتخاذ کنند و همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری را افزایش دهند و همکاری پویاتر و پایدارتر داشته باشند».

ایتالیا به عنوان تنها عضو گروه هفت (G7) که در برنامه سرمایه‌گذاری عظیم پکن در زیرساخت‌ها شرکت کرده بود، سال گذشته از برنامه موسوم به «راه ابریشم جدید» خارج شد. ملونی رهبری یک دولت دست راستی را در ایتالیا برعهده دارد و پیش از رسیدن به قدرت، تصمیم کشورش به پیوستن به طرح چین را «اشتباهی بزرگ» خوانده و اعلام کرده بود که این طرح، «سنگ بنای جاه طلبی رئیس جمهور شی برای افزایش نفوذ چین در خارج از این کشور» است.

حال به نظر می‌رسد دولت ملونی به دنبال ترمیم روابط با چین به عنوان یک شریک تجاری کلیدی است.

وی قرار است امروز (دوشنبه) با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کند.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha