علاج درد حاشیه‌نشینان مشهد با ایجاد بزرگترین مرکز درمانی کشور

مشهد- ایرنا- وسعت کلانشهر مشهد، نامتوازن است و طول مسیر دسترسی از سمت شرق این شهر به حرم مطهر رضوی حدود ۶ کیلومتر و از غرب شهر ۲۱ کیلومتر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این اتفاق باعث شده است تا شهر مشهد به صورت غیرمتقارن و در هشت پهنه بزرگ وسعت یابد و از سوی دیگر این اتفاق باعث گسترش بیش از حد نقاط حاشیه ای این کلانشهر زیارتی شده است.

شکل‌گیری حاشیه برای شهرهای بزرگ، معضلی همیشگی است و شماری از ساکنان روستاها و شهرهای کوچک‌تر برای دستیابی به امکانات و زندگی بهتر روی به شهرهای بزرگ می آورند که عمدتا به دلیل فقر و ناتوانی مالی مجبور به سکونت در نقاط حاشیه ای می شوند و این موضوع باعث ایجاد چالش هایی برای مدیریت شهری می‌شود.

بر اساس این رویکرد، نقاط حاشیه ای که با جمعیت متراکم شده ای نیز رو به روست، نیاز به تامین برخی از زیرساخت های عمرانی دارد و از سوی دیگر نبود تناسب در سرانه های مختلف آموزشی و بهداشتی، چالشی برای ایجاد عدالت در شهری همچون مشهد ایجاد کرده است.

این مساله باعث شده است تا برای رفع نیاز بهداشتی مردم، ساخت و تجهیز مراکز بهداشتی در نقاط حاشیه ای مشهد مورد توجه جدی تری قرار گیرد زیرا اگر به این موضوع کم توجهی شود، در آینده پیامدهای شرایط نامناسب بهداشتی در این مناطق، دامنگیر ساکنان همه نقاط شهر خواهد شد.

ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم(ص)

یکی از طرح های در دست اقدام در مشهد، ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) است که با هدف تقویت حوزه درمان در مناطق حاشیه شهر در حال اجراست و با تکمیل این طرح درمانی، تعداد مراکز درمانی فعال در مناطق حاشیه شهر مشهد به ۲ بیمارستان افزایش می‌یابد.

با بهره‌برداری از این بیمارستان، جمعیت حاشیه شهر مشهد از جمله در شهرک شهید رجایی زیر پوشش کامل قرار خواهند گرفت و ساکنان این منطقه از مراجعه به مراکز درمانی دیگر نقاط شهر بی نیاز خواهند شد.

معاون توسعه، مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین خصوص گفت: طرح ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم(ص) مشهد از اوایل سال ۱۴۰۱ آغاز شده که تا اردیبهشت امسال میزان پیشرفت آن به حدود هفت درصد رسیده بود.

علاج درد حاشیه‌نشینان مشهد با ایجاد بزرگترین مرکز درمانی کشور

دکتر علیرضا مسلم افزود: با سرعت‌بخشی به اجرای این طرح، شاهد رشد خوبی در این مسیر هستیم که اکنون پیشرفت طرح به ۲۱ درصد رسیده است و بخش اورژانس نیز در مجموع ۴۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی بیان کرد: طرح بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، پنج هکتار وسعت دارد که با ۸۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا در قالب هفت بلوک یک، چهار و هفت طبقه ساخته می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در این بیمارستان تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها شامل اورژانس، زنان، اتاق عمل، سی سی یو، آی سوی سو، داخلی، عفونی، تروما، درمان ناباروری فعال می‌شود، گفت: با اتمام این طرح،‌ شمار بیمارستان‌های مناطق حاشیه شهر مشهد به ۲ مورد می‌رسد و بر این اساس بیمارستان‌های شهید هاشمی‌نژاد و پیامبر اعظم(ص) نیازهای درمانی ساکنان این مناطق را به‌طور کامل پاسخ می دهند.

ایجاد یکی از بزرگترین طرح‌های درمانی کشور

شهر مشهد، با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر، مقصد زیارتی بسیاری از زائران و شیعیان جهان است و از این رو باید امکانات خدمت رسانی آن فراخور این جمعیت ساکن و زائر در این پهنه بزرگ شرق کشور، گسترش یابد.

مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: طرح بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم(ص) یکی از بزرگترین طرح‌های درمانی کشور است که اجرای آن کمک بزرگی در مسیر پاسخگویی به نیازهای درمانی مناطق حاشیه شهر مشهد خواهد بود.

علاج درد حاشیه‌نشینان مشهد با ایجاد بزرگترین مرکز درمانی کشور

علی رحیمی افزود: برای اجرای این طرح بزرگ درمانی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی تامین شده است و تلاش می‌شود این طرح بر اساس برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده آماده بهره‌برداری شود.

وی با اشاره به اینکه بخش اورژانس این بیمارستان و بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانکار، پیشرفت ۴۵ درصدی دارد، گفت: برای فضای اورژانس این بیمارستان که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیر منابع فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هم اینک سه طرح شاخص درمانی توسط این دانشگاه در دست اجراست که امیدواریم مراحل نخست مرکز سرطان شهید آیت‌الله رئیسی و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم(ص) در هفته دولت امسال و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی هروی هم در ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید:

مرحله نخست بیمارستان پیامبر اعظم(ص) مشهد سال آینده افتتاح می‌شود

احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه مشهد پیشرفت ۳۰ درصدی دارد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵۲ پروژه عمرانی را در حال اجرا دارد

مولدسازی موثر در پیشرفت بهداشت

یکی از راهکارهای دولت، برای تکمیل و به نتیجه رساندن طرح‌های نیمه تمام عمرانی، مولدسازی است که با این روش زمین ها و ساختمان های مازاد دولتی به فروش می‌رسد و با تامین مالی صورت گرفته، بسیاری از طرح های بر زمین مانده و یا مورد نیاز، به پایان عملیات عمرانی خود نزدیک می‌شود.

بیمارستان پیامبر اعظم (ص) مشهد نیز از این روش برای تامین هزینه مالی بهره برد و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در بازدید از مراحل پیشرفت این مرکز درمانی گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد اکنون زمین‌هایی به ارزش ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در اختیار دارد و براین اساس یکی از مجموعه‌های موفق استانی در اجرای طرح ها با استفاده از ظرفیت مولدسازی است.

علاج درد حاشیه‌نشینان مشهد با ایجاد بزرگترین مرکز درمانی کشور

جواد خدایی افزود: توسعه و تقویت طرح های درمانی در استان در طول سال‌های اخیر اقدام مهم و ارزشمندی بوده است که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت پذیرفته و با توجه به اقدامات موثر صورت گرفته، زمینه خدمت بهتر و بیشتر به زائران و مجاوران امام رضا(ع) فراهم آمده است.

وی ادامه داد: برای بیمارستان پیامبر اعظم (ص) تاکنون اعتبار ملی ۲۰ هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده است که درصدی از آن به حوزه بهداشت و درمان تخصیص یافت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نیز در بازدید از روند اجرای این طرح بزرگ درمانی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال‌های اخیر کارهای مناسبی در مسیر اجرای طرح های درمانی انجام داده که یکی از آنها بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی پیامبر اعظم (ص) مشهد است.

محمدحسین درودی افزود: درخواست ما در کنار آماده‌سازی اورژانس این بیمارستان در زمان وعده داده شده، توسعه فضای سبز این بیمارستان است.

وی اظهار کرد: حاشیه شهر مشهد مشکلات بسیاری دارد و اجرای این گونه طرح‌ها، گام موثری برای رفع مشکلات و همچنین امیدآفرینی در ساکنان این مناطق خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha