سلیمانی: موفقیت الفتی نتیجه یک برنامه‌ریزی ۸ ساله است/ ژیمناستیک ایران با درگاهی متحول شد

تهران- ایرنا- سرپرست دبیری فدراسیون ژیمناستیک با اشاره به تاریخ‌سازی الفتی در پاریس گفت: این موفقیت نتیجه یک برنامه ریزی هشت ساله است که اکنون بخشی از آن به ثمر نشسته است.

به گزارش ایرنا، صعود مهدی الفتی به جمع هشت ژیمناست برتر المپیک ۲۰۲۴ پاریس فدراسیون این رشته و مدیران آن را در مرکز توجه ورزش ایران قرار داده است. الفتی روز شنبه هفته گذشته و در مسابقات پرش خرک با نمره ۱۴.۵۸۳ بالاتر از بسیاری از قهرمانان این رشته موفق به حضور در فینال شد. فینال این ماده از مسابقات فردا(یکشنبه) برگزار می‌شود.

برای پاسخ به این پرسش سراغ محسن سلیمانی سرپرست دیبری فدراسیون ژیمناستیک رفتیم. وی در این گفت‌وگو با بیان اینکه تاریخ‌سازی پسر گرگانی یک روزه اتفاق نیفتاده گفت: آنچه که امروز شاهد آن هستیم نتیجه یک برنامه هشت ساله است. البته در مسیر این برنامه مشکلات و بحران‌های مدیریتی هم بود اما در نهایت ژیمناستیک ایران بعد از حدود ۶۰ سال در المپیک قوی ظاهر شد.

حضور در المپیک پاریس از سال ۹۶ هدف‌گذاری شد

سال ۱۳۹۶ زهرا اینچه درگاهی به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد و یکی از اهداف خود را حضور نمایندگان ایران در المپیک ۲۰۲۴ اعلام کرد. برای این کار ما جزوه مراحل حضور در المپیک را ترجمه و برنامه های خود را براساس آن اعلام کردیم. اردوها به صورت مستمر تشکیل شد و جوانانی مانند مهدی الفتی و مهدی احمد کهنی به تیم دعوت شدند. همچنین سعید رضا کیخا نیز در این اردوها حضور پیدا کرد. برنامه به خوبی پیش رفت و اگر شرایط کرونایی نبود ما چهار سال پیش می‌توانستیم به المپیک برسیم.

هزارم نمره المپیک را از کیخا گرفت

سعید رضا کیخا از نابغه های ژیمناستیک ایران است که چند حرکت به نام وی ثبت شده. در اسفند سال ۱۳۹۸ وی در مسابقات جمهوری آذربایجان راهی فینال شد و همه امید به کسب مدال طلای وی داشتند اما مسئولان مسابقات فینال را برگزار نکرده و امتیاز مرحله مقدماتی را برای مدعیان محاسبه کردند. وی سال بعد از آن در قطر نیز حضور پیدا کرد و تنها با اختلاف ۱۳ هزارم نمره نتوانست به المپیک برسد. این یک اتفاق بسیار تلخ برای ورزش ایران بود. کیخا در آن سال بسیار آماده بود اما متاسفانه نتوانست راهی سرزمین آفتاب شود.

احمدکهنی قربانی بحران مدیریت شد

در این دوره مهدی احمد کهنی هم شانس کسب سهمیه بود و حتی شانس وی بیشتر از الفتی محاسبه می‌شد اما اتفاقی رخ داد که موجب شد تا احمد کهنی نتواند المپیکی شود. ایمیل‌هایی که از وادا داده شده بود توسط کارشناس خبره فدراسیون به اطلاع احمدکهنی رسید؛ اما کهنی غفلت کرد تا در نهایت المپیک را از دست بدهد. واقعیت این است که مدیران وقت فدراسیون باید پیگیری‌های لازم را انجام می‌دادند اما این اتفاق رخ نداد تا کهنی در آذر ماه و دو ماه پیش از بازگشت اینچه درگاهی به فدراسیون محروم شد.

من با آن مدیران کار کردم اما سبک آنان را قبول نداشتم

یک دوره ۲ ساله جابجایی مدیریت در فدراسیون داشتیم و چند سرپرست نیز آمدند. من با برخی از آنها کار کردم و برای پیشرفت ژیمناستیک هر کاری لازم بود انجام دادم اما در برخی از مواقع با بی اخلاقی هم مواجه شدم. من اگر با این افراد کار کردم به خاطر ژیمناستیک بود اما سبک مدیریتی وفنی آنها را اصلا قبول نداشتم. تلاش کردم تا ژیمناستیک راکد نماند و از ریل توسعه خارج نشود.

اینچه درگاهی تمرکز خود را روی المپیکی شدن ژیمناستیک گذاشت

اینچه درگاهی دی‌ماه سال ۱۴۰۲ بعد از یک دوره طولانی مدت به فدراسیون برگشت و در نخستین حرکت اردوهای تیم ملی را ساماندهی کرد او حتی پیش از بازگشت به فدراسیون از امضای خود برای صدور لایسنس ورزشکاران استفاده کرد و نتیجه آن نیز مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو توسط الفتی بود. اردوهای تیم ملی از دی ماه سال ۱۴۰۲ به صورت مستمر آغاز شد. در فرودین ماه اعزام به مسابقات جام جهانی قطر را داشتیم که مسائل امنیتی پیش آمد و مجبور شدیم از راه زمینی به ارمنستان برویم. مشکلات زیادی پیش روی ما وجود داشت اما با یک تدبیر درست الفتی به قطر اعزام شد تا در نهایت مقدمات حضور الفتی در المپیک فراهم شود.

یک پرونده بزرگ بین‌المللی را برنده شدیم

هر چند که مهدی الفتی با کسب سهمیه المپیک تاریخ‌سازی کرد اما مسوولان ورزش استرالیا یک لایحه به دادگاه بین المللی ورزش ارائه کردند تا این سهمیه را از چنگ ایران خارج کنند. این اتفاق همزمان با انتخابات فدراسیون بود که موجب شد یک کارگروه تشکیل شود و در جلسه ای که حدود پنج ساعت طول کشید دفاعیه را تنظیم کردیم. فدراسیون جهانی نیز از سهمیه کسب شده توسط الفتی حمایت کرد و در نهایت دادگاه CAS رای به سود ایران داد. این یکی از اتفاقات مهم ورزش کشور بود. یک پرونده بزرگ بین‌المللی در دادگاه ورزش برنده شدیم و نتیجه آن نیز امروز در پاریس مشخص است.

حرکات مهدی در سطح قهرمانان بزرگ است

مهدی الفتی در نخستین تجربه بین‌المللی خود یک اتفاق بزرگ را رقم زد. میانگین نمره وی در حد قهرمانان بزرگ است. حرکت وی بسیار پخته بود او به خوبی استرس رقابت‌ها را کنترل کرد. وی اکنون باید با بزرگان جهان رقابت کند و هر امکان نیز وجود دارد. اما باید انتظار منطقی از الفتی داشته باشیم زیرا وی در سن جوانی یک آوردگاه بزرگ را تجربه می‌کند.

وزارت و کمیته حامی ما بودند

در این چند روز همه از موفقیت الفتی صحبت می کنند. باید بگویم این موفقیت نتیجه یک برنامه هشت ساله است. لازم است از کیومرث هاشمی وزیر ورزش، سیدمحمد شروین اسبقیان معاون وزیر، محمودخسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک و مناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک تشکر کنم که همواره یار و یارو این رشته بودند. الفتی تا الان کار بزرگی را انجام داده و امیدوارم روند تاریخ‌سازی وی ادامه داشته باشد.

ستاد المپیک ۲۰۲۸ در فدراسیون تشکیل شده است

نتیجه فوق‌العاده مهدی در المپیک پاریس و بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو توقعات را از این رشته بالا برده است تا جایی که زهرا اینچه درگاهی دستور تشکیل ستاد راهکار حضور ورزشکاران این رشته را در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ صادر کرد و من نیز اکنون مسئولیت این ستاد را بر عهده دارم. باید تمام ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم تا بتوانیم با آغاز گزینشی های المپیک این رشته حضور مقتدری داشته باشیم. حضور چند ورزشکار ایران در المپیک لُس‌آنجلس دور از ذهن نیست ولی نیاز به یک برنامه بسیار مدون و حمایت لازم دارد. اکنون ژیمناستیک ایران یک ورزشکار و یک داور در المپیک پاریس دارد و این افتخار بزرگی است. المپیک از جمله رشته‌های پایه است که حدود ۵۰ مدال در رقابت‌های زنان و مردان را دارد و ما نباید از این ظرفیت مهم غفلت کنیم.

ایران در ژیمناستیک دنیا حرفی برای گفتن دارد

از زمانی که اینچه درگاهی به فدراسیون آمد یک تحول اساسی در این رشته انجام شده است تا جایی که ما در جمع ۲۴ کشور برتر دنیا قرار گرفتیم و در فدراسیون جهانی نیز ۲ حق رای داریم. این برای رشته ژیمناستیک ایران بسیار مهم است. این تحولات و مدال هایی که در این سال ها در سطح جهانی، آسیایی و بازی‌های آسیایی کسب شده توقعات را از این رشته بالا برده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha