۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام مرمت مسجد جامع ارومیه اختصاص یافت

 ارومیه- ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: برای اتمام مرمت مسجد جامع ارومیه ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

داوود فرازی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: احیای حجره های پیرامون، تزیینات گنبدخانه، بخش گنبد مرکزی، فضای خدماتی نظیر سرویس های بهداشتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، نور پردازی و روشنایی محوطه از جمله اقدامات مرمتی مسجد جامع ارومیه به شمار می رود که درحال انجام است.

وی اضافه کرد: سایت موزه ضلع جنوب شرقی مسجد جامع نیز از دیگر بخش هایی است که مرمت می شود.

معاون فرهنگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: دراین سایت موزه بقایای معماری مسجدجامع که درپی کاوش ها به دست آمده، در معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

فرازی با بیان اینکه موضوع ثبت مساجد در فهرست جهانی یونسکو مطرح است، گفت: سعی براین است تا با انجام اقدامات لازم زمینه برای قرار گرفتن مسجد جامع ارومیه در فهرست جهانی یونسکو فراهم شده و اثر جهانی دیگری به فهرست آثار ثبت جهانی استان افزوده شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون برای مرمت این مسجد تاریخی افزون بر ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و در هفته گذشته نیز فاز نخست مرمت این بنا با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره برداری رسید.

مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به صدها سال پیش برمی گردد، براساس برخی از روایات این مسجد بر روی بقایایی از یک آتشکده ساخته شده است، آتشکده‌ای که بعد از ورود اسلام به این سرزمین ویران شد و بر روی خرابه‌های آن مسجد ساخته شد.

مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این مسجد قرار است برای ثبت در آثار جهانی یونسکو به این سازمان پیشنهاد شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha