خیرخواه: کار الفتی در تاریخ ورزش ایران ماندگار شد/ دست فدراسیون برای خرید تجهیزات بسته است

تهران- ایرنا- سرمربی تیم ملی ژیمناستیک ایران با اشاره به تاریخ سازی الفتی در پاریس گفت: هنرنمایی او در پاریس در حالی ثبت شد که ما با ابتدایی ترین وسایل تمرین می کردیم.

به گزارش ایرنا، مسابقات ژیمناستیک هنری (ماده پرش خرک) سی و سومین دوره بازی‌های المپیک پاریس روز گذشته با کسب عنوان هفتمی مهدی الفتی به پایان رسید. الفتی در حالی این عنوان مهم را کسب کرد که بعد از ۶۰ سال نماینده ایران در المپیک بود و حتی با اختلاف کمتر از یک امتیاز به این عنوان ارزشمند رسید.

الفتی مهرماه سال گذشته نیز با کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو دست به تاریخ‌سازی زده بود.

عملکرد درخشان الفتی در بازی‌های آسیایی، کسب سهمیه المپیک و عنوان هفتمی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های رضا خیرخواه مربی این جوان گرگانی بنشینیم.

متن کامل گفت‌وگوی خیرخواه با خبرنگار ایرنا در زیر آمده است؛

تبریک عرض می‌کنم؛ الفتی با هدایت شما توانست تاریخ‌سازی خود را در ورزش ایران ادامه بدهد. جوان ایرانی چگونه توانست در یکسال تمام طلسم‌های ژیمناستیک را باطل کند؟

ممنونم، مهدی الفتی یک شبه به تمام این افتخارات دست پیدا نکرد او حاصل یک برنامه بلندمدت است. الفتی، مهدی احمد کهنی و سعید رضا کیخا نفراتی هستند که می‌توانستند در المپیک باشند. کیخا دوره پیش با هزارم امتیاز المپیک را از دست داد و احمدکهنی نیز گرفتار یک اشتباه شد. اشتباهی که هم خودش و هم مدیران وقت فدراسیون در آن مقصر بودند. جای احمد کهنی در پاریس خالی بود و همه درخصوص او سوال داشتند. امیدوارم این جوان نیز دوباره به ورزش قهرمانی بازگردد و بتواند برای ایران عزیز افتخارآفرینی کند.

اما مهدی کار بزرگی را انجام داد.

کار بزرگ مهدی زمانی مشخص می‌شود که ما بدانیم او در چه شرایطی به این عنوان رسیده است. مهدی اجرای خوبی در پاریس داشت اما همه حرکات او را می‌بینند و کمتر کسی از مشکلات پیش‌رو و شرایط تمرینی این قهرمان باخبر است. مهدی در شرایطی تمرین می‌کرد که وسایل ما برای ۳۰ سال پیش بود. بسیاری از این وسایل اصلا قابل استفاده نیستند. اگر بدانیم که مهدی چگونه و با چه مشکلاتی به این عنوان رسیده بی تردید کسب سهمیه او را برابر با مدال المپیک می‌دانیم.

عملکرد او در پاریس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهدی نخستین ژیمناست ایرانی بود که با عبور از پیچ و خم قوانین سخت سهمیه به المپیک رسید. او در دور مقدماتی شگفتی‌ساز شد و به فینال رسید. در فینال نیز با بزرگانی رقابت کرد که عنوان‌دار جهان بودند. رقابت در آن جو سالن واقعا کار بزرگی بود و مهدی هم خوب ظاهر شد. الفتی کار بزرگی کرد و حتی می‌توانست به سکوی المپیک برسد. البته حرف زدن از مدال المپیک بسیار راحت است.

مهدی در فرودها ضعف دارد؟

حرکات مهدی در سطح جهانی است اما باید ما ابزاری که الفتی با آن تمرین می کند با ابزار مسابقه مقایسه کنیم. این کار راحتی نیست. مهدی فقط در مسابقات با ابزار استاندارد سرکار دارد و در تمرینات با ابزار ۳۰ سال پیش تمرین می‌کند. من حتی تخته پرش مهدی را از چند جا مهار کردم تا مهدی به راحتی از آن استفاده کند.

یعنی ابزارهای ما از رده خارج هستند؟

بله اگر وسایل جدید وارد شود این وسایل امروزی اصلا قابل استفاده نیستند. این تنها نمونه ای از مشکلات مهدی در مسیر تاریخ‌سازی است.

با این وسایل نگران آسیب‌دیدن قهرمانان نیستید؟

متاسفانه این مشکلی است که وجود دارد. یکبار و در زمان بازدید مسوولان وسیله ژیمناست ما در حین تمرین شکست و نزدیک بود یک فاجعه رخ دهد. امیدوارم وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با توجه به نتایج مهدی نگاه ویژه‌ای به این رشته داشته باشند.

انتظار شما و الفتی از نهادهای ورزشی چیست؟

بازسازی و تجهیز کمپ تیم‌های ملی در اولویت قرار بگیرد و وسایل روز دنیا باشد ما دنبال چند دست وسیله نیستیم تنها یک ست باشد تمرینات تیم ملی انجام خواهد شد. بودجه وزارت ورزش برای فدراسیون کم است و دست خانم اینچه درگاهی بسته است. نمی‌شود با این بودجه کاری از پیش برد. یک قول‌هایی داده شده که امیدوارم در آینده به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

با وجود تمام این مشکلات عملکرد مهدی سطح انتظارات را بالا برد و همه انتظار نتایج درخشان در المپیک بعدی دارند. آیا این ممکن است؟

مهدی نشان داد می‌شود کارهای بزرگ را انجام داد و این یک اتفاق بزرگ در ورزش ایران بود. ما ظرفیت‌های خوبی در ژیمناستیک به عنوان ورزش پایه داریم. این ظرفیت‌ها بالفعل هستند و برای بالقوه درآوردن آنها باید توجه ویژه ای به این رشته شود. اکنون در المپیک نزدیک ۲۰ مدال طلا در رشته ژیمناستیک داده می‌شود ما می‌توانیم از سبد مدالی ژیمناستیک سهم داشته باشیم.

خیرخواه پیش از المپیک با خیرخواه کنونی چه تفاوتی دارد؟

من مسابقات زیادی رفتم و تنها تجربه المپیک را نداشتم باید بگویم المپیک قابل قیاس با هیچ آوردگاهی نیست. در پاریس به اندازه ۲۰ سال تجربه کسب کردم و نکات زیادی را نیز یاد گرفتم.

با این شرایط در تیم ملی می‌مانید؟

هنوز در خصوص ماندن یا رفتن از تیم ملی هنوز تصمیم نگرفتم. امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که در تیم ملی بمانم.

شما و مهدی تمام طلسم‌های ژیمناستیک را شکستید.

این لطف خدا بود و من در چند سال گذشته تمام تورنمنت‌های معتبر جهان را تجربه کردم و نتایج درخشانی نیز کسب کردیم که به یک نفر تعلق ندارد. این نتایج به ویژه تاریخ‌سازی المپیک حاصل یک کار جمعی بود.

فدراسیون با خانم اینچه درگاهی به ثبات مدیریتی رسیده است به نظر می‌رسد این ثبات به توسعه ورزش ما کمک کند.

بله خانم اینچه درگاهی در این سال‌ها زحمات زیادی برای ژیمناستیک کشید و با وجود تمام مشکلات پیش رو هوای ورزشکاران را داشت. رئیس فدراسیون تمرکز زیادی بر روی سهمیه داشت و از برنامه های اولیه او در سال ۱۳۹۶ بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha