مجلل؛ قایقرانی از ارومیه تا پاریس

ارومیه- ایرنا- فاطمه مجلل ورزشکار ۲۲ ساله‌ ارومیه‌ای این روزها با حضور در المپیک فرانسه افتخاری برای ایران و آذربایجان غربی به دست آورده است و توقع بسیاری از مردم از این دختر قدرتمند به نحوی بالا رفته که مردم منتظر کسب مدال المپیک در اولین حضور جهانی او هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه مجلل قایقران رشته رویینگ است که این روزها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حال تلاش برای کسب بهترین رتبه برای بانوی ایرانی بوده و حتی نیم نگاهی هم به کسب مدال المپیکی دارد؛ ورزشکاری که بارها در رودخانه‌های ارومیه و دریاچه ارومیه تمرین کرده تا خود را برای رقابت با جهانیان در رود سن پاریس آماده کند.

مجلل در دور اول مسابقات چهارم شد تا به شانس دوباه راه یابد که اتفاقا آنجا بالاتر از قایقرانی از کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه، رتبه اول را کسب کرد که البته باید منتظر شد و دید چه شگفتی برای مردم ایران دارد چراکه برای کسب بهترین رتبه و حتی مدال المپیک شب و روز تلاش کرده است.

پس از کسب مدال طلای مسابقه ملی کاپ آزاد رویینگ تهران؛ مدال نقره رشته روئینگ مسابقات قایقرانی بازی‌های آسیایی هانگژو آخرین مدال او بود که همیشه رویای کسب سهمیه المپیک را داشت که حال با رسیدن به این جایگاه به دنبال کسب مدال در این بازی‌ها است.

«فاطمه» دختری از جنس تلاش است که حامی اولش را خانواده و پدر کشاورز خود می داند؛ رشته اول او شناست که البته بعدها با توصیه مربی به سمت قایقرانی رفت که موفقیت امروزش را نیز مدیون همین تصمیم است.

یک خواهر بزرگتر و یک برادر ۱۳ ساله در کنار پدر و مادر هم سهم او از عاطفه خانوادگی برای قدرت گرفتن در به چنگ آوردن مدال‌های بیشتر است.

مجلل؛ قایقرانی از ارومیه تا پاریس

۱۷ سالگی او مصادف شد با اولین تجربه روئینگ و اتفاقا مدال کشوری نیز کسب کرد اما با آمدن کرونا و تغییر و تحولات هیات ورزشی در استان باعث شد او دلسرد شود؛ ولی خانواده‌اش مصمم به ادامه کار «فاطمه» بودند تا اینکه با کلی تمرین با اِرگو ( مشابه ساز قایق روئینگ) توانست خود را به مدال نقره بازی های آسیایی هانگژو برساند.

سال ۱۴۰۳ سالی متفاوت برای این دختر ارومیه ای است که تولدش را در پاریس و همزمان با افتتاح المپیک گرفت، پنجم مرداد ۱۳۸۱ زمان دقیق تولد اوست که در اثنای مسابقات المپیک بود و این خود نیز می تواند نشانه شانس بیشتر فاطمه مجلل در این رقابت ها باشد.

به شنا بسیار علاقه دارد و در این بین ناجی‌گری هم انجام داده است و مدارک نجات غریق را نیز دارد اما روزی که مربی شنا او را با قایقرانی آشنا کرد، علاقه وی به سمت این رشته گسیل شد و ۱۳۹۸ اولین سالی بود که فعالیت رسمی خود را در این رشته آغاز کرد.

تشویق مربیان و خانواده باعث شد پنج ماه بعد خودش را در سطح ملی مطرح کند و در مسابقات رسمی کشوری شرکت کند اما هم همانند دیگر ورزشکاران پستی و بلندی هایی داشت ولی شانه خالی نکرد و بالاخره به سکوی برتر آسیا رسید.

مجلل؛ قایقرانی از ارومیه تا پاریس

«فاطمه» خیلی سریع معروف شد چرا که به دستان پینه بسته خود اعتماد داشت و شب و روز در زمان کرونا با هزار خواهش و تمنا، قایق شبیه سازی شده (اِرگو) را به خانه می برد تا آنجا تمرین کند و به زعم خودش حمایت از ورزشکار هم تعریف خودش را دارد؛ اینکه فشار روانی به او وارد شود یا امکانات و تجهیزاتی در اختیار او قرار نگیرد در واقع مانعی بزرگ است.

«فاطمه» از مدیران زمان اوج گرفتنش گلایه ها دارد اما اکنون از همه هم رزمان ورزشی‌اش راضی است چراکه بدون اِرگو هیچ وقت طعم کسب مدال را به گفته خودش نمی‌توانست بچشد و شگفتی آفرینی کند.

او می گوید به هر حال خودم بودم و خانواده ام؛ از این سمت هم که کرونا تمامی نداشت نمی‌توانستم در باشگاه ها ورزش کند بنابراین بدنسازی و ورزش‌های مرتبط را نیز در خانه انجام می داد.

ورزشکاران در دوره کرونا در اکثر شهرهای دیگر، تمرین پارو داشتند و اغلب در فضای حرفه‌ای و واقعی نیز تمرین می‌کردند و همین باعث شد رتبه ۶ کشوری را در آن دوره مسابقات را کسب کند که سپس چهار نفر نیز برای کسب سهمیه المپیک انتخاب و اعزام شدند.

همین نقطه عطف زندگی اوست چراکه پس از این خبر به خانه برگشت و افسرده این رده نامطلوب شد ولی تشویق پدر، مادر، خواهران و برادرش باعث شد عزم جدی برای پیشرفت داشته باشد تا این بار بیشتر تمرین کند.

مجلل؛ قایقرانی از ارومیه تا پاریس

سال ۱۴۰۰ از راه رسید و او عضو رسمی تیم ملی بزرگسالان جمهوری اسلامی ایران شد و در مسابقات قهرمانی کشور نیز رتبه دوم را به دست آورد.

در آذرماه ۱۴۰۱ به مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند رفت و چهارم شد و سوم مهر ماه ۱۴۰۲ هم موفق شد جایگاه دوم بازی‌های هانگژو را کسب کند.

مجلل؛ قایقرانی از ارومیه تا پاریس

او در مسابقات روئینگ زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ تایلند نیز موفق به کسب ۲ مدال طلا شد که امروز ضمن کسب سهمیه المپیک پاریس در رشته روئینگ تک‌ نفره بانوان به عنوان پرچمدار کاروان ورزش ایران در مراسم اختتامیه المپیک پاریس نیز انتخاب شده است.

به امید موفقیت های این دختر ۲۲ ساله اهل ارومیه در پاریس.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha