آفت سرخرطومی خرما در ۳۰۰ هکتار از نخلستان‌های بمپور بلوچستان ردیابی شد

زاهدان - ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بمپور در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ۳۰۰ هکتار از باغات خرمای این شهرستان از ابتدای سال جاری تا کنون مورد ردیابی و پایش آفت مخرب سوسک سرخرطومی حنایی خرما قرار گرفته است.

محمد اکرم هودیانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد با همکاری محققان مرکز تحقیقات بلوچستان و آموزش چهره به چهره کشاورزان و نخلداران منطقه جهت پیش آگاهی و شناخت هر چه بیشتر آنها با این آفت مخرب و همچنین با توزیع پودر گوگرد و اره به کشاورزان آمادگی لازم جهت پیشگیری و مبارزه احتمالی داده شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اولین گزارش از مشاهده این آفت در باغات منطقه محمدان شهرستان بمپور عملیات ردیابی، شناسایی، مبارزه و تیمار درختان آلوده و همچنین تله گذاری جهت شناسایی مناطق آلوده شده در این منطقه به صورت متمرکز و با جدیت بیشتر انجام و همچنان در حال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی بمپور گفت: سوسک سرخرطومی حنایی خرما به قدری خطرناک است که در عرض ۲ سال مرگ خاموش درختان نخل را رقم می زند و این آفت در دوران بلوغ تا اندازه‌ای بزرگ و رنگ قرمز آجری دارد، لارو این سوسک می‌تواند بدون اینکه از بیرون مشخص شود سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و با تغذیه از بافت نخل باعث تضعیف و مرگ نخل شود.

به گزارش ایرنا، سوسک سرخرطومی حنایی به‌ عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و افزایش خود استفاده می‌کند.

این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل به وجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی در جهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

این حشره کم کم کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha