بازار شیر چارسوق تربت‌حیدریه نیازمند بهسازی است+ فیلم

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: بازار شیر چارسوق نیازمند اجرای عملیات عمرانی و بهسازی است و این اقدام ظرف مدت سه ماه انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، سیدجمال یوسف‌زاده روز دوشنبه در نشستی با محوریت ساماندهی بازار تاریخی شیر چارسوق تربت حیدریه افزود: شهرداری طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴/۰۴/۱۱ موظف به برخورد با افراد خاطی در زمینه بروز مزاحمت و سر و صدا برای ساکنان یا رفتار مخالف اصول بهداشتی است.

وی ادامه داد: طبق قانون نقاطی که انجمن شهر مخالف بهداشت و رفاه اهالی تشخیص دهد و نیز به منظور جلوگیری از افتتاح و دایر کردن کارخانه‌هایی داخل شهر یا مجاور آن که مزاحم اهالی شهر باشد، شهرداری در مورد تعطیل یا تخریب یا انتقال به خارج از شهر، مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسب به صاحبان آنها ابلاغ کند و اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد، می‌بایست ظرف مدت ۱۰ روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد، تسلیم کند.

رییس کمیسیون خدمات شهری و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت بر این اساس برای نزدیک به ۸۰ دستفروشی که در این بازار مستقر بودند، ابلاغ قانونی صادر و با توجه به این که تمامی اعضای شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه پیگیر موضوع بودند، رای نهایی صادر شد و این دستفروشان به بازار "مخلصی" منتقل شدند.

یوسف زاده با بیان این که هم اکنون بازار تاریخی شیر چارسوق دارای چند چالش اساسی است گفت: مباحث ترافیکی، رفع موانع امدادرسانی در شرایط ویژه به طوری که حتی بسیاری از کاسبان معترض هستند که قادر نیستند تخلیه بار واحد صنفی خود را به راحتی انجام دهند از جمله این چالش‌هاست.

وی اضافه کرد: بحث عمرانی و بازگشایی معبر، رعایت مباحث زیباشناختی این مجموعه بزرگ تاریخی - تجاری، از دیگر مشکلات کنونی این بازار است که باید شهرداری آنها را برطرف سازد.

به گزارش ایرنا، مطابق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴/۰۴/۱۱، "جلوگیری از افتتاح و دایر نگه داشتن دکان ها و مراکزی که مواد محترقه می سازند در داخل شهر و همچنین ممانعت از دایر نگه داشتن کوره پز خانه و دباغی و نظایر آن در داخل شهر یا نقاطی که انجمن شهر مخالف بهداشت و رفاه اهالی تشخیص و همچنین جلوگیری از افتتاح و دایر نگه داشتن کارخانه هایی که مزاحم اهالی شهر باشد در داخل شهر یا مجاور آن» از وظایف شهرداری تلقی گردیده بود.

اما در تاریخ ۱۳۴۵/۱۱/۲۷ بند مزبور این گونه اصلاح شد: «جلوگیری از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست از وظایف شهرداری بوده و شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها، کارگاه ها، گاراژهای عمومی و تعمیرگاه ها و دکان ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند و در تخریب کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که مخالف بهداشت است اقدام نماید و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش های اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.»

معاون دادستان تربت‌حیدریه نیز در این نشست گفت: فضای کنونی بازار شیر چهارسوق طبق نظر کارشناسان، تهدید علیه بهداشت عمومی و تصمیم به ساماندهی و جابجایی آن‌ها نظر خِرَد جمعی است.

غلامعباس محمدزاده افزود: این تصمیم در چهارچوب قانون و طبق نظر اعضای کمیسیون بوده و باید این بازار ساماندهی شود، ضمن آن که هر کاسب و دستفروشی که در بازارچه‌های محلی هستند کارت سلامت و بهداشت دارند که باید ساماندهی شوند.

وی اضافه کرد: درعین حال این جا به جایی و ساماندهی وظیفه شهرداری است و اگر محقق نشود، دادستانی به آنها ابلاغ کرده و اگر از دستور قضایی استنکاف کنند برایشان حکم تعقیب قضایی صادر می‌کند.

به گزارش ایرنا آب‌انبار تاریخی "اسحاق‌خان" تربت‌ حیدریه که در این شهر به "شیر چهارسوق" نیز معروف است، در خیابان فردوسی جنوبی تربت حیدریه، یکی از بزرگترین بناهای تاریخی این منطقه و مربوط به عهد قاجار بوده که هنوز پا برجاست و در مهرماه سال ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در ابتدای یک بازار تاریخی به همین نام قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha