اعتبار جبران خسارات سیل در خراسان جنوبی آماده ابلاغ است

بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات ناشی از سیل اردیبهشت امسال در شورای مدیریت بحران کشور تصویب شد که توسط هیات دولت به استان ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس‌زاده روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان افزود: همچنین با پیگیری‌های انجام شده ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات اضطراری در مناطق سیلزده استان تخصیص یافته است.

وی گفت: همه دستگاه‌های متولی در دو سیل اردیبهشت ماه پای کار آمدند و علیرغم خسارات مالی قابل توجه اما با هم افزایی دستگاه‌ها، شرایط به خصوص در شهرستان‌های زیرکوه و خوسف مدیریت شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به افزایش دمای هوا و مصرف برق اشاره کرد و افزود: تعطیلی ادارات استان ۱۵ تا ۱۹ مگاوات در کاهش مصرف برق پیک بار موثر بوده است و براساس شرایط دمایی درباره تعطیلی مجدد ادارات تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد.

وی گفت: در راستای مدیریت مصرف انرژی، روزهای پنجشنبه ادارات استان تعطیل اعلام شد که کمک خوبی به مدیریت مصرف انرژی در بحران گرما کرد.

عباس‌زاده عنوان کرد: علیرغم اینکه تمامی نیروگاه‌های برق کشور با همه توان فعال است، به دلیل افزایش بی‌سابقه دما و ماندگاری هوای گرم با ناترازی برق مواجه هستیم لذا از مردم درخواست داریم نسبت به مدیریت مصرف انرژی اهتمام داشته باشند تا بتوانیم دوران ماندگاری گرما در سطح کشور را به خوبی طی کنیم.

وی گفت: هرچند به طور موقت دما کاهش می‌یابد اما براساس پیش‌بینی هواشناسی، ماندگاری هوای گرم حداقل تا ۲۰ مرداد در کشور و استان ادامه دارد لذا مردم همچنان صرفه جویی را در دستور کار قرار دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: روز شنبه ایستگاه طبس گرم‌ترین نقطه زمین بود که نشان می‌دهد مدیریت شرایط برای تامین انرژی برق ضروری است.

وی تصریح کرد: برای تعطیلی یا کاهش ساعت اداری از این به بعد در تهران تصمیم‌گیری خواهد شد لذا از اداره کل هواشناسی و شرکت توزیع نیروی برق استان خواسته‌ایم گزارش‌ها و پیشنهادهای لازم را ارائه کنند تا به تهران ارسال شود.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: طبس روز گذشته در بین ایستگاه‌های اصلی جهانی به عنوان دومین ایستگاه گرم جهان ثبت شد و روز شنبه هم به عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا به ثبت رسید.

جواد نخعی با اشاره به اینکه هشت شهرستان خراسان جنوبی دمای بالای ۴۰ درجه را ثبت کردند افزود: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش دما نداریم اما برای روز چهارشنبه افزایش دما محسوس است و در مجموع تا ۲۰ مرداد شرایط خاصی دمایی را در استان داریم.

وی بیان کرد: پنج ایستگاه بین المللی در خراسان جنوبی داریم که از این ایستگاه‌ها برای تولید نقشه‌های هواشناسی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز گفت: بر اثر افزایش دما روز شنبه هفته جاری ۹ درصد افزایش مصرف انرژی را در استان داشتیم.

مهدی دادگر افزود: تاکنون استان ۶ بار در اوج مصرف روزانه و ۲ بار اوج بار شبانه رکورد زده‌ همچنین روز گذشته (یکشنبه) به دلیل تعطیلی ادارات بین ۱۰ تا ۱۶ مگاوات مصرف برق استان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بیشتر اوج مصرف برق استان در شب رخ می‌دهد گفت: امسال نسبت به سال قبل هفت درصد رشد مصرف برق را در استان داشته‌ایم که رقم بالایی است و متعارف مصرف برق یک تا ۲ درصد است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی هم گفت: از مدیران خطرپذیر استان حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

حجت الاسلام علی نسایی زهان با اشاره به بازدید اخیرش از پروژه راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد افزود: پیمانکاران در ۱۵ قطعه این پروژه فعال هستند اما مشکلاتی در زمینه تامین سوخت و آب دارند که باید این مشکلات حل شود تا روند اجرای پروژه متوقف نشود.

وی تصریح کرد: اعتبار پروژه از محل تهاتر نفتی در حال تامین است و با تغییر دولت‌ها مشکلی ایجاد نخواهد شد.

دادستان بیرجند گفت: همه ما باید با تعامل، همفکری و کار جهادی به دنبال ارتقا و توسعه خراسان جنوبی باشیم.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی سرقت‌ها در سال جاری افزود: این کاهش با همکاری و همراهی همه متولیان محقق شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: اختصاص ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت‌های وارده به تاسیسات، واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی، قنوات و راه‌های استان در شورای مدیریت بحران کشور تصویب شد.

محمدعلی آخوندی افزود: از این مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مابقی در بخش مسکونی، بلاعوض و معیشتی است.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار با پیگیری‌های مستمر و جدی تلفنی و حضوری استاندار خراسان جنوبی براساس مستندسازی کارشناسی و دقیق استان مصوب شد که در دولت چهاردهم ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از تخصیص ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات اضطراری در مناطق سیلزده استان خبر داد و گفت: بر اثر سیلاب و تگرگ ۶۰۰ خودرو در استان دچار آسیب شد که در صورت تخصیص اعتبار کمک مختصری برای جبران خسارت به این خودروها داده خواهد شد.

وی عنوان کرد: صندوق بیمه خسارت مسکن براساس ارزیابی صورت گرفته در زلزله بشرویه، طبس و نهبندان، ۶۸ میلیارد ریال به ۷۱۵ نفر خسارت دیده اختصاص داده که میانگین برای هر نفر ۱۰۰ میلیون ریال پرداخت غرامت بوده‌ است.

آخوندی افزود: برای جبران خسارت واحدهای سیلزده هم اطلاعات در سامانه ثبت شده و منتظر حضور ارزیابان هستیم تا غرامت آن پرداخت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha