۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85552629
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

استاندار: ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی در تاریخ و گردشگری همدان است

همدان-ایرنا- استاندار همدان با صدور پیام تبریک به مناسبت ثبت جهانی هگمتانه گفت: ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی در تاریخ و گردشگری شهر همدان است و طی سه سال گذشته با اقدامات و پیگیری‌های ویژه و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیریت شهری، توانستیم فضای مناسبی برای این ثبت جهانی فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه شنبه با صدور پیام تبریک به مناسبت ثبت جهانی هگمتانه در سازمان جهانی یونسکو، با تبریک به مردم شریف ایران اسلامی به ویژه مردم دارالمؤمنین و دارالمجاهدین همدان اظهار کرد: غار علیصدر و هگمتانه، ۲ بال گردشگری استان همدان هستند و در کنار این ۲ جاذبه بی‌نظیر جهانی، بیش‌از هزار و ۹۰۰ جاذبه‌ تاریخی، گردشگری و فرهنگی همدان نیز توجه گردشگران را جلب می‌کند.

در پیام استاندار همدان آمده است: از تلاش‌های همه دستگاه‌های اجرایی دخیل در ثبت جهانی هگمتانه از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری، اصحاب رسانه و مطبوعات، نیروی انتظامی استان، اصناف و بازاریان و مردم فهیم همدان قدردانی می‌کنیم.

این پیام می افزاید: از صداوسیمای مرکز همدان نیز که با همراهی به ویژه در پیمایش‌های متعددی که برای بازدید از هگمتانه و منظر تاریخی همدان برگزار شد و انعکاس اقدامات، گام مهمی در اقناع افکار عمومی و انسجام مردم شریف در راستای ثبت جهانی هگمتانه داشتند، تشکر می‌کنیم و این آغاز راهی بزرگ برای پایتخت تاریخ و تمدن در حوزه گردشگری جهانی است.

استاندار: ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی در تاریخ و گردشگری همدان است

نام بلند آوازه هگمتانه در جهان چه خوش پیچید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز با صدور پیام تبریک به مناسبت ثبت جهانی هگمتانه اظهار کرد: نام بلند آوازه هگمتانه این اثر ارزشمند و میراث غنی ایران درگوش جهان خوش پیچید، هگمتانه تاریخی با همت و پیگیری مجدانه مسئولان ارشد کشور، وزیر میراث‌فرهنگی، مسئولان و نمایندگان پرتلاش و همراهی اصحاب رسانه و مردم استان بالاخره به ثبت جهانی رسید.

در پیام محسن معصوم علیزاده آمده است: به خود می‌بالیم که امروز این سایت تاریخی با قدمتی چند هزارساله نگاه ایران و جهان را به سمت استان همدان معطوف گرداند، این مجموعه ارزشمند تاریخی که قدمت آن به روایت هرودت، مورخ یونانی، به زمان مادها برمی‌گردد و مطرح است که هگمتانه را به‌عنوان اولین پایتخت ایران‌زمین و مرکز حکومت خود انتخاب کردند و بعدها به پایتخت تابستانی هخامنشیان و نیز اشکانیان و ساسانیان تبدیل شد، حالا نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین را در میراث‌جهانی مطرح کرده است.

این پیام می افزاید: ورود هگمتانه به فهرست میراث جهانی یونسکو تأییدی بر ارزش‌های برجسته این سرزمین در مقیاس جهانی و گواه توافقی بین‌المللی برای حفاظت و توسعه پایدار این سرزمین در آینده است و البته افتخاری دیگر برای ملت شریف ایران به ویژه مردم عزیز استان‌ها همدان به شمار می‌رود.

در این پیام آمده است: برخود لازم می‌دانم ضمن قدردانی از حمایت‌های بی دریغ وزیر میراث‌فرهنگی، استاندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر همدان، همه مدیران و مسئولان استان مرتبط با پرونده، اصحاب رسانه، سمن‌ها و انجمن‌های مردم نهاد، مردم پرتلاش این مناطق و جوامع محلی همیشه همراه، که در جهت رفع موانع ثبت جهانی این اثر همکاری مؤثری داشتند، از تمامی همکارانی که در تهیه و تدوین پرونده ثبت جهانی هگمتانه در سال های اخیر به طور شبانه‌روزی اهتمام لازم داشتند نیز سپاسگزاری و ثبت جهانی این اثر بی‌نظیر تاریخی را به ملت شریف ایران و به‌ویژه جامعه میراث‌فرهنگی کشور تبریک و تهنیت عرض ‌کنم.

استاندار: ثبت جهانی هگمتانه نقطه عطفی در تاریخ و گردشگری همدان است

در این پیام آمده است: امیدوارم همچون گذشته مردم و مسئولان دست در دست هم در حفظ تمام ویژگی‌های میراث ملموس، ناملموس و تنوع‌های زیست محیطی و فرهنگی این اثر جهانی ، عرصه و حریم آن بیش از پیش کوشا بوده و در حفظ آینده سرزمین به سان تاریخ با شکوهش اهتمام ورزند و امید آنکه هگمتانه جهانی مسیر گردشگری غرب کشور را پویاتر و هدفمندتر گرداند.

به گزارش ایرنا، ثبت جهانی این مجموعه تاریخی در چهل و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی نو هند انجام شد.

محوطه باستانی هگمتانه در بافت تاریخی و مرکز شهر همدان قرار دارد و آثار ارزشمندی از دوره هخامنشی و ساسانی و اشکانی از آن یافت شده است.

پیشتر و در سال گذشته نیز ۲ کاروانسرای فرسفج تویسرکان و تاج آباد بهار از این استان در فهرست آثار جهانی قرار گرفته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha