مبارزه با سوسک حنایی در ۴۶ هزار هکتار از نخلستان‌های سیستان و بلوچستان انجام شد

زاهدان- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: مبارزه با آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما از ابتدای سالجاری تاکنون در سطح ۴۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان انجام شده است.

غلام‌حسین ‌تیموری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سوسک سرخرطومی حنایی به عنوان یکی از خطرناک ترین آفت های درخت خرماست، افزود: در جریان ردیابی هفت میلیون و ۵۶۳ هزار و ۸۴۱ اصله نخل خرما، ۵۹ هزار و ۷۴۶ اصله آلوده به سوسک سرخرطومی حنایی تشخیص داده شده که تیمار ۵۹ هزار و ۴۷۸ اصله درخت خرما انجام و ۲۸۶ اصله نخل نیز بدلیل میزان بالای خسارت وارده شده امحا شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: آفت سرخرطومی خرما علاوه‌بر خسارت مستقیم که از بابت تغذیه لارو آفت از تنه درخت و آوندهای آن انجام می‌شود عامل ورود عوامل قارچی و باکتریایی به داخل تنه بوده که در نهایت در صورت عدم مبارزه به موقع باعث مرگ درخت می‌شود.

وی به همه کشاورزان نخل کار توصیه کرد: با توجه به پراکندگی درختان آلوده در سطح نخلستان‌ها باید تمامی درختان آلوده توسط کارشناسان ماهر مورد بازبینی قرار گیرد.
تیموری خاطر نشان کرد: مبارزه شیمیایی با قرص‌های فسفید آمونیوم واستفاده از فرمون سوسک راه‌های مبارزه با این آفت است.

وی بیان کرد: این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: خسارت اصلی این آفت در مرحله لاروی سوسک حنایی وارد می شود بطوریکه این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی در جهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

وی اظهار کرد: بتدریج حشره کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha