موارد مثبت هاری در خراسان جنوبی ۷۷ درصد کاهش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد نمونه گیری بیماری هاری در استان انجام شده‌ که از این تعداد نمونه سه حیوان مثبت بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد کاهش داشته است.

محمدعلی بخشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشترین موارد نمونه گیری در شهرستان بیرجند بوده و بقیه نمونه‌ها مربوط به شهرستان‌های سرایان و زیرکوه است.

وی بیان کرد: از مجموع نمونه‌گیری‌های انجام شده سه مورد در شهرستان بیرجند مثبت شده‌ که ۲ مورد گربه و یک مورد سگ بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به روند کاهشی بیماری هاری در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: انجام واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحبدار، سگ‌های موجود در پناهگاه‌ها و عقیم سازی سگ‌های در پناهگاه‌ها نقش موثری در کاهش بیماری هاری در استان داشته است.

وی عنوان کرد: در صورتی که ۷۵ درصد سگ‌های یک منطقه‌ عقیم سازی شوند، بیماری هاری در آن منطقه قابل کنترل است.

بخشی افزود: در پنج ماه نخست ابتدای سال گذشته ۱۸ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شد که از این تعداد بیماری هاری ۱۳ حیوان مثبت بود در حالی که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها سه مورد مثبت هاری در خراسان جنوبی داشته‌ایم که روند کاهشی را نشان می‌دهد.

وی با این وجود از شهروندان خواست هر گونه مورد مشکوک به هاری را به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهند و گفت: با هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضدعفونی با الکل یا بتادین، بسرعت به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: موارد مثبت هاری گربه نیز در نمونه‌گیری‌ها مشاهده شده است و با توجه به نزدیک بودن گربه‌ها به جوامع شهری و روستایی، در صورت ابتلا به این بیماری احتمال انتقال آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی هشدار داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون در گربه‌های ولگرد انجام نمی‌شود احتمال بروز آسیب‌های جدی ناشی از شیوع این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha