۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۷
کد خبر: 85552260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین و تیمور شرقی بر ارتقا روابط دوجانبه تاکید کردند

تهران- ایرنا- رییس‌جمهور چین امروز (دوشنبه هشتم مرداد) با رییس‌جمهور تیمور شرقی دیدار و در خصوص ارتقای سطح روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین‌ پینگ در دیدار با خوزه راموس هورتا به برگزاری موفقیت‌آمیز سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته حزب کمونیست چین اشاره کرد و اظهار داشت: پکن به اصلاحات عمیق خود ادامه خواهد داد و توسعه باکیفیت و گشایش در سطح بالا را ترویج خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این اقدامات فرصت‌های جدیدی برای توسعه اقتصادی و همکاری بین چین و تیمور شرقی فراهم خواهد آورد.

شی جین‌ پینگ همچنین به اهمیت تاریخی اولین سفر رئیس جمهور تیمور شرقی به چین اشاره و از هورتا به‌عنوان بنیان‌گذار دوستی میان دو کشور یاد کرد.

وی تاکید کرد که چین و تیمور شرقی از زمان برقراری روابط دیپلماتیک همواره با یکدیگر صمیمانه رفتار کرده و به یکدیگر کمک کرده‌اند و این امر نمونه‌ای از احترام متقابل و همکاری مسالمت‌آمیز بین دو کشور است.

رییس جمهور چین پیشنهاد کرد که دو کشور برای ایجاد روابط دوجانبه قوی‌تر تلاش کنند.

وی بر اهمیت همکاری در چهار حوزه کلیدی شامل احیای صنعتی، توسعه زیرساخت‌ها، خودکفایی غلات و بهبود معیشت مردم تاکید کرد و خواستار همکاری تیمورشرقی در پروژه کمربند و جاده شد.

هورتا نیز در این دیدار با اعلام پایبندی کشورش به اصل چین واحد، مخالفت خود را با استقلال تایوان اعلام کرد و حمایت خود را از چین اعلام کرد.

وی همچنین اظهار داشت که مسائل دریای چین جنوبی باید از طریق مذاکره بین کشورهای مربوطه حل شود.

پس از این دیدار، سران دو کشور اسناد متعددی در زمینه‌های کشاورزی، توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال و حمل‌ونقل هوایی امضا کرده و بیانیه مشترکی برای تقویت مشارکت راهبردی همه‌جانبه خود صادر کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha