۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۷
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85552543
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

باران تابستانه گیلان؛ خواب شالیزارها و بیم شالیکاران

رشت - ایرنا - باران‌های گاه و بی‌گاهِ تابستانه آن هم در گرمترین ماه سال بهنگام خوشه‌دهی و رسیدن محصول برنج طی چند روز گذشته ساقه های شلتوک برخی از زمین‌های شالیزاری استان را دچار خوابیدگی کرد و این امر موجب نگرانی‌ برنجکارانی شد که که با رنج و زحمت بسیار و با وجود کم آبی ها مزارع خود را به زیر کشت برده اند.

به گزارش ایرنا؛ برای تولید برنج مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت با زحمت و تلاش فراوان شالیکاران طی می‌شود؛ اگر چه از فروردین تا پایان شهریور زمان کشت و کار برنج در گیلان است اما مرداد مهمترین ماه برای کشاورزان و رسیدن و خوشه زدن برنج به شمار می‌رود و برای برداشت محصول باکیفیت برنج این زمان به نور خورشید و آفتاب نیاز است.

اما این روزها با شروع مرداد و بارندگی‌های بی‌موقع، شدید و سیل آسای اخیر کشاورزان غافلگیر شدند و بخشی از دسترنج از برنجکاران دچار آسیب و خسارت شد؛ بوته‌های برنج که با رنج بسیار تا مرحله رسیدگی و خوشه دهی رسیده بودند یکباره با بارش‌های شدید به خواب رفت.

بارندگی‌های شدید و سیل آسای چند روز گذشته شالیکاران گیلان را غافلگیر کرد؛ بارش‌ها موجب خواب رفتگی برخی از شالیزارها در استان شد؛ خوابیدگی شالیزارها یا (ورس) یکی از مشکلات کشاورزان است که زمین‌های شالیزاری را در مراحل برداشت برنج تهدید می‌کند به طور کلی ورس موجب کاهش عملکرد، کیفیت دانه محصول و افزایش هزینه‌های برداشت می‌شود.

"وِرس زمانی رخ می دهد که برنج در حال خوشه دهی می باشد و در معرض بادهای شدید یا بارش باران قرار می گیرد که بخش وسیعی از بوته ها وساقه های شلتوک دچار خم شدگی از قسمت ریشه یا شکستگی ساقه برنج می شود." 

بارندگی‌های شدید و سیل آسای چند روز گذشته شالیکاران گیلان را غافلگیر کرد؛ بارش‌ها موجب خواب رفتگی برخی از شالیزارها در استان شدخوابیدگی شالیزارها فتوسنتز در بوته برنج را کاهش داده و مانع جریان آب و موادغذایی به دانه در حال رشد شده و موجب تغییر رنگ برنج و دو نیم شدن شلتوک (نیم دانه) به هنگام تبدیل در شالیکوبی و در نهایت باعث کاهش کیفیت برنج و زیان کشاورز می‌شود.

یکی از برنجکاران شهرستان‌ آستانه‌اشرفیه با نگرانی از خوابیدگی محصولش در پی بارندگی‌های اخیر گفت: ۶۰ درصد از یک هکتار شالیزارش طی بارش های چند روز گذشته دچار آبگرفتگی شده‌است.

وی به اشاره به هزینه‌های بالا برای آماده کردن زمین و کاشت نشاء در شالیزارها افزود: خواب رفتن شالیزارها علاوه بر کاهش کیفیت محصول هزینه‌های برداشت را هم افزایش می‌دهد و این موضوع بسیار نگران کننده است.

این کشاورز با بیان اینکه امسال به دلیل مشکلات مالی شالیزارش را بیمه نکرده‌ از مسئولان خواست تا کشاورزانی که دچار ضرر شده‌اند را تحت حمایت قرار دهند.

محمدرضا حق‌بین مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان دوشنبه گذشته در پی بارش‌های شدید باران به خبرنگار ایرنا گفته بود: تاکنون جز در حوزه کشاورزی در سایر بخش‌ها خسارتی گزارش نشده‌است؛ در این حوزه نیز خسارت مربوط به خوابیدگی شالی است که میزان آن باید از سوی جهاد کشاورزی استان جمع‌بندی شود.

باران تابستانه؛ خواب شالیزارها و بیم شالیکاران گیلان

۱۰ درصد شالیزارهای گیلان دچار ورس(خوابیدگی) شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به بارندگی‌های رگباری و شدید چند روز گذشته در مناطق مختلف استان و خوابیدگی محصول در برخی از شالیزارها گفت: در شرایطی که حدود ۷۵ درصد شالیزارها در مرحله خوشه‌دهی و ۱۰ درصد در مرتبه رسیدگی و برداشت بودند؛ بارش های رگباری و شدید موجب خوابیدگی بخشی شالیزارهای استان شده‌است.

در شرایطی که حدود ۷۵ درصد شالیزارها در مرحله خوشه‌دهی و ۱۰ درصد در مرتبه رسیدگی و برداشت بودند؛ بارش های رگباری و شدید موجب خوابیدگی ۹ تا ۱۰ درصد شالیزارهای استان شده‌است.

صالح محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها از مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های گیلان ۹ تا ۱۰ درصد شالیزارهای استان بر اثر بارش‌های شدید اخیر دچار خوابیدگی شدند اما آمار نهایی پس از ارزیابی دقیق‌تر ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: برنج گیاهی است که زیر آن نیاز به آب و بالای آن احتیاج به آفتاب دارد ضمن اینکه مرحله رسیدگی برنج حساس بوده و به شدت نیازمند به نورخورشید است؛ در چنین شرایطی هوای ابری رسیدگی را به تاخیر می‌اندازد و بارندگی وضعیت را بدتر می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: در پی بارش‌های اخیر که بخشی از شالیزارها دچار خوابیدگی شدند در مرحله رسیدگی قرار داشتند و جای نگرانی نیست؛ تنها هزینه‌های برداشت بیشتر شده‌ ضمن اینکه کمپاین‌ها به محض فروکش کردن بارش‌ها و خالی شدن آب اضافی از زمین، قابلیت برداشت را دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به هشدار سطح نارنجی هواشناسی؛ اغلب کشاورزان با رعایت توصیه‌های فنی و بازگشایی خروجی کانال‌های آب از آبگرفتگی و غرقابی شدن زمین‌های شالیزاری جلوگیری کردند که با انجام این کار از آسیب جدی به محصول پیشگیری شد.

کارشناس هواشناسی گیلان پیش از این گفته بود: نقشه‌های هواشناسی نشانگر تقویت سامانه ناپایدار جوی در استان بوده که بر این اساس با صدور هشدار نارنجی از بعدازظهر شنبه تا اواخر دوشنبه هفته جاری بارش‌های رگباری گیلان را فرا می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

هشدار نارنجی برای بارش‌های رگباری در گیلان

باران تابستانه؛ خواب شالیزارها و بیم شالیکاران گیلان

تغذیه شالیزارها و جلوگیری از خوابیدگی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نقش مهم تغذیه شالیزارها برای جلوگیری از خوابیدگی مزارع بیان کرد: استفاده از کود پتاسه و سیلیکاته؛ گیاه برنج را قوی‌تر می‌کند از اینرو کشاورزانی که به این موضوع توجه کردند در بارندگی‌های اخیر کمتر دچار مشکل شدند.

استفاده از کود پتاسه و سیلیکاته؛ گیاه برنج را قوی‌تر می‌کند از اینرو کشاورزانی که به این موضوع توجه کردند در بارندگی‌های اخیر کمتر دچار مشکل شدند. محمدی در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه شالیکاران برای استفاده از بذر پُرپتانسیل اظهار کرد: استفاده کشاورزان از برخی ارقام پرپتانسیل که بسیار شبیه به ارقام بومی محلی بوده همانند آنام، رش و شیرودی به دلیل ارتفاع کم ساقه‌های آنان کمتر دچار ورس می‌شوند ضمن اینکه میزان محصول ۲ برابر ارقام بومی است.

کشاورزان بیمه‌گذار غرامت می‌گیرند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه برخی از کشاورزان در سال زراعی جاری زمین‌های شالیزاری خود را بیمه کرده و بخشی هم اقدام نکرده‌اند، گفت: موضوع خوابیدگی شالیزارها برای کشاورزان بیمه‌گذار مورد رسیدگی ویژه قرار می‌گیرد تا متناسب با بیمه‌نامه خود غرامت دریافت کنند.

وی بیان کرد: برای کشاورزانی که شالیزارهای خود را بیمه نکرده‌اند نیز چاره ای اندیشیده خواهد شد؛ گزارش خوابیدگی شالیزارها به استاندار گیلان ارائه شد ضمن اینکه از وزارت جهاد کشاورزی پی‌گیر موضوع هستیم.

محمدی اظهار کرد: همچنین از صاحبان شالیکوبی‌ها خواسته شده تا شلتوک با رطوبت بالا را از کشاورزان تحویل بگیرند که برنجکاران دچار ضرر نشود.

توصیه جدی به کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: برنجکارانی که شالیزارهای آنان وارد خوشه‌دهی نشده یا در مراحل تکمیل خوشه قرار دارند حتما یک مرحله قارچ‌کش پاشی انجام دهند و از این توصیه غفلت نکنند.

برنجکاران حتما یک مرحله قارچ‌کش پاشی انجام دهند و از این توصیه غفلت نکنند. وی اظهار کرد: با فروکش کردن بارندگی‌ها؛ دما و رطوبت افزایش می‌یابد و شرایط برای بروز بیماری خطرناک بلاست برنج (بیماری قارچی) مهیا می‌شود بنابراین قارچ کش پاشی حتما باید انجام شود.

افزون بر ۲۳ هزار برنجکار در گیلان محصول خود را بیمه کردند

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان گفت: ۲۳ هزار و ۳۵۲ نفر از شالیکاران استان در سال زراعی جاری اراضی زیر کشت خود را بیمه کردند.

پیمان عبداللهی‌فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از برنجکاران گیلانی با خرید بیمه‌نامه از صندوق بیمه محصولات کشاورزی ۱۹ هزار و ۳۸۴ هکتار از زمین‌های شالیزاری خود را بیمه کردند.

باران تابستانه؛ خواب شالیزارها و بیم شالیکاران گیلان

خوابیدگی مزارع مشمول غرامت می شود

وی در ادامه با بیان اینکه خوابیدگی شالیزارها در پی بارندگی‌های شدید چند روز گذشته مشمول غرامت می‌شود، اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک کشاورزی یا مراکز جهاد کشاورزی موضوع خوابیدگی شالیزارها و خسارت وارده را اعلام کنند.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان بیان کرد: با توجه به پیش بینی‌ بارندگی طی روزهای آینده ضروریست تا کشاورزان چهار روز قبل از برداشت محصول؛ خسارت شالیزارهای خود را اعلام کنند تا آسیب نهایی مشخص شود.

کشاورزان چهار روز قبل از برداشت محصول؛ خسارت شالیزارهای خود را اعلام کنند تا آسیب نهایی مشخص شود. وی با اشاره به پایان بیمه‌گذاری شالیزارها اظهار کرد: در سال زراعی جدید در چند مرحله بیمه‌گذاری محصول برنج تمدید شد ضمن اینکه تمهیدات و تخفیفات ویژه ای هم برای کشاورزان در نظر گرفته شده بود.

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی گیلان پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: مهلت بیمه‌گذاری چای و برنج در استان تمدید شد و کشاورزان از این فرصت برای بیمه محصولات خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

مهلت بیمه‌ محصولات چای و برنج در گیلان تمدید شد

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha