ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی خراسان‌شمالی در انتظار تامین زمین  

بجنورد-ایرنا- فرماندار شهرستان گرمه در خراسان شمالی گفت: ساخت نیروگاه ۲۵ مگاواتی این شهرستان در انتظار تامین زمین است و امید می رود این امر زودتر به نتیجه برسد.

عبدالحسین قاضوی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۵۰ هکتار زمین برای اجرای این نیروگاه جانمایی شد اما به دلیل اجرای طرح بیابانزدایی و بوته کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، زمین مورد نظر قابلیت واگذری ندارد.

وی افزود: هماهنگی های لازم برای معرفی و جانمایی زمین جدید در حال انجام است و به محض واگذاری زمین عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به صدور مجوز ساخت نخستین نیروگاه ۲۵ مگاواتی در گرمه در سال ۴۰۱ خاطرنشان کرد: مجوز از محل مجوز بی نام سرمایه گذاری که در استان صادر شد و شرکت مهام شرق برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناقصه برنده و در این زمینه ۵۰ هکتار زمین مورد نیاز طرح در هنگام برگزاری مناقصه جانمایی شد اما زمین اکنون قابل واگذاری نیست.

گرمه مستعد اجرای نیروگاه خورشیدی و بادی

فرماندار گرمه درباره ظرفیت های ایجاد نیروگاه ها با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گفت: پتانسیل های بسیاری در زمینه استفاده از انرژی های تجدید پذیر در شهرستان وجود دارد، این شهرستان به کویر متصل بوده و با داشتن اقلیم بیابانی شرایط مساعدی در این مناطق برای سرمایه گذاری و ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی فراهم است.

قاضوی اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ روز در گرمه روزهای آفتابی است و بیشتر روزهای سال در صبح و عصر باد در شهرستان وزش دارد که سرعت باد دست کم ۳۰ کیلومتر در ساعت است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های ایجاد نیروگاه های خورشیدی و بادی در این شهرستان از سال ۹۶ در دستور کار و برنامه ریزی قرار گرفت و بر این اساس منطقه مرغزار برای ایجاد توربین بادی مناسب شناخته شد، این منطقه در ۳۳ کیلومتری شهر گرمه و مستعد ایجاد اجرای توربین های بادی برای تولید برق است.

فرماندار گرمه خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه گذاری برای اجرای توربین بادی در سالیان گذشته به نتیجه نرسید و عملی نشد.

وی درباره مزایای ایجاد و بهره برداری از نیروگاه های خورشیدی گفت: امروزه در دنیا با توجه به محدود بودن سوخت های فسیلی و ذخایر زیر زمینی و حفظ محیط زیست باید به سمت استفاده از انرژی های پاک رفت که کشور ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

قاضوی اظهار کرد: برای بدست آوردن برق باید از پنل های خورشیدی و ایجاد نیروگاه های بادی کمک گرفت زیرا این نیروگاه ها علاوه بر حفظ محیط زیست، موضوعات پدافند غیرعامل را نیز به درستی مدیریت خواهند کرد.

وی یادآور شد: به علت تمرکز و وابستگی به نیروگاه های فسیلی در صورت اختلال در نیروگاه قطعی گسترده برق بسیار محتمل است در حالی که با ساخت نیروگاه های کوچک و مجزا احتمال قطعی گسترده و سراسری برق کاهش می یابد.

شهرستان ۲۵ هزار نفری گرمه در غرب خراسان شمالی واقع و با استان های سمنان و گلستان همسایه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha