۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85552186
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سوز مرتع در گداز مزرعه

۱۰ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۸
کد خبر: 85552186
سوز مرتع در گداز مزرعه

سنندج- ایرنا- مدیریت بقایای گیاهی، طرز رفتار با پس‌مانده‌های محصولات کشاورزی است که اغلب به اشتباه و با روش‌هایی مانند سوزاندن انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دود غلیظ مسیر را در برگرفته و در برخی نقاط، چشم، چشم را نمی بیند؛ شعله های سرخ آتش با غروب خورشید درهم آمیخته و مزارع کشاورزی در حال سوختن است، گاهی صاحب زمین نیز نظاره گر سوختن زمین است و می خواهد زودتر زمینش آماده شود.

فصل برداشت گندم که از راه می‌رسد، کشاورزان به تکاپو می افتند تا محصولشان را به موقع برداشت کنند، از طرفی به دنبال ادوات برداشت و حمل گندم هستند و از طرفی باید زمین را بعد از برداشت برای فصل کشت بعد، آماده کنند.

چند سالی است که کاه و کلش پس مانده از برداشت گندم، با ارزش شده و کشاورزان در کنار برداشت محصول، این پسماندهای گیاهی را برداشت می کنند تا روانه صنایع مرتبط با آن کنند.

اما باز هم بخشی از گیاه روی زمین می ماند و باور رایج و نادرستی در میان کشاورزان وجود دارد که آنان را وا می‌دارد تا غنای زمین‌های کشاورزی خود را با سوزاندن از بین ببرند.

برخی مزرعه داران برای کشت زود هنگام و کاشتن محصولات جدید اقدام به چنین کاری کرده و برخی دیگر معتقدند برای از بین بردن آفت‌ها باید زمین را به آتش کشید!

تهدیدی علیه بهداشت عمومی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با بیان اینکه آتش زدن بقایای گیاهی و محصولات کشاورزی به غلط در حال انجام است، اظهار کرد: این کار موجب کاهش کیفیت خاک می‌شود و مواد آلی و مغذی خاک را از بین می‌برد.

اقبال حمیدی، افزایش فرسایش خاک را از دیگر مضراتی برشمرد که آتش زدن بقایای گیاهی موجب آن می‌شود و ادامه داد: آتش زدن پسماند گیاهان، پوشش گیاهی خاک را از بین می‌برد و بافت آن را بر هم می‌زند که با این کار، نفوذ پذیری آب در خاک مناطقی که کشاورزان اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی می‌کنند کاهش یافته و از سویی موجب آلودگی هوا در اثر تولید گازهای گلخانه‌ای و شکلات تنفسی می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش تنوع زیستی از دیگر اثرات سوء این اقدام است که میکروارگانیسم‌ها و حشرات موجود در خاک را نابود می‌کند در حالی که این حشرات مفید بوده و برای حفظ اکوسیستم ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان تاکید کرد: کشاورزان با استفاده از روش‌های بیولوژیک و سنتی می توانند از این بقایای گیاهی به عنوان کود در سال‌های آینده استفاده و از آتش زدن آن خودداری کنند.

حمیدی گفت: بر اساس ماده براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن بقایای گیاهان تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم است.

وی اظهار کرد: قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها نیز در ماده ۴۵ خود به صراحت نسبت به آتش زدن بقایای گیاهی و نباتات مزارع و جنگل‌هایی که در مجاورت جنگل‌ها و مراتع هستند، از ۲ ماه تا یک سال حبس را برای فرد متخلف در نظر گرفته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان یادآور شد: در ماده ۲۰ قانون هوای پاک هم بر این موضوع تاکید شده و در صورتی که مردم گزارش دهند و یا همکاران ما شناسایی کنند با فرد متخلف بر اساس قوانین قضایی در مراجع قضایی برخورد می‌شود.

سوز مرتع در گداز مزرعه

کاهش پدیده مزرعه سوزی بعد از برداشت

مدیر امور زارعت جهاد کشاورزی کردستان نیز با بیان اینکه چند سالی است که پدیده آتش زدن بقایای گیاهی در استان کاهش یافته، آن را حاصل اطلاع رسانی و آگاهسازی کشاورزان نسبت به این موضوع دانست.

فریدون حامدی افزود: ارزش حفظ خاک بسیار مهم است و نمی‌توان آن را بر اساس منابع مادی ارزش گذاری کرد چرا که اثرات آن بسیار جبران ناپذیر و رقم آن در حوزه ارزش گذاری کاملاً نجومی خواهد بود.

وی افزود: بقایای گیاهی ارزش بسیار زیادی در حاصلخیزی خاک کشاورزی دارد و باید این خاک را برای نسل آینده باقی گذاشت.

مدیر امور زارعت جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه یکی از جزئی‌ترین دلایلی که کشاورزان اقدام به آتش زدن مزارع می‌کنند از بین بردن علف‌های هرز است، تاکید کرد: این در حالی است که به روش‌های کاملاً بیولوژیک می‌توان در زمان کاشت محصول با این آفت مقابله کرد.

حامدی ادامه داد: یکی از کارهایی که کشاورزان به خاطر آن اقدام به آتش زدن بقایای گیاهی می‌کنند، تسریع در کشت بعدی با کمترین مشکل است در حالی که با کشاورزی حفاظتی با راه‌های کاملاً ایمن می‌شود این اقدام را انجام داد.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی در دنیا در سطح ۲۰۰ میلیون هکتار در حال انجام است و پدیده ای به عنوان خاک ورزی و یا شخم زدن هم وجود ندارد، چه برسد به آتش زدن بقایای گیاهی؛ که این به عنوان یک رویکرد باید در کشور ما نیز در پیش گرفته شود تا کشاورز ایرانی به سمت حفاظت از خاک و کشاورزی حفاظتی برود.

وی توصیه کرد بقایای گیاهی ایستاده بعد از جمع‌آوری بخش اصلی کاه و کلش موجود در مزارع در مزرعه باقی بماند چرا که باعث می‌شود تا اثرات باران با خاکدانه های خاک تماس نداشته باشد و در مزارع استان کردستان که بیشتر به صورت دیم‌کار است نفوذ باران پاییزی و زمستانی در زمینهای حاوی این بقایا چند برابر زمینهای عاری از آن خواهد شد.

حامدی گفت: از سوی دیگر، ریشه این گیاه بصورت حفاظتی بر خاک چنگ انداخته و مانع فرسایش آبی و بادی می‌شود.

سوز مرتع در گداز مزرعه

نفوذ آتش از مزرعه به مراتع و جنگلها

آتش زدن بقایای گیاهی محدود به حوزه یک مزرعه نیست و گاهی مزارع دیگر و عرصه های طبیعی را درگیر خود می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال ۶۵ فقره در ۴۸۵ هکتار از عرصه های طبیعی استان طعمه حریق شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۳۰ درصد در تعداد و ۶۰ درصد در سطح کاهش نشان می دهد.

بهزاد شریفی پور هم با تکید بر اینکه آتش زدن پسماند مزارع، ممنوع و وزارت جهادکشاورزی مکلف به اطلاع رسانی است، افزود: بر اساس آنچه که به آن مکلف شده ایم، شبکه بهداشت و جهاد کشاورزی باید گشتهای مشترک برگزار کنند و در استان، کارشناسان جهادکشاورزی درگیر این موضوع هستند و اطلاع رسانی لازم انجام گرفته و تیمهای اطفا حریق و کشاورزی حفاظتی هر گونه آتش زدن بقایا و پسماند گیاهی را ممنوع اعلام کرده اند.

وی گفت: امسال در شهرستانهای مریوان، سقز و دهگلان چند مورد پرونده با موضوع آتش سوزی عمدی به استناد ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع به دادسرا ارجاع شده و در حال رسیدگی است.

اگر آتش نزنید

آتش نزدن بقایای گیاهی مزایای دیگری هم دارد، که از آن جمله می شود به کاهش نیاز به علوفه و منبع درآمد برای کشاورز، استفاده به عنوان کمپوست برای تولید قارچ، استفاده در مواد اولیه تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده در کارگاه ها و کارخانه های صنایع چوب اشاره کرد.

آتش زدن زمین زراعی باعث می شود دمای خاک به ۴۰۰ درجه برسد در حالیکه آب در دمای۱۰۰ درجه به جوش می آید و این یعنی تمامی رطوبت خاک گرفته و بخار می‌شود؛ به همین دلیل کشاورزانی که از روش آتش زدن کاه و کلش گیاهان استفاده می کنند زمانی که می‌خواهند کشت دوم خود را انجام دهند به دلیل عدم وجود رطوبت میزان مصرفی آب، برای کشت بسیار بالا می رود علاوه بر این موجودات و منبع تغذیه ریشه گیاه را نیز از بین برده و کشاورز مجبور به روی آوردن به استفاده از کود می‌شود و این عمل، صرفه اقتصادی کشت را برای کشاورز تا میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

باید در نظر داشت که این عمل غیر قانونی بوده و برای آن مجازاتی در نظر گزفتع شده اما سالها بی توجهی باعث شده تا این عمل تبدیل به عادت شده زیرا که طبق قانون هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی باشد مشمول مجازات می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha