۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 85557887
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

نرخ برداشت مکانیزه شالی در گیلان تعیین شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۵
کد خبر: 85557887
نرخ برداشت مکانیزه شالی در گیلان تعیین شد

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اعلام تعرفه جدید برداشت مکانیزه برنج در سال زراعی جاری از کمباین‌داران خواست تا نرخ‌ها را رعایت کنند.

صالح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برداشت مکانیزه برنج با درو یا دروگر خودکششی یا هد دروگر به ازای هر هکتار ۲۶ میلیون ریال و برداشت با کمباین مخصوص برنج به ازای هر ۲۰ گونی شلتوک استحصالی یگ گونی به عنوان دستمزد در نظر گرفته شده‌است.

وی بیان کرد: برداشت محصول نیمه ورس با کمباین مخصوص برنج به ازای هر ۱۸ گونی شلتوک استحصالی یگ گونی به عنوان دستمزد و برداشت محصول کاملا خوابیده با کمباین برنج به ازای هر ۱۶ گونی شلتوک استحصالی یگ گونی به عنوان دستمزد تعیین شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: تعرفه برای خرمنکوبی با خرمنکوب‌های پشت تراکتوری به ازای هر ۲۵ گونی شلتوک استحصالی یک گونی به عنوان دستمزد و برای بسته‌بندی کاه و کلش با بیلر ۱۲۰ هزار ریال برای هر بسته به ابعاد متعارف به طول ۸۰ به وزن ۲۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده‌است.

وی اظهار کرد: نرخ‌های تعیین شده برای انجام کار با شرایط متعارف بوده و در شرایط غیرمتعارف هرگونه توافقی که بین کشاورز و صاحب دستگاه کمباین انجام شود به شرط انجام به موقع کار بدون مانع بوده و در صورت بروز اختلاف تعرفه اعلام شده ملاک است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ تراکتور، ۹ هزار ماشین نشاء و چهار هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین در گیلان فعال است اضافه کرد: سال زارعی گذشته نشاء برنج در ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش مکانیزه کشت و ۲۰۱ هزار هکتار به شیوه ماشینی برداشت شده‌است.

وی بیان کرد: سال زراعی جاری با توجه به برنامه‌های تقویت و توسعه مکانیزاسیون، ۲۰۱ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه کشت شد و برداشت مکانیزه برنج نیز در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدف‌گذاری شده‌است.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha