ایستادگان پای حیات جنگل

شهرکرد – ایرنا – جنگلبانان نیروهایی فداکار هستند که با وجود کمبود امکانات و تجهیزات اما به واسطه علاقه‌مندی و احساس مسئولیت نسبت به حفظ جنگل و مرتع مردانه به دل آتش می‌زنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جنگلبانان در شرایط آب و هوایی سخت از جمله گرما و سرمای شدید و طاقت‌فرسای مناطق مختلف با دانش و شناختی که از طبیعت، جنگل و مراتع دارند به عنوان نخستین مدافعان حیات درخت در برابر تجاوز، تخریب جنگل، مرتع، قاچاق چوب و ذغال حضور دارند.

افزون بر خطرهای طبیعی همیشه افرادی هستند که به دنبال سو استفاده از طبیعت برای رسیدن به منافع شخصی خود (مانند قاچاق‌چیان چوب) حضور دارند این افراد از بزرگ‌ترین خطرهای موجود در جنگل به شمار می‌آیند که جنگل‌بانان با دستانی خالی اما با عشق و علاقه‌ای که به عرصه‌های طبیعی دارند از این عرصه‌ها محافظت می‌کنند به طوری که در سال‌های اخیر چندین جنگلبان به دست این افراد به شهادت رسیده‌اند.

چهارمحال و بختیاری با مساحت ۱۶ هزار و ۵۳۲ کیلومترمربع در جنوب غربی ایران و در مرکز رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

یک میلیون و ۳۴۸ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری معادل ۸۶ درصد را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که از این مساحت ۳۲۸هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مرتع و مابقی بیابان است.

به مناسبت ۳۱ جولای روز جهانی جنگل‌بانی و با هدف تقدیر از جنگل‌بانان چهارمحال و بختیاری با حسین علی عسکری از جنگلبانان شهرستان اردل هم صحبت شدیم نکته جالب این مصاحبه این بود که او گلایه‌مندی از حقوق ناچیز خود و همکارانش نداشت اما مهمترین دغدغه او حفاظت از جنگل بود.

ایستادگان پای حیات جنگل

جنگل‌بانان مردان بی‌ادعای حافظ طبیعت

عسکری به خبرنگار ایرنا گفت: جنگل‌بانان مردان بی‌ادعایی هستند که در هر شرایطی با امکانات محدود خود آماده حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی هستند.

به گفته عسکری، حافظان جنگل برای انجام وظایف خود و مقابله با سو استفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاقچیان چوب خطرهای زیادی به جان می‌خرند؛ به محض آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی تن را به آتش می‌زنند و خود می‌سوزند تا درختان وعرصه‌های جنگلی نسوزند.

این جنگل‌بان از ضعف امکانات زیرساختی به دلیل مشکلات مالی گلایه کرد که این امر موجب شده محافظت از جنگل‌ها و عرصه‌های مرتعی و رویارویی با سودجویان را سخت کند.

عسکری با اشاره به کمبود نیرو و تجهیزات پشتیبانی (لجستیکی) گفت: این ضعف امکانات موجب شده تا اگر یک مورد آتش سوزی به طور مثال در عرصه‌های جنگلی ارتفاعات میانکوه شهرستان اردل رخ دهد با کمترین تجهیزات از هفت خوان رستم بگذریم تا خود را به منطقه هدف برسانیم.

او با بیان اینکه مسئولیت ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی را برعهده دارد افزود: قاچاقچیان امکانات و تجهیزات به‌روزی دارند در حالی که جنگل‌بانان با امکانات محدودی از جمله‌دمنده، فلاس بک، آتش‌کوب و چراغ قوه تنها با عشق و علاقه‌ای که به جنگل دارند در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرند.

این جنگل‌بان درختان و گونه‌های جنگلی را به مثابه فرزندان خود می‌داند و کمک و حمایت هرچه بیشتر از این عرصه‌ها را از دولتمردان دولت چهاردهم خواستار شد.

حقوق ناچیز جنگل‌بانی؛ نگاه مسوولانه مسوولان را می‌طلبد

این جنگل‌بان در خصوص حقوق و مزایای جنگل‌بانان به خبرنگار ایرنا گفت: تا سال گذشته حقوق ما بسیار کم بود اما امسال شرایط بهتر شده و دریافتی جنگل‌بانان به اندازه حقوق اداره کار در نظر گرفته شده است.

عسکری ادامه داد: هر چند تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت حقوق و مزایای جنگل‌بانان انجام شده اما باز هم این حقوق محدود و ناچیز در مقابل سختی کار این قشر، پاسخ‌گو نیست.

او اضافه کرد: برای حفظ انفال با توجه به حساسیت و پرخطر بودن کار جنگل‌بانی و کمبود نیرو امکان اینکه یک حافظ جنگل بتواند کار دومی داشته باشد وجود ندارد به همین دلیل انتظار می‌رود در این خصوص گامی اساسی برداشته شود.

عسکری خصومت‌های قومی، قبیله‌ای، قرق اراضی ملی و مراتع را از جمله بیشترین درگیری‌ها در عرصه‌های جنگلی استان عنوان کرد و گفت: هرچند عده‌ای اندک در عرصه محیط‌زیست و منابع طبیعی اقدام به تخریب و قطع درختان می‌کنند اما این عرصه‌ها بهره‌بردارانی دارد که به دلایل اقلیمی و جغرافیایی دچار مشکل شده و این وظیفه جنگل‌بانان است که به آن‌ها کمک کنند.

ایستادگان پای حیات جنگل

جنگل‌بانی شغلی سخت و پرمشقت

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا گفت: شغل جنگل‌بانی برخلاف تصور برخی‌ها فقط حضور در طبیعت که موجب سلامت جسم و روح می‌شود نیست بلکه به واسطه برخورد با متخلفان، سودجویان و همچنین مقابله با آتشی که در اثر سهل‌انگاری برخی از افراد در جنگل‌ها شعله‌ور می‌شود بسیار سخت است.

ایمان اسکندری نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: سلامت جسم و روح یک جنگلبان زمانی تامین می‌شود که همه آحاد جامعه برای حفاظت از این عرصه‌ها با این مجموعه همراهی و همکاری داشته باشند.

او با اشاره به یکی از خاطره‌های خود در شب‌های سرد زمستان گفت: در شرایطی که برای رسیدگی به یک تخلف (قاچاق گونه گیاهی کلوس) به منطقه موگویی سرآقاسید اعزام شده بودیم خودرو در گل و لای گرفتار شد این در حالی بود که جنگل‌بان ما در مسیر تردد قاچاق‌چیان با پنج تا ۱۰ نفر قاچاق‌چی درگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

به گفته اسکندری‌نژاد قاچاقچیان به دنبال این بودند که ایست و بازرسی انجام نشود تا آن‌ها بتوانند به غارت عرصه‌های طبیعی بپردازند اما با تلاش نیروهای جنگل بانی این امر حادث نشد.

او ادامه داد: شغل جنگل‌بانی با هدف حفظ انفال حرفه‌ای بسیار سخت است و برای حفاظت، حراست، ایست و بازرسی، گشت و کنترل به یاری و کمک مردم و جوامع محلی نیاز است.

۱۴۳ نفر نیرو برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: برای کنترل و حفاظت از عرصه‌ها ۱۴۳ نفر نیرو شامل ۲۱ نیروی طرحی، ۸۷ نفر نیروی شرکتی و ۳۵ نفر رسمی از عرصه‌های طبیعی محافظت می‌کنند.

او ادامه داد: این شمار نیرو برای محافظت از عرصه‌های طبیعی در مقایسه با کشورهای پیشرفته که به ازای هر ۶ هزار هکتار جنگل یک نیرو و به ازای ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نفر نیرو پیش‌بینی شده به نسبت حدود یک به پنج است که برای محافظت از این عرصه‌ها همیاری و همکاری همیاران طبیعت، تشکل‌های غیردولتی و جوامع محلی لازم و ضروری است.

اسکندری نژاد با تاکید بر اینکه جنگل‌بانان نیروهای مخلص و پای کاری هستند گفت: نیروهای جنگلبانی نیروهای ایثارگر و بی ادعایی هستند که در شرایط سخت همواره حضور دارند و اگر حمایت نشوند این عرصه‌ها که باید به عنوان میراثی برای آیندگان بماند به وسیله سودجویان از بین می‌رود.

۳۱ خودرو و ۲۴ دستگاه موتورسیکلت برای محافظت از عرصه‌ها

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر این فرماندهی با در اختیار داشتن ۳۱ دستگاه شاسی بلند و ۲۴ دستگاه موتور سیکلت منطقه را گشت زنی و کنترل می‌کنند.

سرهنگ صادق محمدی افزود: برای رسیدگی بهتر به مشکلات و حوادث؛ نسبت به تهیه نقشه پهنه‌بندی حریق با لحاظ مناطق عادی، نیمه بحرانی و بحرانی تقسیم‌بندی و برای این مناطق دیده‌بان آتش تعریف شده است.

او آتش‌سوزی، تصرف اراضی و قطع درختان را از مهمترین مشکلات و تهدیدهای موجود در عرصه‌های طبیعی عنوان کرد و گفت: براساس قانون تمام دستگاه‌های دولتی، لشکری و کشوری از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی، بسیج، مجامع محلی، همیاران طبیعت و محیط زیست استان به طور ویژه با مجموعه منابع طبیعی همکاری می‌کنند.

محمدی در خصوص تامین سلاح اظهار داشت: در بخش خصوصی و شرکت‌ها هنوز در بخش تامین سلاح محدودیت‌هایی وجود دارد و سلاح در اختیار یگان حفاظت قرار نگرفته است.

او در خصوص شمار آتش‌سوزی‌های سالجاری در عرصه‌های طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: از اول سال تاکنون ۸۰ فقره آتش‌سوزی در سطح ۳۱۴ هکتار در استان به ثبت رسیده که از این شمار ۷۱ هکتار زیراشکوب جنگل و مابقی مراتع تحت تاثیر آتش قرار گرفت.

تعزیرات حکومتی مسئول رسیدگی به جرائم

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس قانون هر سال جریمه‌ها و مجازات‌های متخلفان در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی از سوی تعزیرات حکومتی براساس روز اعلام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: قبل از اینکه قانون اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ اصلاح شود شیوه رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حمل چوب و ذغال برابر با ماده ۴۸ قانون حفاظت و ماده یک قانون قاچاق کالا و ارز مربوط به سال ۱۳۷۱ در دادگاه انقلاب صورت می گرفت.

اصغر احمدی با بیان اینکه به طور یقین نحوه رسیدگی به این تخلف‌ها در یک مرجع قضایی با رسیدگی در یک مرجع شبه قضایی اثرات پیشگیرانه متفاوتی به همراه دارد افزود: با اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز کالاهای ضبط شده مربوط به منابع طبیعی نه تنها به عنوان کالاهای ممنوع شناخته نشد بلکه به عنوان کالاهای مشروط غیرمجاز شناخته شد و این اثر بازدارندگی و مجرمانه را کاهش داد.

احمدی با تقدیر از مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری گفت: هر چند کاستی‌هایی در خصوص این قانون وجود دارد اما با این وجود ما به قانون احترام می گذاریم و تمکین می‌کنیم.

ایستادگان پای حیات جنگل

جنگل‌بانان خط مقدم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جنگلبانان در خط مقدم حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی فعالیت دارند گفت: این افراد در بدترین شرایط و با کمترین امکانات با متخلفان و سوداگردانی که عرصه‌ها و اراضی ملی را تصرف و یا اقدام به حمل چوب و ذغال و یا ایجاد کوره زغال می‌کنند برخورد می‌کنند.

او اظهار داشت: با توجه به قوانین و مقررات و قانون مجازات اسلامی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور برای همه تخلف‌ها در عرصه‌های ملی جرم‌انگاری شده و عقوبت کیفری برای کسانی که به نحو غیر قانونی در عرصه های ملی ورود و اقدام به انجام تخلف می‌کنند پیش‌بینی شده است.

احمدی با اشاره به اینکه در بحث مدیریت چرا و رعایت زمان‌بندی چرای دام در عرصه‌های ملی، مرتعی و جنگلی جرم انگار شده است، گفت: جنگلبانان با شرایط و وضعیت موجود و کمبود اعتبارات، حقوق و مزایایی که به این افراد پرداخت می شود، در زمینه حراست از این عرصه‌ها به صورت ایثارگرانه خدمت می‌کنند.

وی با بیان اینکه جنگلبانان افراد بی‌نام و نشانی هستند که در راستای حفظ بیت‌المال با کمترین امکانات تلاش دارند، گفت: برای فعالیت تشکل‌های مردم نهاد، فعالان محیط زیست و منابع طبیعی تاجایی که آیین‌نامه حمایت بیمه‌ای برای این افراد امتیازاتی قائل شده که در زمان فعالیت در حوزه منابع طبیعی اگر این افراد دچار آسیبی شوند از طریق این آیین نامه مورد حمایت و پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

احمدی با اشاره به کمک و همراهی سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها در زمینه حراست از عرصه‌های ملی و مرتعی، گفت: در صورتی که این حمایت‌ها نباشد حراست و نگهداشت این عرصه‌ها به تلاش و خدمت‌رسانی مطلوب کمک می‌کند.

به گفته او، جنگلبانان تاکنون نشان دادند که برای حفاظت از این عرصه.ها از جان خود هم گذشتند و در چند سال گذشته یک شهید فداکار داشتیم و ۱۵ شهید در کشور ، ۵۰۰ نفر دچار جراحت شدند.

احمدی با تاکید بر اینکه تاکنون موفق نشدیم این افراد را زیر پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهیم گفت: قانون فداکاری خدمت در کسور تصویب شده اما تاکنون موفق نشده‌ایم در سراسر کشور یکی از جان باختگان را به عنوان شهید معرفی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: در تلاش هستیم که با توجه به قانون فداکاری خدمت این افراد را در فهرست شهدا قرار داده شود، اما تاکنون موفق نشدیم.

احمدی با توجه به اهمیت پیشگیری از حریق و اطفاء حریق گفت: سال گذشته مدیریت بحران برای یگان حفاظت منابع طبیعی تجهیزات اطفا حریق از جمله دمنده، آتش‌کوب را تامین و در اختیار جنگلبانان و فعالان منابع طبیعی و دهیاری‌ها در شهرستان‌ها قرار داده شد.

احمدی اظهار داشت : تجهیزات اطفای حریق در اختیار ادارات نیست و به تشکل‌های مردمی به عنوان خط مقدم مردم برای امدادرسانی در مواقع بحران و دهیاری‌ها داده شده است.

فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان خودرویی حفاظت منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اولیه استان نیازهای خودرویی است گفت: ناوگان خودرویی این اداره کل ۸۰ درصد فرسوده است.

به گفته وی، برخی خودروهای این اداره کل که از گذشته تهیه شده اند وارداتی بودند، لوازم آنها در بازار وجود ندارد و این آسیب جدی به یگان حفاظت منابع طبیعی است و در برخی زمان‌ها افراد با خودروهای شخصی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

نگاه ویژه دولت چهاردهم به جنگلبانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس تنفس‌گاه کشور هستند گفت: نیاز است در دولت چهاردهم توجه ویژه به این مناطق انجام شود و سند توسعه ای تهیه شود.

به گفته وی، تامین امکانات و خدمات برای ابن اداره کل یک فرصت است تا بتوان از این امکانات به منظور حفاظت از ۸۵ درصد از سرزمین استان استفاده کرد.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: انتظار می‌رود دولت چهاردهم مشکلات ناشی از نبود حمایت‌های زیرساختی که اصلی‌ترین آن‌ها قوانین قدیمی و ناکارآمدی در دفاع از جنگلبانان برای انجام وظایف محوله و تشخیص جرم و مجازات است را مورد توجه قرار دهد.

اسکندری‌نژاد گفت: کمبود لوازم و تجهیزات مورد نیاز جنگلبانی و تامین نیروی متخصص و مهارت دیده از دیگر مواردی است که باید مورد توجه دولت چهاردهم قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد با توجه به گرمای هوا در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا و تعیین این مناطق عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی را مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی می‌شود.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که می معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha