۱۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۹
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85555451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صدور گواهی استاندارد برای ۵۴۰ هزار تن نهاده دامی وارداتی در گیلان

رشت- ایرنا- رئیس اداره استاندارد شهرستان بندرانزلی گفت: طی چهار ماه گذشته ۶۵۰ هزار تن نهاده‌های دامی وارد استان شد که برای ۵۴۰ هزار تن آن گواهی استاندارد صادر شده است.

امین فتح العلومی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر ۵۴۰ هزار تنی که برای آن گواهی استاندارد صادر شده است برای ۱۱۰ هزار تن باقی مانده نیز مراحل آزمایشگاه، واریز هزینه و پیش اظهار در دست انجام است که نسبت به ۴۴۵ هزارتن واردات مدت مشابه سال قبل و گواهی صادر شده برای ۳۶۰ هزار تن، شاهد افزایش ۴۶ درصدی هستیم.
وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در حوزه صادرات و واردات متولی امر کیفیت (در صورت ارجاع کالا از سوی گمرک این سازمان از طریق اظهار نامه) است، گفت: مواردی به اداره کل استاندارد ارجاع می شود که مشمول استاندارد اجباری هستند.

 وی توضیح داد: به منظور تشویق به امر صادرات، محصولاتی که پروانه استاندارد دارند بدون نیاز به ارجاع به اداره کل استاندارد صادر می شوند.
وی با بیان اینکه استاندارد روغن خام از فروردین امسال مشمول استاندارد اجباری شده است، اضافه کرد: پیش از تاریخ ۱۰ فرودین ۱۴۰۳ ورود روغن خام بدون ارجاع به اداره کل استاندارد انجام می‌شد و پس از آن روغن های خام مشمول استاندارد اجباری شدند. همچنین ۹۵ درصد نهاده های دامی بصورت فله و از طریق ریل و کشتی وارد پایانه های مرزی استان گیلان می شوند و تمامی این محصولات باید گواهی COI (کنترل کیفیت در مبداء) داشته باشد.
رئیس اداره استاندارد شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: اداره کل استاندارد گیلان در گمرکات انزلی، حسن رود و آستارا مستقر بوده و از توان شرکت‌های خصوصی در بازرسی و آزمایشگاه‌های همکار در حوزه نمونه برداری از کالا برای ارائه خدمات بهتر بهره می‌گیرد.
فتح العلومی اظهار کرد: پس از پهلوگیری کشتی در بنادر و اظهارنامه از سوی گمرک، سازمان ملی فرایند استانداردسازی را آغاز و از محموله، نمونه برداری و به آزمایشگاه ارسال می کند.
جواب آزمون محصول جو طی سه روز و ارزن پس از چهار روز آماده است اما آزمون ذرت باید مدت هفت روزه کشت میکروبی را طی کند و پیش از آن امکان پاسخگویی برای آن فراهم نیست.
وی با بیان اینکه صدور گواهی استاندارد برای محموله هایی که آزمون آنها چهار روز طول می کشد در صورت پرداخت به موقع هزینه ها طی ۶ روز انجام می‌شود، گفت: اداره استاندارد پس از ارسال نمونه ها برای آزمایشگاه و پرداخت هزینه از سوی وارد کننده نتیجه را بارگزاری می کنند؛ این پروسه در بستر الکترونیک و در سامانه COC انجام می شود و تمامی مراحل از نمونه برداری و ارجاع در این بستر صورت می گیرد و امکان دستکاری در آن وجود ندارد.
وی اظهار کرد: اداره کل استاندارد گیلان با امضای تفاهم نامه مشترکی با گمرکات و بنادر دریانوردی گیلان جهت تسهیل امور با عنوان پیش اظهار این امکان را فراهم کردند، کالایی که وارد بندرانزلی شود پیش از اظهار و کاهش مدت زمان و جلوگیری از تاخیر با نامه ای از بندر، نمونه برداری شده و گواهی به فاصله یک ساعت صادر می شود.
وی عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد در قالب بسته های تحولی برای واحدهای تولیدی دارای پروانه، ارفاق قائل شده و گمرک اجازه ترخیص محموله های صادراتی این واحدها را بدون معطلی صادر می کند، اما برای نهاده های دامی هیچ تبصره ای وجود ندارد و نهاده ها برای ترخیص باید مورد آزمون واقع شوند تا آفت زنده نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha