آینده رسانه و هوش مصنوعی

۱۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۶
کد خبر: 85555366
مصطفی قطبی جشوقانی
آینده رسانه و هوش مصنوعی

مشهد- ایرنا- حکمرانی آینده جهان با تغییرات بسیاری همراه خواهد بود و چنانکه از هم‌اکنون در افق پدیدار شده، نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در این عرصه به میزان چشمگیری افزایش یافته است و به بازیگر اصلی در شوون مختلف زندگی بشر تبدیل خواهد شد.

بر این اساس در حکمرانی آینده عرصه رسانه نیز فرایند قاعده‌گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع همراه با استفاده از هوش مصنوعی، برای دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان‌های خبری مّد نظر خواهد بود که به هیچ وجه نباید زمان را برای تنظیم فرایندهای آن از دست داد.

نگاه به تنظیم مسیر برای رسیدن به اهداف رسانه‌ای، همزمان با عمل به وظایف روزمره در مسیر اطلاع‌رسانی، ابتکار عملی است که باید بدان توجه بسیاری شود، تا در نهایت رسانه‌های کشور، در مسیر جهاد تبیین و ایفاگری نقش خود در ارتباط با مخاطب، گام‌های بلند و تاثیرگذاری بردارند.

از سوی دیگر با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا نقش ویژه‌ای خواهد داشت، باید به‌گونه‌ای عمل شود که ایران در زمره ۱۰ کشور برتر، در طراحی و استفاده از هوش مصنوعی قرار گیرد و این در حالی است که معظم له در سخنان جدید خود بر حرکت‌های آفندی به خصوص در موضوع رسانه تاکید بسیار داشته‌اند.

بر همین اساس باید به این نکته توجه داشت که برخی از رسانه‌های خارجی از سال‌ها پیش به موضوع هوش مصنوعی و استفاده از آن نگاه جدّی داشته اند و برای استفاده از آن اقداماتی را نیز به کار بسته‌اند.

برخی از رسانه‌های خارجی از سال‌ها پیش به موضوع هوش مصنوعی و استفاده از آن نگاه جدّی داشته اند

البته چنانکه قبلا هم ذکر شد، موضوع حکمرانی رسانه و هوش مصنوعی دارای اهمیت بسیاری است و لازم است با نگاهی آینده‌نگر و آینده‌پژوهانه، در این مسیر گام برداشت، به گونه ای که رسانه‌های کشور بتوانند از دیگر رسانه‌های دنیا عقب نمانده و حتی برتری لازم را به دست آورند.

این در حالی است که مدیران رسانه، با توجه به شناختی که از حکمرانی و شرایط رسانه خود دارند، باید از هم اکنون سیاستی را در پیش گیرند تا به خواست نظام در امر اطلاع رسانی و جهاد تبیین، جامه عمل پوشانده شود و بر اساس این رویکرد، نیاز به داشتن اطلاعات مختلف در حوزه‌های گوناگون رسانه و همچنین هوش مصنوعی برای تهیه بسته کاربردی "آینده رسانه با هوش مصنوعی" اقدام کنند.

هوش مصنوعی بدون شکّ در تمام تخصص‌ها ورود خواهد داشت و لازم است تا نشست‌هایی برای شناسایی نیازهای مختلف رسانه‌ها، در کنار اطلاع یافتن از توانمندی‌های هوش مصنوعی و آینده رسانه، از هم اکنون در دست اقدام قرار گیرد.

از سوی دیگر برخی سخن از به مخاطره افتادن رسانه و جهان در عصری که هوش مصنوعی در آن حضور داشته باشد به میان می‌آورند و این در حالی است که نباید از آن ترس به دل راه داد و در عین حال نباید برای استفاده از هوش مصنوعی، زمان را از دست داد، زیرا بهترین زاویه نگاه، استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار باهوش است.

نه باید از پیدایش هوش مصنوعی ترس به دل راه داد و نه برای استفاده از آن زمان را از دست داد

برای جلوگیری از حرکت های منفعلانه، باید اقداماتی را از هم اکنون آغاز کرد تا هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار حرفه‌ای در کنار تک تک اعضا، تحریریه، دبیران، سردبیران و مدیران صف تا ستاد رسانه، برای بهتر ایفا کردن نقش، قرار گیرد.

از سوی دیگر با شکل‌گیری ایده "متاورس" (فراجهان)، سخن از نزدیکی بسیار بین دنیای مجازی و واقعیت به میان آمده است، دنیایی که مبتنی بر فراهم کردن امکان تعامل تمام انسان ها با یکدیگر در یک مکان بدون مرز از هر وابستگی و ملیت و به صورت تعاملی و در عین حال بسیار شبیه به واقعیت، جزو نخستین تعاریف فضای متاورس است.

متاورس یک دنیای مجازی است که با ترکیب مفاهیم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به دنبال آن است تا به کاربران خود این فرصت را بدهد تا هر آنچه را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند بدون نیاز به حضور فیزیکی در متاورس انجام دهند. در واقع می‌توان متاورس را یک جهان برتر معرفی کرد که در آن محدودیت‌های دنیای فیزیکی از بین خواهد رفت و شاید انسان‌ها بتوانند در دنیای آرمانی خود زندگی کنند.

لازم است رسانه‌ها از هم اکنون برای مخاطبانی فراتر از واقعیت کنونی خود بیندیشند و برنامه هایی برای تعامل با مخاطبان آینده خود داشته باشند

عرصه رسانه نیز که در ارتباط با مخاطب تعریف خود را پیدا می‌کند، از این قاعده دور نیست و لازم است تا رسانه‌ها از هم اکنون برای مخاطبانی فراتر از واقعیت کنونی خود بیندیشند و برنامه هایی برای تعامل با مخاطبان آینده خود داشته باشند.

در برهه ای که از هوش مصنوعی، متاورس و تعامل با مخاطب سخن به میان می‌آید، باید با نگاهی جدید و فراتر از واقعیت موجود اندیشید و بر همین اساس نیاز است تا باز هم به موضوع آینده پژوهی در رسانه تاکید دوباره شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha